Shaken baby syndrome

Trultemor86

Elsker forumet
Jepp. Du leser riktig.
Har du ikke hørt om dette før?

Vel. Det er voksne mennesker. Foreldre til små barn. Nybakte fedre, og nybakte mødre.
Slitne mennesker. Mennesker som skal være de tryggeste i verden.

De rister barnet sitt helt til barnet får så store skader at det kan dø. Helt til den nyfødte babyen misster bevistheten og er stille. For det er det de ikke takler, at babyen ikke er stille.

Jeg håper, tror og ber dere alle. Ver så snill. Les denne artikkelen. Husk at ingen barn har bedt om å komme til verden. Det er vi som skaper dem. Og det er VI som skal være der for dem. Uansett hvor slitne vi er og uansett hvor lite vi har sovet.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/...-betydelig-oekning-i-antall-saker/a/23806046/

... kan også nevne at man får en video om dette på barselavd på sykehuset. Sammen med MYE info om alt mulig. Men denne videoen - se den. Den varer i bare 10 min kanskje. Kanskje mindre. Men det er så viktig..

Altså, hva er dette for noe tull å dele.
Jeg skjønner innlegget ditt, men disse tallene stammer fra foreldre som nødig vet hva det innebærer å ha barn. Mange her inne har slitt årevis for å endelig bli gravide, tror ingen her inne da ville gjort noe vondt mot barnet sitt. Man vet jo aldri, men disse som er i stand til dette, hadde trolig ikke tatt seg nær av innlegget heller :-)

Jeg skjønner innlegget ditt, men disse tallene stammer fra foreldre som nødig vet hva det innebærer å ha barn. Mange her inne har slitt årevis for å endelig bli gravide, tror ingen her inne da ville gjort noe vondt mot barnet sitt. Man vet jo aldri, men disse som er i stand til dette, hadde trolig ikke tatt seg nær av innlegget heller :-)

Det er gjort forskning på dette. Og etter at de har vist videoen på barselavdelinger ( videoen som viser hva som skjer med barnet etter en sånn risting) så gikk tallet for antall barn som er rammet av dette ned. Så jeg mener ikke at dette er tull...

P.s. Det er få som vet hva det innebærer å få barn før de har fått dette..

Det er gjort forskning på dette. Og etter at de har vist videoen på barselavdelinger ( videoen som viser hva som skjer med barnet etter en sånn risting) så gikk tallet for antall barn som er rammet av dette ned. Så jeg mener ikke at dette er tull...

P.s. Det er få som vet hva det innebærer å få barn før de har fått dette..
Greit at jeg er gravid med min første, men jeg kommer aldri til å tro noen som forteller meg at "det kan hende du begynner å mishandle barnet ditt når deg skriker. For du vet ikke hva du prater om før barnet kommer".
....aaaaaldri i livet ;)

Greit at jeg er gravid med min første, men jeg kommer aldri til å tro noen som forteller meg at "det kan hende du begynner å mishandle barnet ditt når deg skriker. For du vet ikke hva du prater om før barnet kommer".
....aaaaaldri i livet ;)

Nei, jeg skrev ikke at du kom til å gjøre det. Jeg kommenterte kun hva du skrev om at dette kun vil gjelde de som ikke vet hva det å få barn innebærer. Og det er det faktisk ingen som vet før de får ett barn.

Jeg sliter også med tanken på alt som blir gjort mot barn/dyr her i verden, men det gjør ikke at jeg ikke synes at det skal bli nevnt. Jeg synes det i aller høyeste grad er noe som må frem og opp i lyset. For som forskningen viste, så var det å vise en video forebyggende relativt effektivt.

....aaaaaldri i livet ;)

Jeg tror ikke at dette er ment som et angrep til deg, og ikke rettet mot noen spesielle her inne på forumet. Men hverken du eller jeg vet hvem som leser på dette forumet, alle kan lese det som står her inne. Og hva om dette innlegget reddet livet til en liten baby?
Ignorer dette innlegget om det ikke appellerer til deg, tenker jeg :)
Jeg vet selv at jeg ikke kommer til utsette babyen min for dette, og det kommer ikke du til å gjøre heller. :)
Men hva vet vi egentlig om å sove kun noen få timer i døgnet i flere måneder, med en baby med kolikk som gråter flere timer i strekk. Og kan det ikke hende at noen, i ren uvitenhet, frustrasjon og fortvilelse, kunne komme til skade for å riste babyen sin?
Det er ikke sikkert vi får babyer som sover så lite, eller som får kolikk, eller andre utfordringer. Men kanskje skjer det med noen andre som leser her inne?
Og bevissthet rundt akkurat dette, kan redde en baby! For kanskje tenker den fortvilte moren på denne videoen, og selv om hun er fortvilet, så lar hun det ikke gå fysisk utover den forsvarsløse lille.

Hvis forskning viser at tallene faktisk går ned, hva er da problemet med å spre informasjonen? Når dette faktisk bare kan ha positiv gevinst i noen tilfeller.

Og for deg, og sikkert de aller fleste her inne på forumet, er ikke dette informasjon som vi trenger. Da er det bare å scrolle videre :)

Viktig informasjon dette. Syns det er fint at det blir lagt ut.
Søvndeprivasjon kan gjere at mennesker gjer utenkelige ting, også skade eigne barn. Når du får lyst å riste barnet ditt (for det kan ein nemlig få lyst til), kan dette vera ei påminning at det er bedre å legge fra seg barnet i eit par minutter, for å ta tilbake kontrollen.

Veldig viktig innlegg. Som andre har nevnt så vet man ikke hva lite søvn over lengre tid gjør med en. Kanskje man får fødselsdepresjon, uten å være klar over det selv. Det fins mange som har gjort ting i affekt, og dette er en god påminner om å ta seg fem minutter på trappen om man føler man begynner å miste kontroll.

Dette er viktig å lese om og lære om! Har hørt ørtogførti historier fra venninner, kolleger og andre kjenninger - og tiden med et kolikkbarn. Tenk å ikke få sove skikkelig på månedsvis, babyen får aldri ro og det bare varer og varer. Har ei venninne som sa hun daglig ville hive ungen ut av vinduet. Ei anna sa at hun etter 5 mnd med kollik var begynt å undersøke mulighetene for at barnevernet skulle ta barnet. Og ingen av disse sa dette på spøk eller gøy - det er ramme alvor. Og når dette skjer 100% normale jenter - hva med de som har egne utfordringer fra før? Hva med de som ikke har empati- og omsorgsbagasjen som andre har? Enn hvis de har fødselsdepresjon?

Dette er et grusomt tema, men det er viktig å få opp i lyset. Det er lov å bli gal av søvnmangel og skriking, men be om hjelp !

Hva er greia med at det er diverse greier som ikke kan deles på forumet? Enten er det for tullete eller så er det for kjipt. Hvis vi ikke kan dele hva enn vi ønsker her, så er ikke dette verd å bruke tid på! Har siden januar 2013 tilhørt oktober 2014-forumet, og ALDRI kom det føringer fra NOEN på hva som skal deles og ikke. Kudos til de som vil lage liv og røre her, og som tørr å ta opp kjipe saker (eks filleristing eller dødfødsel).

Pust alle sammen! Vi vil hverandre vel.
Prøv å se det i beste mening, som læring. Gjelder det ikke deg og dine; Ingen ting er bedre enn det! :)

Det er faktisk viktig å dele dette. Det ER åpenbart ikke alle som er klar over hvor farlig det er, og vi vet ikke om noen av dem er her inne. Jeg har «alltid» visst at man ikke må riste spedbarn, men vet dere hva? Da jeg satt der med min illskrikende nyfødte midt på natta, som jeg ikke ante hva mer jeg kunne gjøre for, da slo det meg at jeg forsto hva som kan få noen til å riste ungen. For hadde jeg ikke vært så INNMARI klar over at man ikke må gjøre det, så tror jeg jammen jeg kunne gjort det selv. Man blir bare så hinsides sint og fortvilet noen ganger!

Jeg kan være den første til å innrømme å omtrent ha gått fullstendig fra vettet under barselukene, pga en baby som skrek, skrek, skrek og skrek. Jeg tenkte veldig stygge tanker. Jeg husker at jeg på et tidspunkt måtte ta en timeout for å ikke gjøre noe jeg kom til å angre på. Jeg måtte legge babyen hylende i sengen på soverommet, lukke døren, gå inne på badet, lukke døren, skru vasken på full guffe og gi meg selv to minutter uten skriking for ikke å hive ungen ut av vinduet. Det er klart forskjell på å tenke slike tanker, og faktisk utføre dem, men at noen man aldri hadde trodd kunne klikke faktisk klikker, det skjer.

Jeg kan være den første til å innrømme å omtrent ha gått fullstendig fra vettet under barselukene, pga en baby som skrek, skrek, skrek og skrek. Jeg tenkte veldig stygge tanker. Jeg husker at jeg på et tidspunkt måtte ta en timeout for å ikke gjøre noe jeg kom til å angre på. Jeg måtte legge babyen hylende i sengen på soverommet, lukke døren, gå inne på badet, lukke døren, skru vasken på full guffe og gi meg selv to minutter uten skriking for ikke å hive ungen ut av vinduet. Det er klart forskjell på å tenke slike tanker, og faktisk utføre dem, men at noen man aldri hadde trodd kunne klikke faktisk klikker, det skjer.
Jeg tror denne tråden allerede har hatt en viktig hensikt, nemlig at det kommer fram historier som din, og min. Det er nemlig HELT NORMALT å ha sånne tanker, og vi burde snakke mye mer om det!

Vel. Synd dersom noen reagerer med å bli irritert over dette innlegget. Jeg mener fortsatt man aldri kan dele slike ting nok. Det handler også om å ha øyne og ører åpne i samfunnet. Vi kan ikke bli bedre ved å ikke prate. Prat det ihjel!

Jeg har holdt på å gå mentalt av skaftet på min datter da jeg var aleneforsørger. Sliten og alene. Forskjellen er at jeg satt meg ned og gråt og tok en pause før jeg løftet opp barnet. Jeg har en sperre der. Det som er så synd er at det er MANGE som ikke har det. 300 spebarn som blir utsatt for dette ila et år?! Hallo? Våkn opp?? I tillegg til overgrep etc.

Ikke kom til meg å si at du ikke skal få fødselsdepresjoner hvertfall. For det er ikke noe du bestemmer på forhånd.

Kjempeviktig!
Dessverre er tallene på vei opp hørte jeg på nyhetene i dag tidlig.
I flere år nå har det vært 1 dødsfall i året pga dette. Hittil i år har det vært 5 :Heartpink

Utrolig flott av deg å beskrive hvordan du opplevde det :-) Jeg mener også at dette er viktig informasjon som ikke kan deles ofte nok.

Back
Topp