Sikkerhetsbelte for gravide

Sarah82

Forelsket i forumet
Hva tenker dere om sikkerhetsbelte for gravide, er det lurt å bruke? Er det bedre enn et vanlig sikkerhetsbelte eller er det bare en myte?

Nå som sommerferien straks står for tur og flere hundre mil i bil venter slo det meg at dette kan være lurt å bruke. Samtidig har jeg hørt veldig lite prat om det, hverken fra jordmor, lege, famile eller venner...

Har ingen sikkerhetsmessig hensikt, men er behagelig å ha på

Google det litt, så ser du at det har lik null hensikt sikkerhetsmessig. Eneste som påstår at det er sikrere for baby er Besafe som selv produserer og selger slike produkter.

Ved riktig bruk av vanlig setebelte skal det ikke være noe mer eller mindre behagelig heller. Jeg sikrer at beltet ligger over hoftekammen og aldri magen hver eneste gang jeg tar på meg et belte, og jeg har aldri kjent på ubehag. Har dog lest at noen syns det strammer på magen, kan virkelig ikke skjønne hvordan da beltet ikke ligger/skal ligge over magen.. Men jaokei.

Hadde det økt sikkerheten for baby i magen ved en eventuell kollisjon så hadde det vært påbudt å bruke:)

Jeg bruker vanlig, og syns det fungerer fint. Mulig det hadde vært mer behagelig med gravid-belte om mangen var stoooor, men det har jeg ikke :p Sikkerhetsmessig skal det ikke være noen vesentlig forskjell, så handler nok meg om komfort og hva man trives med :)

Google det litt, så ser du at det har lik null hensikt sikkerhetsmessig. Eneste som påstår at det er sikrere for baby er Besafe som selv produserer og selger slike produkter.

Ved riktig bruk av vanlig setebelte skal det ikke være noe mer eller mindre behagelig heller. Jeg sikrer at beltet ligger over hoftekammen og aldri magen hver eneste gang jeg tar på meg et belte, og jeg har aldri kjent på ubehag. Har dog lest at noen syns det strammer på magen, kan virkelig ikke skjønne hvordan da beltet ikke ligger/skal ligge over magen.. Men jaokei.
Jeg er en av de som synes beltet strammer litt på magen. Tror det er fordi magen min sitter veldig lavt, og det er ingen mulighet til å få beltet lenger ned. Har det jo under magen, men det trykker litt på nederst likevel.

Hvordan får man beltet til å ikke ligge over magen? Er det bilen min som er problemet? Det ligger alltid over nederst, prøver å brette deg vekk men da blir det lett en krøll på det, og det er heller ikke bra... får det bare ikke til :(

Jeg fikk et hefte av jordmor der hu hadde lagt ved info om besafe sikkerhetsbelte. Står at bilens hoftebelte ligger normalt over magen til den gravide og fosteret kan utsettes for en ekstrem trykkbelastning fra hoftbeltet i kollisjonsøyeblikket. BeSafe gravid sikrer fosteret og gir den nødvendige beskyttelse. Sto masse mer i artikkelen... selv synes jeg at den var litt ubehagelig å bruke, men ikke sikker jeg har fått den til helt.

Jeg har brukt det fra uke 12. Vi har en i hver bil. Har hørt om gravide som har havnet i bilkollisjon hvor fosteret fikk alvorlige senskader/diagnoser pga trykket bilselen ga mot magen. Med selen blir trykket på lårene. Jeg kjører ikke bil uten.

Jeg er stekt uenig i de som skriver at gravidselen ikke har en sikkerhetsmessig hensikt. Sier seg egentlig selv at det vil ha noe å si om beltet strammer rundt kulen eller over lårene. Angående å google visse tema har det en vesensbetydning hvordan man googler og hvor. Validiteten kan ofte betviles og man søker ubevisst/bevisst å støtte egen mening. Holdningen min er i tillegg slik at jeg aldri er villig til å risikere noe så alvorlig som liv/helse etc.
Uansett, som vanlig er det ulike meninger. Link til artikkel jeg har lest og som har noe for seg:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3662299/

Hadde det økt sikkerheten for baby i magen ved en eventuell kollisjon så hadde det vært påbudt å bruke:)
Lite holdbart argument det der synes jeg..
Det er mye som ikke er "påbudt/forbudt" selv om det er bra/mindre bra.. Om man er gravid eller ei. Det er ikke forbudt å helle i seg skadelige kjemikalier eller å drikke alkohol osv osv..
Det er ikke forbudt å selge alkohol, røyk og medikamenter til gravide heller selv om det er innlysende at det er en potensiell skaderisiko ved bruk.
Man kan også velge å vaksinere barna sine.
Ei heller er det påbudt med sunt kosthold og trening eller å "babyproofe" hjemmet.
For å dra den litt langt; det er ikke påbudt å puste. [emoji6][emoji28]

Jeg bruker gravidsele hver gang jeg kjører. Har en kollega som også jobber i brannvesenet som har fortalt om foster som har klart seg uten skader i kollisjon pga dette beltet. Og motsatt fall uten..

Jeg er stekt uenig i de som skriver at gravidselen ikke har en sikkerhetsmessig hensikt. Sier seg egentlig selv at det vil ha noe å si om beltet strammer rundt kulen eller over lårene. Angående å google visse tema har det en vesensbetydning hvordan man googler og hvor. Validiteten kan ofte betviles og man søker ubevisst/bevisst å støtte egen mening. Holdningen min er i tillegg slik at jeg aldri er villig til å risikere noe så alvorlig som liv/helse etc.
Uansett, som vanlig er det ulike meninger. Link til artikkel jeg har lest og som har noe for seg:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3662299/
Har vell med at disse Selene er ikkje sterke nokk til å holde i en eventuell kollisjon, så den ryker og belte havner oppe uansett

Lite holdbart argument det der synes jeg..
Det er mye som ikke er "påbudt/forbudt" selv om det er bra/mindre bra.. Om man er gravid eller ei. Det er ikke forbudt å helle i seg skadelige kjemikalier eller å drikke alkohol osv osv..
Det er ikke forbudt å selge alkohol, røyk og medikamenter til gravide heller selv om det er innlysende at det er en potensiell skaderisiko ved bruk.
Man kan også velge å vaksinere barna sine.
Ei heller er det påbudt med sunt kosthold og trening eller å "babyproofe" hjemmet.
For å dra den litt langt; det er ikke påbudt å puste. [emoji6][emoji28]
Du mener at et vanlig bilbelte, som brukes på riktig måte, altså under magen og over hoftekammen, ikke er sikkert nok for gravide? Hadde det redusert sikkerheten for babyen i magen å bruke bilbeltet på den måten det skal brukes så hadde det vært påbudt å bruke noe annet mens man var gravid. Du tror vel ikke at de hadde latt oss sitte i en bil med et belte som ikke hadde vært optimalt mtp sikkerheten? Jeg stoler på det trygg trafikk skriver ang gravid i bil og riktig bruk av bilbelte.
https://www.tryggtrafikk.no/sikring-av-barn-i-bil/gravid-i-bil/

Du mener at et vanlig bilbelte, som brukes på riktig måte, altså under magen og over hoftekammen, ikke er sikkert nok for gravide? Hadde det redusert sikkerheten for babyen i magen å bruke bilbeltet på den måten det skal brukes så hadde det vært påbudt å bruke noe annet mens man var gravid. Du tror vel ikke at de hadde latt oss sitte i en bil med et belte som ikke hadde vært optimalt mtp sikkerheten? Jeg stoler på det trygg trafikk skriver ang gravid i bil og riktig bruk av bilbelte.
https://www.tryggtrafikk.no/sikring-av-barn-i-bil/gravid-i-bil/
Jeg mener, som jeg har gjort hele tiden, at ordinær bilbeltebruk ikke er tilstrekkelig eller helt forsvarlig som gravid.

I linken du la ved står også dette:

"Det finnes produkter for gravide (gravidbelte) som styrer beltet ned under magen. De kan gjøre det mer behagelig å bruke bilbeltet. Sent i graviditeten er det best å være passasjer, og skyve setet så langt bak som mulig."

Har vell med at disse Selene er ikkje sterke nokk til å holde i en eventuell kollisjon, så den ryker og belte havner oppe uansett
Det kan være, det vet jeg ikke, men beltet holder seg i alle fall i riktig posisjon før kollisjon inntreffer.

Jeg bruker gravidbelte. Jeg synes det er mest behagelig. Vet ikke hvorvidt det er tryggere eller ei, jeg har ikke blitt anbefalt det av verken legen eller jordmor.

Jeg mener, som jeg har gjort hele tiden, at ordinær bilbeltebruk ikke er tilstrekkelig eller helt forsvarlig som gravid.

I linken du la ved står også dette:

"Det finnes produkter for gravide (gravidbelte) som styrer beltet ned under magen. De kan gjøre det mer behagelig å bruke bilbeltet. Sent i graviditeten er det best å være passasjer, og skyve setet så langt bak som mulig."
De kan gjøre det mer behagelig ja, men det står ingenting om at de øker sikkerheten for barnet i magen..

De kan gjøre det mer behagelig ja, men det står ingenting om at de øker sikkerheten for barnet i magen..
Det sier seg selv..
Beltet ligger over lårene, ikke magen. Ved trykk/kollisjon risikerer man ikke fosteret.
Vi kjøper også bilstoler for å sikre barn da ordinær bilbeltebruk og belteplassering etv ikke er nok/forsvarlig.
Biler er ikke komplett ift alle tenkelige scenarier.
Ingen påbud/forbud likevel og ingen som "lar oss" gjøre noe bestemt eller sørger for at vi gjør det. Alt er på eget ansvar.

Det sier seg selv..
Beltet ligger over lårene, ikke magen. Ved trykk/kollisjon risikerer man ikke fosteret.
Vi kjøper også bilstoler for å sikre barn da ordinær bilbeltebruk og belteplassering etv ikke er nok/forsvarlig.
Biler er ikke komplett ift alle tenkelige scenarier.
Ingen påbud/forbud likevel og ingen som "lar oss" gjøre noe bestemt eller sørger for at vi gjør det. Alt er på eget ansvar.
Men som eg sa, besafe sine gravidbelter er ikke sterke nokk til å holde igjen i en eventuell kollisjon, så du risikerer at beltet treffer feil fordi den er slakkere enn om du hadde brukt belte som det skal

Back
Topp