Si opp jobb etterhvert - I prøvetid. Når?

  • Trådstarter Mamma_Lillemor
  • Opprettet
M

Mamma_Lillemor

Guest
Jeg velger å skrive dette her i februar-gruppa. Liker meg så godt med oss som er her inne.. :)

Etterhvert når jeg omsider får ansettelsespapirer ogsånn på den nye jobben må jeg jo si den opp. Jeg er fortsatt i prøvetid der, ergo 14. dagers oppsigelsestid. Jeg bare må jo tenke litt taktisk.. :

Hvis jeg hadde sagt opp 01. august f.eks, og ville slutte 15. september - så kan de vel i teorien kreve at jeg går etter 14 dager er gått eller (altså 15. august? De vet jo da at jeg skal over i noe annet.. Jeg bare tenker at for arbeidsgivers del, så er det jo greiest å få vite dette før 14 dager før jeg forsvinner liksom. Men jeg vil jo ikke risikere å det slår tilbake på meg heller om jeg gir de god tid..

Noen som har erfaring med dette?
 
Fra når er det snakk om oppstart i den andre jobben?
 
Altså.. Hvis du skal være litt fair, så gir du beskjed til lederen din når du har fått de ansettelsespapirene til den andre jobben og de er signert. På den måten gir du leder mulighet og tid til å finne en ny som skal erstatte din plass. Du kan ikke bli sagt opp i prøveperioden så fremt du ikke er uegna til jobben din. Og det er du vel ikke.. Så da skal jo den være veldig grei. Du skal også ha advarsler i forkant hvis leder mener du er uegna. Altså, hun kan ikke gi deg sparken. Sånn at det mest riktige en kan gjøre i en slik situasjon, er å informere om det. Gjør du ikke det og venter til 14 dager før, så kan du jo bidra til en veldig dårlig stemning den siste perioden du jobber der..
 
Altså.. Hvis du skal være litt fair, så gir du beskjed til lederen din når du har fått de ansettelsespapirene til den andre jobben og de er signert. På den måten gir du leder mulighet og tid til å finne en ny som skal erstatte din plass. Du kan ikke bli sagt opp i prøveperioden så fremt du ikke er uegna til jobben din. Og det er du vel ikke.. Så da skal jo den være veldig grei. Du skal også ha advarsler i forkant hvis leder mener du er uegna. Altså, hun kan ikke gi deg sparken. Sånn at det mest riktige en kan gjøre i en slik situasjon, er å informere om det. Gjør du ikke det og venter til 14 dager før, så kan du jo bidra til en veldig dårlig stemning den siste perioden du jobber der..

Må ta det litt punktvis:
- Nei, hun kan vel ikke bare si meg opp. Men hun kan kanskje si at "da avslutter vi arbeidsforholdet nå, da du leverer oppsigelsen nå idag - og det er 14 dagers oppsigelsestid.". ?

- På den annen side snakker om dårlig stemning. Det er jo DE som ikke har villet tilrettelegge for meg nå når ejg er gravid, og de som har sagt jeg "må" sykemelde meg - og hun har verbalt til tross for alt dette gjort det veldig tydelig at hun bare håper jeg søker ny jobb så de blir kvitt meg - så jeg skylder de vel sånnsett ikke noe som helst.

Bare synes også det er godt med alt som er gjort.. Derfor hadde det også for meg vært deilig og bare sagt opp og hatt det "out in the open" den dagen ejg har signert kontrakten - og også er det jo en fordel for arbeidsgiver ja.
 
Nei, hun kan ikke bare si deg opp. Den eneste grunnen til at hun evt. kan si deg opp før du har sagt opp er som jeg skrev over, pga. at du er uegna i jobben. MEN da MÅ hun gi deg advarsel i forkant. Og siden du ikke har fått det nå, så blir det vanskelig å "dikte" opp en slik ting. Så ved at du informerer om at du har fått ny jobb, så har du ikke sagt opp, men gitt henne tid og mulighet til å finne en ny den dagen du slutter. Du sier altså IKKE opp stillinga di før de 14 dagene oppsigelse som du har - altså 14 dager før du skal begynne i den nye jobben. Hun kan heller ikke si at nå avslutter vi forholdet, siden du ikke sier opp før 14 dager før. Men hun vet da at du blir å slutte, og fra hvilken tid (ca kanskje?) du gjør det. Noe som forenkler hennes jobb å..

Selv om hun oppfører seg dårlig overfor deg, så betyr ikke det at du trenger å oppføre deg "dårlig" mot henne. Du har full rett til å gjøre hva du vil, men for din egen del kommer du best ut av det ved å informere om det og å si opp 14 dager før. Men hva du velger å gjøre, er helt opp til deg :)
 
Hun kan ikke be deg gå på dagen når du har levert en oppsigelse på fjorten dager.

Jeg tror du vil tjene på å være profesjonell, informere om ny jobb og skrive en skriftlig oppsigelse som har 14 dager "virkning ".

Jeg fikk høre sist jeg sa opp en stilling at sjefen satte veldig pris på min ærlighet ift. Oppsigelsesprosessen, og at det var en kvalitet hun verdså og som styrket meg som fremtidig søker.
 
Nei, hun kan ikke bare si deg opp. Den eneste grunnen til at hun evt. kan si deg opp før du har sagt opp er som jeg skrev over, pga. at du er uegna i jobben. MEN da MÅ hun gi deg advarsel i forkant. Og siden du ikke har fått det nå, så blir det vanskelig å "dikte" opp en slik ting. Så ved at du informerer om at du har fått ny jobb, så har du ikke sagt opp, men gitt henne tid og mulighet til å finne en ny den dagen du slutter. Du sier altså IKKE opp stillinga di før de 14 dagene oppsigelse som du har - altså 14 dager før du skal begynne i den nye jobben. Hun kan heller ikke si at nå avslutter vi forholdet, siden du ikke sier opp før 14 dager før. Men hun vet da at du blir å slutte, og fra hvilken tid (ca kanskje?) du gjør det. Noe som forenkler hennes jobb å..

Selv om hun oppfører seg dårlig overfor deg, så betyr ikke det at du trenger å oppføre deg "dårlig" mot henne. Du har full rett til å gjøre hva du vil, men for din egen del kommer du best ut av det ved å informere om det og å si opp 14 dager før. Men hva du velger å gjøre, er helt opp til deg :)

La meg dobbeltsjekke at jeg forstår dere rett: Jeg FORTELLER at jeg har fått ny jobb fra medio september, når jeg har ansettelsespapirene i boks - men leverer ingen skriftlig oppsigelse før 14 dager før jeg faktisk sier opp ? :)

(Hadde ingen intensjon om å være drittsekk tilbake bare på drit. Bare er mer opptatt av min egen sikkerhet i stillingen, enn hennes velbehag :) )
 
Jeg ville ha gjort det på den måte ja. Fortalt det i god tid, for så å si opp 14 dager før slik du har mulighet til. Dog.. da tar jeg i betraktning at jeg kjenner sjefen min, og har en forutsetning for å se for meg hvordan hun vil reagere på det. De aller fleste ville blitt veldig glad for dette, slik at dem har mulighet for å få inn en ny person i din stilling til du slutter.
Jeg kjenner jo ikke sjefen din, men ser jo hva du skriver. Så etter å ha tenkt litt på det, så kan det kanskje være greit å avvente litt å.. Det der må du kjenne på selv. Men det ryddigste vil være å ha en åpen dialog iallefall.

Forvirrer deg kanskje mer med dette svaret, og du gjør jo absolutt ikke feil ved å si opp 14 dager før.. Så kjenn på hva som blir rett for deg å gjøre i denne situasjonen.
 
Men tror ikke de har lov til å aktivt lete etter noen før du faktisk har sagt opp?
Var iallefall det de sa til meg på forrige jobben. De satte pris på at jeg tok hensyn og sa ifra at jeg kom til å slutte innen et par mnd, men så lenge jeg ikke ga dem en offisiell oppsigelse, så hjalp det ingen ting. :p
 
Men tror ikke de har lov til å aktivt lete etter noen før du faktisk har sagt opp?
Var iallefall det de sa til meg på forrige jobben. De satte pris på at jeg tok hensyn og sa ifra at jeg kom til å slutte innen et par mnd, men så lenge jeg ikke ga dem en offisiell oppsigelse, så hjalp det ingen ting. :p

Det kan godt hende det ja. Før jeg sier opp har jeg jo i teorien muligheten til å angre også. Og da har de jo et stort problem om de har utlyst og kalt 20 stk inn på intervju.. :p Ikke fordi jeg tror det er så veldig mange som SKRIKER etter en nattevaktsstilling der akkurat. Men ja, du skjønner poenget :)

Men de kan jo hvertfall planlegge å dekke opp vaktene etter en viss tid, inntil de får en ny ansatt inn. Og planlegge når de skal legge ut stillingsannonsen, og når de skal ha intervjuer ogsånn. =)
 
Back
Topp