SFO-erfaringer

Windy

Forumet er livet
hei!

Lurte på om dere ville dele erfaringer med barn på SFO.  Altså, dere som har barn eller har hatt barn på SFO.

Har hørt mye "dårlig" om SFO'er rundt omrking, generelt dårlig bilde av SFO.
"Alt for mange barn og alt for få voksne"  "Fulstendig kaos"  osv..

Har aldri jobbet på SFO selv, bare vært innom å hentet barn.

Snuppa mi begynner på skolen til høsten, og jeg vurderer om hun skal få gå i SFO litt.
Jeg blir jo hjemme med baby, så tenker kun SFO 1-2 dager i uka. Sånn at hun kan "være med på" det mesteparten av de andre i klassen skal, og sånn at hund a til neste år (når hun må være mye emr på SFO) vet hva det er.

Men så er snuppa veldig rolig barn, sjenert, redd for nye situasjoner og mistrives i store grupper.. Har veldig behov for nær voksen-kontakt.

Mikael gikk på SFO i sin tid. Jeg har aldri opplevd noe negativt me dem. Men han er helt motsatt av din jente da. De var veldig flinke til å følge opp problemene hans, å hjalp han me lekser osv.... [:)]

Takk for svar!

Noen fler med erfaringer?  :)

Nei, hva skal jeg si, ikke noe videre imponert over SFO nei. Gjennomtrekk av ansatte, de ansatte møter ikke barna eller de voksne når de kommer. Kaffekoppen virker veeeeldig viktig. Altfor mange barn pr ansatt. Dette er jo bestemt fra høyere hold så sånn er det på all SFO. Det er et oppholdssted. De får fint lite hjelp til påkledning eller lignende, så tren på dette med dattera di. Stort sett frilek. De ansatte har mer enn nok med de vanskelige barna og de som er stille og rolige forsvinner.

Jeg har en av hver. En gutt som er veldig stille og tilbaketrukket, et mobbeoffer, og han har jo en diagnose. Når han gikk på SFO måtte vi være på de ansatte hele tida!! Har vært STOR oppvask på vår SFO siden han gikk der og det har blitt noe bedre. Dattera mi er veldig utadvendt og tøff. Gang på gang når jeg kommer på SFO har de ikke peiling på hvor hun er eller hva hun har gjort på SFO. Er i det store og hele IKKE fornøyd med SFO.

men det burde gjøres noe med sfo på nasjonalt plan. Vi betaler det samme for SFO som for en bhg plass!! Så vi burde jo få samme kvaliteten på tilbudet??!! Men problemet er at SFO får ikke like mye tilskudd fra staten som bhg gjør. Derfor er tilbudet som det er!

Men i det store og hele bør vi la ungene gå der. Ikke fordi det er et bra pedagogisk tilbud men fordi det er en viktig sosial arena for barna våre. Det er der de blir venner med de andre i klassen sin!! Viktig at iallfall førsteklassinger får med seg SFO!!

Men må bare si at selv om JEG ikke er så fornøyd med SFO så stortrives dattera mi!! Blir sur hvis jeg henter for tidlig når hun har sfo............. Og det er jo EGENTLIG det viktigste!![;)][:D]

Ja, har vært mye på skolebesøk m bhg-barna som skulle begynne på skolen, og der sa lærerne at det var vitkig/bra om barna kunne kle på seg selv og  tørke seg selv på do (veeeeldig mange store barn som ikke kan/vil det altså!!).

Så dette er ting jeg har forventet at hun skal klare og som hun har gjordt nå i 2 år.  (Litt hjelp på do når hun var mindre såklart).

På jobb, så hadde vi en "regel" om at de eldste barna i bhg måtte tørke seg selv på do.
Husker en gutt:  HÆÆ, jammen det er jo ekkelt jo!!!!

Litt SFO blir det nok på snuppa mi, men er kjempespent. For hun har en tendens til å "forsvinne" i en mengde.  Og vet jo av erfaring at det gjerne er de som bråker emst som også får mest..

I høst var det en episode på "vår" SFO hvor to barn  ble funnet gående nede på togskinnene på togstasjonen (1 km unna)...  SFO hadde ikke merket engang at de var vekk..
Ble mye rabalder av det..
Selvføglelig litt av SFO's ansvar her, men tenker også litt sånn at barna burde jo vite at de ikke skulle gå ned dit!?.. 

Men lene78..  Har du noen tips om hvordan jeg kan forbrede datteren min? Bør jeg fortelle henne at det ikke er like mange voksne som i en bhg, og at det er fler barn. Hun er jo såå avhengig av nær voksen-kontakt..   Eller bør jeg ikke si noe om det..  fordi det kanskje kan virke negativt for henne?
Og hvordan kan jeg som mamma få formidlet til de på SFO hva hun trenger?

vet ikke om jeg er den rette til å svar eher da.for jenta mi går på steinerskolen og det er en veldig liten skole. så ho har sfo 3dager i uka og stortrives.ho hadde fulltid sfo i 1klasse og både ho og vi har vært kjempe fornøyde!!
men som sagt det er en liten privat skole[:)]
kan jo legge til at jenta mi er en veldig smart og oppegående jente,men ho er VELDIG sjenert og tilbakeholden jente. men etter at ho begynte på skolen så har dette endret seg veldig og ho tørr mye mer nå;hadde til og med en "hoveddrolle" i et skuespill på skolen.det er delig ås e at både skolen og sfo har hatt en sånn fin virkning på henne[:)]

Tusen takk for svar! :)

Back
Topp