SFO og skolestart

Annemor93

Gift med forumet
Desemberlykke 2018
Heisann. Jeg ville bare høre litt her inne hva som er "normalt" når det kommer til SFO og skolestart.

Min begynner nå til høsten men jeg føler selv de er for raske til å mene barna skal være alene uten foreldrene når det kommer til noe så nytt og stort som å begynne på skolen, og vil gjerne høre flere tanker og erfaringer.

Vi har vært på besøksdag for en stund siden. Da ble barna delt opp i grupper ute på skoleplassen og skulle følge sin gruppe inn alene uten voksne med en gang uten at noen av oss hadde verken sett ute eller inne på skoleområdet. Barna fikk lest opp sin gruppe og måtte rett og slett bare si 'hade' til oss voksne da vi ble geleidet inn i et annet bygg på området... Dette ble akseptert av noen barn, andre ble fryktelig lei seg (min inkludert) men det var ikke et alternativ å få lov til å bli med barnet inn i rommet de skulle være. Vi var adskilt hele besøksdagen, 2 timer. Jeg fikk ikke som forelder se noe inne på skolen eller SFO.... De fortalte oss voksne når vi satt i auditoriumet at skolen setter 'selvstendighet' høyt. Barna skal nå løsrive seg fra de voksne hjemme og stole på de voksne på skolen og dette er vårt ansvar i sommer å trygge barna på. Selvfølgelig skal man snakke opp både det å begynne på skolen og de voksne men, det gav meg en ekkel følelse måten det hele ble lagt frem på.

Ved SFO start har de lagt opp til at vi møter ute 10:00, men 10:45 skal foreldrene si 'hade' og forlate område. De skal avtale med de voksne når de henter barna igjen. Dette også finner jeg merkelig da dette ikke var min opplevelse når jeg startet på skolen og flere som har barn på andre skoler jeg har snakket med har vært med på SFO i hvertfall første hele dagene og synes det høres merkelig ut.

Last edited:
Mitt barn va med å fikk trene seg litt før skolestart. Så hun var på sfo noen dager før skolen . Jeg bare leverte å gikk.
Hun gleda seg sånn og trivdes. Barnehagen er bare 100 meter fra skolen. Så de har jo trena mye.
Da hun startet i 1 klasse va jeg med i 15 minutt. Så dro jeg. Da ville skolen ha barna uten voksne..Når skoledagen va slutt var det sfo igjen.

Jeg har også skolestarter i år, så har ikke erfaring fra tidligere, men det var samme opplegg her, dog på besøksdagen så sa de at det var ok om noen ønsket mamma/pappa med seg, men ingen gjorde det. Og så var det besøk på SFO et par ettermiddager hvor foreldre var med. Hadde gjerne kunne tenkt meg en omvisning på skolen sammen først da, jeg vil gjerne bli bedre kjent med skolen.

Min starter med flere fra barnehagen og det var trygt å gå inn sammen med de. Jeg synes også det var litt rart, fra å gå fra barnehagen med 5 tilvenningsdager og forventning om korte dager til levering og klare seg selv i en stor overgang, men de er jo større og jobbet mye med det i barnehagen i førskoleåret og de har jo tatt i mot førsteklassinger før så jeg stoler på de og merker det gikk fint med besøksdagene.

Vi starter 1 august på SFO så hun får venne seg til skolen og bli bedre kjent med flere barn så hun skal være enda tryggere til første skoledag. Akkurat hvordan det gjøres på første SFO dag har vi ikke blitt fortalt, men regner med det er noe som det du beskriver om ikke kortere tid sammen, og det tror jeg går helt greit. Hun starter sammen med venninne så det gir en god trygghet. :)

Mine hadde noen dager de gikk hjem alene og klarte seg til jeg kom . De hadde nabo nært . Jeg tenker at de fleste av oss klarte det fint og gå hjem fra skolen og mekke oss litt mat før og være med venner uten at foreldrene skulle henge over oss :) . Øvd masse opp gjennom tiden og det har gått så fint :dance008 Går som regel bedre for ungene , det er mammaene som har det værst . Hehe

Back
Topp