Si i fra om svangerskap til arbeidsgiver hvor tidlig

annth

Glad i forumet
Jeg har nå blitt gravid for andre gang og har veldig lyst til å fortelle til arbeidsgiver at jeg er gravid siden jeg sliter mer enn jeg gjorde sist spesielt når jeg er på jobb med ryggsmerter for det meste.
Sist gang ventet jeg til uke 12 med å fortelle det.

Jeg er nå straks 7 uker på vei.

Har noen råd om hva jeg bør gjøre? Vente eller fortelle det?

Om det føre til tilrettelegging samt forståelse fra arbeidsgiver er det jo bra å si i fra [emoji5]️

Hvis du føler det er best å si det, så sier du det. [emoji4] Jeg fortalte det i uke 7 selv fordi jeg har mistet før og derfor synes det var greit at arbeidsgiver visste om det hvis det samme skulle skje igjen.

Jeg fortalte det i uke 5-6 sist fordi jeg var så ekstremt dårlig og håpet på tilrettelegging og forståelse. Første graviditet fortalte jeg det ikke før jeg var 5 måneder på vei pga prøvetid og litt sånn. Hadde møte med sjefen i dag og fortalte at jeg var gravid igjen (er fremdeles i perm med nr 2)[emoji28] er 9+5 og gjorde det for å gjøre det lettere for sjefen mtp planlegging osv fremover.

Jeg personlig hadde nok fortalt det, da er det lettere om det skulle være noe, og i forhold til tilrettelegging [emoji5]

Selv fortalte jeg det i uke 8, da jeg skulle ha kontroller allerede fra uke 10 pågrunn av kronisk sykdom.

Hei
Takk for svar og gode råd. Fortalte dere kun til sjefen deres?
Jeg jobber i en gruppe på 8-9 personer som vi alle er avhengig av hverandre for få arbeidsflyten til å gå rundt. Bør jeg også fortelle det de også?

Jeg ventet til u 12 med å fortelle det begge gangene, men ser nå at jeg burde ha fortalt det før med andremann da jeg, som deg, var dårligere/trøttere/mer sliten osv. Hadde jeg vært deg hadde jeg først snakket med sjefen og hørt han h*n synes ift de andre. Kanskje det er best å informere alle slik at alle "vet hva som skjer", eller kanskje du og sjefen kan komme til en løsning du er mer komfortabel med.

Fortalte det rett etter positiv test, fordi jeg ikke får jobbe der mens jeg er gravid så måtte søke om svangerskapspenger.

Om du trenger tilrettelegging pga formen din, ville jeg nok sagt fra :)

Jeg også sa i fra med en gang, både fordi jeg var dårlig og fordi jeg måtte søke svangerskapspenger.

Jeg fortalte det til sjefen i uke 6 pga jeg måtte sykmeldes pga kvalme. Ventet med å fortelle andre til ca uke 12. Første gangen fortalte jeg det til et par kollegaer jeg samarbeidet tettere med ganske tidlig pga jeg var en del kvalm da og, men ikke 100% sykmeldt. Syntes det var mye bedre de visste hvorfor jeg plutselig kom sent på jobb. :)

Første gang sa jeg det tidlig, typ uke 6. Jeg mistet.
Neste gang ventet jeg til uke 14/15 og etter 2 ultralyder :)

Jeg sa det til sjef og mine nærmeste medarbeidere rundt uke 7-8. I all hovedsak fordi jeg plagdes med enkelte symptomer, og syntes det var greit at de viste hva som var problemet siden de måtte fylle inn for meg deler av tiden.
Tanken min var litt slik at om jeg hadde vært så uheldig og mistet da, så hadde det også krevd sitt av tilrettelegging/sykemelding, så da var det kanskje liksågreit at folk fikk vite.

Gjør alt som gagner deg, og ingen andre. Hvis det å fortelle gjør det bedre for deg gjør du det. Hvis ikke så venter du. Arbeidsgiver har ikke krav om å få vite før tre mnd. før termin, så gjør kun ting som du tjener på. Du trenger ikke føle at du må ta hensyn til andre.

Nå er har både fortalt det til sjefen og mine kollegaer om graviditeten og jeg sa at formen er litt opp og ned. Derfor ville jeg fortelle nå tilfelle jeg blir borte fra jobben og både kolleger og sjefen var veldig forståelsesfull mot meg.
Så det ble godt tatt i mot.

Du må gjøre som du synes er best for deg :-) Om det er grei sjef og h*n er til å stole på ville jeg ha sagt det om det kunne bidratt til å lette arbeidshverdagen.
Jeg passerer selv uke 14 i disse dager og da skal vi fortelle familie, og jeg vil fortelle arbeidsgiver og kolleger. Av praktiske grunner fortalte jeg det til sjefen min for noen uker siden da formen var dårlig og jeg hadde utfordring med å løse noen av arbeidsoppgavene.

Back
Topp