Sfo/aks

Veivalsa

Forumet er livet
Himmelbarn
Snøfnuggene 2018
Febbisbebbis'18
Marshmallows2021
Hva gjør barna der? Og skulle dere evt ønske noe var annerledes?
Har ikke skolebarn enda, så interessant å høre hvilke erfaringer andre har.

Min eldste skal på skolen til høsten, å de sa i infomøte at Sfo er barnas fritid, og derfor veldig opp til barna hva de vil gjøre der. Aktiviteter inne og ute som er hovedsaklig styrt av barna, innimellom kanskje litt matlaging på kjøkkenet osv

De leker. Det et fritid. Mye at de får velge litt, men eller så er det gymsal, ute, diverse inne, en del organisert lek og en del frilek.

Også er det noen som er med på matlaging innimellom.

Min andreklsssing er angivelig lei, mange av vennene har sluttet sier hun. Min eldste gikk ut fjerde klasse, dog med en liten plass og velger selv når han vil gå hjem siste året. Mellomste sluttet vel i løpet av 3.

Her var den elendig , dårlig leder, late ansatte. Utrolig hvor mye en sfo kan forandre seg på ett år..
jeg skulle gjerne sett at alle sfo var som aks i Oslo!
Min sluttet tidlig i 2 klasse

De har stort fokus på fysisk aktivitet/utelek og er MYE ute. Bruker gymsalen når været ikke innbyr til utelek. På vinteren har de en hovedaktivitet som barna kan være med på hvis de vil i tillegg til utelek/gymsal. Det er ulike formings aktiviteter, skuespill og bingo. Ellers er det rom for frilek og bordaktiviteter. Jeg er veldig fornøyd med at de er så mye ute /bruker gymsalen. Blir mye stillesitting på skolen. Det jeg skulle ønske var annerledes var maten. De får et lite måltid med varmmat 2 ganger i uka, som oftest noe med pølser. Det er også ofte kake eller annen «kose mat». Synes de kunne fokusert litt mer på sunn og næringsrik mat. Argumentet de bruker er at det er det eneste barna spiser, må si at jeg ikke helt kjøper det argumentet for de færreste spiser kun pølser og annen usunn mat hjemme.

Er fritid, er lek inne og ute. Eldste min gikk i 1 klasse, sluttet da han begynte i andre klasse. Da var jeg uansett hjemme i permisjon. Nå går han i 3je klasse, nr 2 går i 1 klasse. Her har de gratis sfo i første klasse, så førsteklassingen har plass men bruker den aldri. Har egentlig ikke behov for sfo, da jeg jobber natt og er hjemme når skolen slutter. Skolen er også i ett forskningsprosjekt med heldagsskole til kl 15, så de er ikke hjemme før en gang mellom 15.15-15.30 avhengig av hvor mye spennende de finner på vei hjem. Har meldt han av sfo til sommeren

Her er det fri lek, tur, de er i gymsalen og når det er ferien og de er få barn så skjer det at de tar en tur til byen på muse eller en park en plass.
Jeg er hjemme når barna kommer så mine 2 eldste har ikke vart på sfo. Mens minste ville det selv og det var sosialt for han. Men han er fri fra sfo når søsken er fri som høstferie juleferie osv. det skjer og at jeg tar han fri fra sfo dager jeg vet vi skal et eller annet seinare så det ikke blir for mye for han på ettermiddagen. Kan si han går mellom 5-6 timmer i uken. Morgen sfo blir ikke brukt her.
Men som sakt så valgte vi at ha han der da skolen anbefalte oss pga diagnose til barnet. At barnet Kansjke trenger den sosiale delen med elever i hans alder og at han selv ville det.

Back
Topp