sikkerhet -kontaktinfo navnelapper

winterberry

Gift med forumet
*MIA*
Sist vi var på utlenlandsferie og jeg kjøpte navnebånd til Mini på apoteket, sa han i kassa at de hadde fått beskjed om å be foreldrene om å ikke skrive barnets navn på dem. At man heller skulle skrive kontaktinformasjonen til foreldre i stedet. Dette pga sikkerhet i forhold til ev. kidnapping. (At en kidnapper ikke skal få navnet på barnet, for så å begynne å bruke navnet og rappe ungen og kanskje påstå (med navn) at de kjenner hverandre.)

Da tenkte jeg på lappene man merker klærne med i barnehagen.
Hvor trygt er det?
Bare tenker høyt.

Kan jo muligens skrive kontaktinformasjon til foreldre. Litt skummelt hvis barnets navn blir misbrukt. Folk kan jo få seg til å gjøre hva som helst...

Poenget med merking i bhg er jo at de skal ha sjangs til å sortere klærene i garderoben, og de går ikke og vet telefonnr til mor så de kan sortere etter det, altså.

Men så er det jo ca ganske nøyaktig 0,00000000000001 promille sjangs for at ungen skal bli forsøkt kidnappet av fremmede når de er ute alene her i landet likevel da. Og derimot ca 100 prosent sjangs for at klær blir borte og at unger som har går seg vill får hjelp av fremmede som sjekker klær skjer årlig

Når vi er på steder hvor barna kan rote seg bort i folkemengden skriver jeg kun mitt tlf på armene deres.

På navnelappen står det kun etternavn og tlf.nr Dette gjorde jeg ikke fordi jeg var redd de skulle bli misbrukt av skumle mennesker, men fordi det er enklere når jeg har kids, slipper to forskjellige lapper og minste slipper å ha navnet til eldste i arvetøyet :).

Nei, da får man heller være hjemmeværende så man holder dem under oppsyn 24/7. :p

Minsta har et så uvanlig navn at jeg bare bruker navnet hennes og eventuelt et av tlfnra våre. Skriver med navnetusj på tøyet. Når vi er utenlands så står et av våre tlfnre og et av våre navn. Hun er stor nok til å si sitt eget navn, men pga utfordringer så har hun ikke lært noen tlfnre enda :)

Et barn som er stort nok må forklares at de ikke skal bli med fremmede selv om de sier de kjenner dem eller foreldrene. Barn som er for unge til det kan man kidnappe lett uansett. De kan jo bare si " hva heter du?" og så videre "ja jeg trodde det var deg ja, jeg kjenner mammaen og pappen din, kom så....".

Vi skrev mitt navn og tlfnr på idband sist vi var i utlandet på ferie.
På merkelappene i bhg har vi kun etternavn også mitt tlfnr.

Navnelappene er jo inni klærne da, så skal vel en del til for at en fremmed skal komme til for å se navnet?? :p

Stor forskjell på hva som er synlig navn (som f.eks. de luene som var så populære før i tiden), og på navnelapper inni klær. Står navnet med store bokstaver på luen eller genseren kan det brukes til å rope på / lokke med seg de minste, men navn inne i klærne vil jo ingen se før de faktisk har kidnappet barnet. Da ville vel de aller fleste barn uansett fortelle hva de heter? Jeg er ikke helt overbevist om at navn på armbånd er så veldig synlig heller jeg da, men der kan man jo enkelt være på den sikre siden så klart.

Back
Topp