Si ifra til forelder om sutrete barn på bussen

Kakemonster88

Trives på forumet :)
jentene i juni13
VIP
Januar 2017
Jeg satt på bussen istad og hørte på en unge som satt i 5-10 min og maste (konstant) om å få tegne, og når han ikke fikk det ble det nye 5-10 minutter med sutring (konstant). Ei ved siden av meg snudde seg til slutt og spurte om mor kanskje kunne prøve å få barnet til å være stille, for de satt tross alt på en buss. Mor klikker i vinkel og skriker og hyler om at ikke vedkommende hadde en dritt med at ungen sutra og hu kunne jo ikke si til en to år gammel sliten gutt at han skulle være stille, det måtte hu jo skjønne! Hu som sa ifra mente at mor kanskje kunne legge vekk telefonen som hu hadde snakket i hele tiden og kanskje heller fokusere på barnet, hvorpå damen klikker enda mer så jeg faktisk trodde hu skulle lappe til vedkommende som sa ifrs:-P

Jeg satt med bakoversveis og trodde ikke helt det jeg hørte. Er det bare jeg som ikke hadde blitt sint hvis noen pent hadde spurt om jeg kunne prøvd å roe barnet mitt? Hvem av dem har "rett"?

Altså. At folk prater på bussen eller at unger gråter/sutrer osv er jo normalt. Dersom det var min unge så ville jeg nok prøvd å fokusert mer på at hun skulle oppføre seg best mulig for å ikke forstyrre andre, så i så fall ville jeg nok blitt temmelig paff selv dersom noen ba meg forsøke å få ungen til å være stille. Barn har jo en egen vilje så det er jo ikke bare bare å få dem til å gjøre noe slikt med en gang, men samtidig så mener jeg jo hun burde lagt litt innsats i det da.

Jeg ville neppe sagt ifra selv, hadde nok bare himlet litt med øynene og prøvd å stenge det ute.

Ingen av dem hadde rett. Men mor her høres jo totalt ustabil ut. Mon tro hva det var hun pratet om i telefonen?

Altså. At folk prater på bussen eller at unger gråter/sutrer osv er jo normalt. Dersom det var min unge så ville jeg nok prøvd å fokusert mer på at hun skulle oppføre seg best mulig for å ikke forstyrre andre, så i så fall ville jeg nok blitt temmelig paff selv dersom noen ba meg forsøke å få ungen til å være stille. Barn har jo en egen vilje så det er jo ikke bare bare å få dem til å gjøre noe slikt med en gang, men samtidig så mener jeg jo hun burde lagt litt innsats i det da.

Jeg ville neppe sagt ifra selv, hadde nok bare himlet litt med øynene og prøvd å stenge det ute.

Det er det samme jeg tenker :-) Men jeg tenker kanskje ikke folk hadde sagt ifra heller, hvis de så at du faktisk prøvde. Hu sa nei til ungen to ganger på 10-20 minutter og ikke spesielt overbevisende :-P

Jeg sa heller ingenting, men satt bare å prøve og fokusere på noe helt annet.

Det er det samme jeg tenker :) Men jeg tenker kanskje ikke folk hadde sagt ifra heller, hvis de så at du faktisk prøvde. Hu sa nei til ungen to ganger på 10-20 minutter og ikke spesielt overbevisende :p

Jeg sa heller ingenting, men satt bare å prøve og fokusere på noe helt annet.

Nei ikke sant, da er det jo tydelig at jeg gjør en innsats og at det neppe har noe for seg å kjefte/klage.
For meg er det jo helt naturlig å tenke slik at jeg gjør det jeg kan for å ikke medføre ulempe og plage andre. Vanligvis tar jeg kampene, men skal vi fly halvannen time så føyer jeg ungen heller litt ekstra og er forberedt med både bærbar dvd-spiller, leker og kjeks for å holde barnet okkupert, og jeg passer på at hun ikke sparker i setene eller slikt. Så jeg skjønner jo at folk blir ampre når man sitter mange sperret inne på et trangt område over lengre tid, og noen lar barna "herje vilt" uten å vise tegn til å prøve å kontrollere dem. Enkelte tenker jo ikke lengre enn seg og sitt, enten de har barn eller ei. Og da syns jeg faktisk det er greit at de får høre det av og til.

Jeg hadde nok ikke sagt i fra selv,men hadde nok hatt veldig lyst:P

At unger lager lyd og bråker litt på bussen er ok det, men at mor nærmest overser det og er opptatt med sitt syns jeg ikke er positivt. Man bør prøve å roe ned ungen:)

Jeg er ikke typen som sier ifra da, så det hadde jeg ikke gjort. hadde nok tenkt mitt om ikke mor prøvde å gjøre noe med det.
jeg har en gutt på 3,5 år som til tider kan være sutrete av seg, men det er jo ikke slik at vi bare lar han få holde på uten å prøve å gjøre noe med det, men av og til lykkes vi bare ikke i å stoppe det. men da har vi i alle fall prøvd.

Jeg syns det er helt greit å spørre om noen kan roe ungen sin når de bare sitter der og snakker i telefonen. Mora hørtes jo ustabil eller ekstremt hårsår ut.

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg skjønner at mor ikke synes det var noe kult å få kritikk, men å bli tydelig sint foran sitt eget barn synes jeg heller ikke noe om. Det må da være fryktelig ubehagelig for barnet!

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Jeg skjønner at mor ikke synes det var noe kult å få kritikk, men å bli tydelig sint foran sitt eget barn synes jeg heller ikke noe om. Det må da være fryktelig ubehagelig for barnet!

Barnet ble veldig stille når hu heva stemmen, men så fort hu roa seg ble han jo enda mer sutrete... Tror ikke han synes det var noe kult...

Synes ikke noen av dem har rett.

Når man sitter på buss, tar man offentlig transport og da er det en stor sjanse for at det er et barn med på bussen. Noen barn er stille, rolige eller sover, og noen barn er fulle av spørsmål, eller de er sure, griner eller hyler.

Tror ærlig talt ingen foreldre vil at barna deres skal lage urolig stemning eller plage andre, og noen kan fort bli verre hvis man prøver å roe dem også.

Jeg hadde nok blitt irritert om noen kom og ba meg om å hysje på ungene mine, rett og slett fordi det burde da finnes minimumskrav om hva man bør tåle i det offentlige rom, og fordi det kan være en grunn til at barnet er slikt, feks en diagnose eller noe.
Klarer man ikke at folk snakker i telefonen, eller at noen barn sutrer, eller at noen snakker med høy stemme, får man bruke bena, ta bil eller taxi, evt bite det i seg dem korte stunden.

Men! den moren høres helt ustabil ut, og det er heller ingen måte å reagere på. Hun kunne sagt pent i fra om at feks det ville gjøre det verre eller noe.

Da jeg leste det første du skrev tenkte jeg at mor har rett. Det er ikke lett å få en sutrete 2-åring til å tie stille om vedkommende er sliten. Det er hvertfall ikke min. Men så kom jeg til delen der du skrev at hun snakket i telefonen hele tiden, og da endrer jo det seg. Man kan i det minste prøve å distrahere.

Jeg hadde nok ikke sagt fra, men hadde jeg funnet det så plagsomt så hadde jeg henvendt meg til gutten selv og prøvd å distrahere og tulle litt med han. Ofte lettere å nå inn til barna selv, enn å gå gjennom slitne foreldre som fort tar det meste som kritikk.

Enig.

Kan jo ikke være moro for barnet å oppleve at telefonen er viktigere enn seg heller...

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Jeg får helt mark når unger herjer for å få oppmerksomhet fra forelder som ikke håndterer barnet på offentlig transport. Det er nok en million grunner til at det går litt "klikk tom" for både ungen og forelder. Har aldri bedt noen om å prøve å gjøre noe med det, for som dere sier så kan det ha sin gode grunn. Så etter hvert begynte jeg (om jeg satt i nærheten) og prøve og smile til barnet for å gi dem oppmerksomhet. Noen ganger funker det andre ganger er det sånn "fuck off, jeg bryr meg ikke om en dritt for nå er det ikke kult". Rett og slett oppmerksomhet av typen smil og vink har hatt en effekt. Uten at det er noe skumle aksjoner jeg driver med. Og i tillegg så har mor og far smilt og gitt "go" for å gi oppmerksomheten.
Nå skjer ikke dette ofte, men noen ganger når det er mulighet for det så er det absolutt verdt å prøve. For man blir jo litt koko når det holder på fra påstigning til avstigning.

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Vel, jeg tok bussen med min hysteriske sønn forrige uke. Jeg prøvde mitt beste med å roe han i starten, men han var overtrøtt, og jeg vet at ingenting nytta. Hadde noen da henvendt seg til meg og spurt om å roe han ned hadde jeg nok kvalt vedkommende ! Synes det blir for dumt å klage på barn i det offentlige rom, om man ikke likere lyd og bråk så bør man holde seg hjemme. Er ikke alltid barnet bryr seg hva andre måtte mene :p

To gutteklumper født 08&13 og lilleklump termin 01.12.14 ❤️

Jeg hadde aldri kommentert det hvertfall, om man ikke tåler at barn sutrer/gråter så får man heller gå av bussen tenker jeg.

sign. denne :)

Det kan jo være tusen grunner til at hun snakket i telefonen, siden du ikke forsto den delen. Muligens er hun en som ikke bryr seg om å forsøke å roe ned ungen sin. Muligens fikk hun en viktig/trist telefon og bare ikke orket. Kanskje hadde hun en dårlig dag, hvem vet?

Alle kan være enige om at måten hun oppførte seg, og reagerte, ikke er optimal.
Og at å si fra sånn som den andre gjorde var over grensen for hva de fleste av oss ville gjort.

Ingen har rett her. Og så håper vi at det bare var en dårlig dag, og at mor bruker mer tid på ungen på bussen neste gang.Uten at det på noe vis sikrer at den vil sutre mindre.

Det kan jo være tusen grunner til at hun snakket i telefonen, siden du ikke forsto den delen. Muligens er hun en som ikke bryr seg om å forsøke å roe ned ungen sin. Muligens fikk hun en viktig/trist telefon og bare ikke orket. Kanskje hadde hun en dårlig dag, hvem vet?

Alle kan være enige om at måten hun oppførte seg, og reagerte, ikke er optimal.
Og at å si fra sånn som den andre gjorde var over grensen for hva de fleste av oss ville gjort.

Ingen har rett her. Og så håper vi at det bare var en dårlig dag, og at mor bruker mer tid på ungen på bussen neste gang.Uten at det på noe vis sikrer at den vil sutre mindre.
Signerer:) Og noe må man da vel tåle når man er det offentlige rom. Barn er barn!

Sent from my iPad using BV Forum

Back
Topp