Shopping til baby - ...

BabyNr2-2024

Forelsket i forumet
(Førstegangs)
Jeg driver å leter litt hva jeg skal kjøpe og vil ha litt erfaringsanbefalinger fra dere osv :shy: Blir så svimmel av alle artikler som mener motsatt av hverandre osv :confused: vi får jo høst/vinterbarn og jeg vil være sikker på at ikke han lille er for kald når vi er ute på trilletur:sorry: og vet det er viktig han ikke blir overopphetet også.

Bagdel i vogn:
Vognpose eller dyne?
Lammeskinn som underlag eller ikke?

Hva skal ungen kles i når den ligger i vognen:
Fleecedress eller strikketøy(ull, merinoull)?
Hvor mange lag ulltøy osv?

BedsideCrib og samsoving:
Bør babyen ha en lett liten dyne eller burde vi velge sovepose?
Hvis det blir behov for babyen i sengen med feks meg alene, burde han sove i babynest eller rett på madrassen?

Gjerne tips om ting jeg kanskje ikke har tenkt på også :Heartblue

Vi er selv veldig varme av oss og kan fint gå med isolasjonsjakke med kun tshorte under hele vinteren:p så vi stoler ikke helt på oss selv akkurat her:rolleyes:

Det finnes dessverre ingen fasitsvar her! Som med det meste annet som har med barn å gjøre ;) Mye må man bare finne ut av på veien. Det kommer an på preferanser, hvor du bor i landet, hvor mye du er ute på tur, i forhold til soving hvem du hører på :rolleyes:

Jeg venter mitt tredje barn nå (har et høstbarn og et sommerbarn fra før). Vi har brukt en tykk og god vognpose fra Easygrow, ikke lammeskinn under, men ull inntil huden. Strikketøy utenpå om vi har hatt det, eller annen ull. Hvor mange lag avhenger av temperaturen :) Kjenn på nakken til baby om h*n er passe varm.

Vi har hatt en bedsidecrib som aldri ble brukt, da samsoving føltes naturlig for oss. Vi har hatt babyene rett i sengen, med en egen dyne over. Vi har ikke rørt alkohol når vi har hatt baby i sengen. Det er også noen andre kriterier som skal oppfylles for trygg samsoving. Les her om råd for samsoving: https://ammehjelpen.no/samsoving/

Husk også at ikke alt må kjøpes på forhånd, mye kan man ordne når babyen er der og man ser behovet, ellers kan det fort bli en del unødvendige innkjøp :)

Enig med campanilla!

Ikke alt må kjøpes med en gang, mye kan vente til baby kommer. :) Finnes ingen fasitsvar, for alle babyer er ulike - og foreldre er ulike. Ulike behov og preferanser :)

Kjøp inn litt klær og sånt, også kjenner du på babyen om det blir for varmt eller kaldt :) du finner nok ut hva dere har behov for. :)

Lurt med en vognpose. Veldig fornøyd med easygrow nature feks. Ellers har vi på vinteren brukt strikka ulltøy eller Lillelam ulldress feks ute i vognen. Brukt mest ullbody til vinterbaby også. Lammeskinn under vognpose, men bor i Nord-Norge:) Med første barnet hadde vi bedside som ble brukt som klesstativ egentlig. Med barn nr 2 tok vi av en side på sprinkelsenga og hadde den helt inntil vår seng. Største barnet kom inn hver natt og lå i midten, så var avhengig av å ha babyen i sprinkelsenga, men ønsket å samsove og ha han nærmest mulig:) Ellers var feks behovet for bæresele mye større med første barnet siden han hadde mer magevondt. Med barn nr 2 var vugge i stuen et must de første mnd, så han kunne sove i fred uten storebror som plutselig hoppet på han. Brukte babynest i sofaen til førstemann mer enn barn nr 2. Når d gjelder babycall har vi alltid vært veldig fornøyd med neonate, veldig lang batteritid. Og hadde egen liten dyne, greit å være obs på å legge noe over fotenden på den når baby begynner å bevege seg slik at han/hun ikke sparker den over hodet.

Dette blir jo bare min erfaring, men jeg har prøvd litt av hvert så våger meg på et svar.

Bagdel i vogn:
Vognpose eller dyne?
Handler om preferanse. Begge deler er nok (jeg bor i Trøndelag), men vognpose er fint fordi den kan lukkes slik at barnet ikke kan sparke den av, samt at det blir lunere.
Lammeskinn som underlag eller ikke?
Jeg har aldri hatt behov for det, men det funker helt sikkert greit om man ønsker. Er ikke noe man trenger for at baby skal ha det godt.

Hva skal ungen kles i når den ligger i vognen:
Fleecedress eller strikketøy(ull, merinoull)?
Hvis ungen tåler ull, så bruk ull. Fleecetøy er syntetisk og puster ikke, og for en liten baby som ikke er så god til å regulere temperaturen selv, er ikke det nødvendigvis det mest optimale. Ull er min favoritt, men bomull duger også. Men uansett valg, følg med på ungen. Kjenn i nakken, er barnet klamt så må det ha mindre klær. Og husk at barn viser tydelige tegn om de blir for kalde, det er ikke nødvendigvis slik om de blir for varme. Flere lag er nøkkelen..
Hvor mange lag ulltøy osv?
Jeg har aldri trengt mer enn maks ullbody+ullstrømpebukse og evt en ulldress over, selv ved -15. Ullsokker, votter og lue. I vognen er det lunt, og ofte ikke spesielt kaldt (legg et termometer nedi og sjekk, så ser du at tempen der er en helt annen enn i luften)

BedsideCrib og samsoving:
Bør babyen ha en lett liten dyne eller burde vi velge sovepose?
Dette kommer an på preferanse. Jeg har kun brukt dyne, eventuelt kun teppe eller ingenting annet enn pysj, da mine barn ikke trives i pose.
Hvis det blir behov for babyen i sengen med feks meg alene, burde han sove i babynest eller rett på madrassen?
Rett på madrassen. Babynest skal brukes under tilsyn. Pass på at baby har egen dyne.
Det jeg gjør, er at jeg legger baby høyt opp, slik at babyens hode ligger på høyde med min pute. Det gjør at jeg føler meg trygg på at ikke min dyne kommer over baby.
[/QUOTE]

Jeg er veldig for å bruke fell eller annet isolerende i bunnen i vogna på den kalde årstiden. Har opplevd at ungen min ble kald i ryggen på vinteren, at kulda rett og slett trakk gjennom bag og madrass. Har også opplevd at ungen våknet i vogna og var iskald på beina selv i vognpose, med vinterdress og hjemmestrikket ullsokker. Så ikke stol blindt på at vognposen holder det man tror den skal gjøre.

Back
Topp