SF mål

asil

Glad i forumet
Høsthjerter 2017
Hvordan ligger dere an på magemålet, damer?
Var akkurat til JM kontroll, ligger helt 100% på gjennomsnittsstreken, blir spennende å se om det fortsetter sånn!

Jeg lå pitte litt under gjennomsnittet når jeg målte hos JM, men var ikke noe å bekymre seg for.

Jeg skal måle vekst om en uke, men det blir via ultralyd, ikke SF-mål, så spent på hvordan det blir registrert..

Haha, var også hos jm i dag. Og hun målte, men sa ikke tallet høyt og glemte å skrive det inn. Ble mer opptatt av å lære meg forskjellen på hjertelyd og morkakelyd [emoji23] Og at gutten ligger med rompa ned enn så lenge.

Men tipper jeg ligger godt over. Gjorde det sist, og legemåling i uke 20 tilsvarte det nå også, men det er jo utenfor skjema nå.

Sprengt skalaen som hver gang jeg går Gravid :p har visst symfysen langt ned og bærer høyt og langt inn. :) jordmor bare flirte og sa " jaja, ser ut som du sprenger skalaen, langt over rød i hvertfall. " fyller inn og sir " Neida ikke så ille" :p ble enig om at lille har good plass å vokse i ;)IMG_1060.JPG

Jeg ble målt til 22 cm i uke 21. Hun la det inn på en kurve på pcen siden man ikke måler på helsekortet enda,og havnet langt over alt skravert felt. Syntes det var litt rart jeg..er da ikke såå stort det?o_O

Sprengt skalaen som hver gang jeg går Gravid [emoji14] har visst symfysen langt ned og bærer høyt og langt inn. :) jordmor bare flirte og sa " jaja, ser ut som du sprenger skalaen, langt over rød i hvertfall. " fyller inn og sir " Neida ikke så ille" [emoji14] ble enig om at lille har good plass å vokse i ;)Vis vedlegget 228016
Jeg tror jeg er minst der.

Jeg ble målt til 22 nå i uke 22 og legen sa jeg har stor livmor! Uten å si noe mer om hva det kunne bety, så gikk jeg hjem og googla, og nå er jeg kjemperedd for at det er noe gale med babyen...

Jeg ble målt til 22 nå i uke 22 og legen sa jeg har stor livmor! Uten å si noe mer om hva det kunne bety, så gikk jeg hjem og googla, og nå er jeg kjemperedd for at det er noe gale med babyen...
Slapp av [emoji4] Noen ganger betyr det at baby blir stor, noen ganger at de har mye plass, og noen ganger er det pga polstring. Og er du nervøs spør jm/lege - IKKE Dr.Google!
Egentlig skal de ikke måle før etter uke 23 med de nye helseskjemaene, det ble innført fordi tidligere i svangerskapet kan det variere mer uten å bety noe. Det viktigste er at du følger din kurve og ikke gjør store hopp opp eller ned, da får du ekstra oppfølging. Forskjellige som måler kan også gi forskjellig svar. Jeg er et eksempel på høyt sf-mål pga litt polstring hos meg, øverst på det skraverte hele veien sist, og sist baby veide 3485gr født på termindato. Ligger der nå også, håper baby blir ca lik [emoji6]

Kommer også ann på hvor symfysen din er fikk jeg beskjed om. Min er langt nede, og da vil jeg automatisk få større SF mål. Jeg har alltid vært over gjennomsnittet på SF mål, har to jenter fra før og alt er i orden med dem. Ene var 4055 gram og 53 cm lang en uke før termin og nr 2 var 51 cm og 3880 gram en uke før termin. Tenker bare at mini har god plass å vokse seg stor og sterk ;) og jordmor barn ikke bekymret i det hele tatt, så da slapper jeg av :)

Hvis noen vil følge med på SF målene selv hjemmefra finnes det også en gratis app som er utviklet av leger ved St. Olavs: http://symfysefundus.no/ :)
Den virka ganske bra [emoji4] men synes det er sykt vanskelig å finne toppen av livmora når eg ligger (jm syntes også der var vanskelig), så endte med samme mål som kontroll for 1,5 uke siden. Men det blir sikkert lettere etterhvert [emoji4]

Jeg blir nok ikke målt før jeg skal til jm i uke 28. Og det blir muligens den eneste målingen jeg får.. Siden jeg går på kontroller på sykehuset.

Jeg ble målt til 21 cm i dag, er 25 uker på vei!

Back
Topp