Sier nei til ALT

Lisse86

Forelsket i forumet
Han sier nei til alt. Vil ingenting. I barnehagen er han en engel og sier ja til alt.
Har dere det på samme måte?

Så kjedelig da... nei,hun sier nei sjeldent...bare hvis vi tuller :-)
F.eks at jeg sier ; nå skal du pusse tenner,så løper hun og sier nei. Så sier jeg jo,and so it goes ;-)

Kålormen Wael 14.10.11♡
Linseloppa Mina 03.10.12♡

Får en del nei ja :P før var det uansett om hun mente nei eller ja, men nå sier hun hvertfall "mhm" for ja!:) (enda hun klarer å si ja:P ) men er ganske normalt at de er engler hos andre og tar igjen når dem er med foreldre (spesielt mamma)..

Her var det 1/2 år med KUN nei, før hun plutselig begynte å si ja. Vi måtte tenke oss litt om og kom på at vi for det meste sa nei, og brukte lite ordet ja. Så vi droppa konsekvent nei, og sa masse mer ja. Lar henne alltid få valget mellom to aktiviteter, skal vi gå å stelle f.eks. advarer vi henne et minutt før om at nå skal vi snart gå på badet og stelle. Så når vi skal gå ned på badet spør jeg henne om hun vil sile ned trappa eller klatre ned trappa, så velger hun en av delene ;) Unngå ja/nei spørsmåøl. Og så måtte vi øve oss på å gi beskjeder som ikke er formulert som spørsmål :)

Men her er det myyyye "nei, æ sjøl", hun vil ikke ha hjelp og vil kle på seg/av seg selv, spise selv etc. Lar henne alltid prøve en stund, før jeg tuller og diller og daller så hun blir distrahert mens jeg overtar påkledningen :p

Tenker at man noen ganger må respektere neiet deres, og mange ganger får man bare overse/overhøre at de svarer nei og heller kommentere at "JA, det gjør vi"! :)

Det er vel ganske vanlig at barna er litt mer "tverr" med mødrene sine også da..:) Her var det også mye nei en stund, og på lik linje som hos Marian87, fant vi ut at vi bruke det ordet ganske mye selv. :p

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Ja det er vel ganske vanlig at mødrene, eller andre nære omsorgsrelasjoner får det meste av både positive og negative greier :p
Det handler jo om at barnet "tar ut" på de han er mest trygge på :)
Lillebor sier hverken ja eller nei, men han er veldig tydelig på hva han vil likevel :p Ved å slenge seg bakover å stå i bru om han ikke vil være med å skifte bleie f.eks :p Avledning er det vi bruker mest, og selvom det er vanskelig prøver vi å unngå "nei" og "ikke"ååå

Edit: Som dere ser på slutten her vil han gjerne ha noe han skulle ha sagt i denne diskusjonen også :p

Back
Topp