SF mål???

S@ndr@

Forelsket i forumet
Januarhula 2014
Var hos JM idag å mitt SF mål var 15-16 cm. Er ikke det litt vel mye? Er 12+5 idag.

Det variere veldig fra svangerskap til svangerskap trur jeg :) jeg hadde 14 cm, og var 15+5 .

Niklas 30.08.08 og lillesøster/bror påtur 04.01.14<3

Mitt var 16 cm når jeg var 14+3. Det tilsvarer 18 uker etter "malen" på helsekortet, men jordmor sa til meg at det var veldig vanlig at det var ustabilt i begynnelsen. Det stabiliserer seg etterhvert :)

-Bruker BV app'en
-Termin 5. Januar 2014 ♥

Okey:) Tenkte kanskje det kunne være det at jeg er ganske liten. 159 cm. Men da er det ikke rart magen min er blitt sååå stor :P

14+ 6 og min var 16 cm

14+3 idag. Målt til 11cm. Er andregangs. Men fikk ikke mage før rundt uke 20 og noe sist.

Ser på det skjemaet mitt at gjennomsnittet ligger på 11. Men har man vært gravid før så er jo livmora større i utgangspunktet. Og alle er forskjellige - livmora mi kom raskt opp i første svangerskap. Jeg er veldig lav i livet også. Selv om magen var tidlig stor så tok de andre meg igjen uti uke 25 ca

I uke 11+2 var mitt på 12 og toppen var i kant med navlen..

Sent from my HTC One S using BV Forum mobile app

Det er så rart at det er så mye forskjellig "ordninger", vi er jo ikke et så stort land. Men kanskje like greit å vente til etter for da begynner det vel å "stemme".
I 2007 ble det endring i svangerskapsomsorgen. De ønsker at friske gravide ikke skulle gå så ofte til kontroll - det var ikke nødvendig, slik at hver kontroll heller økte i kvalitet da jordmødrene fikk bedre tid til hver enkelt gravid. Første svangerskapskontroll er da mellom uke 8-12 og da måles man som regel ikke. Andre kontroll er oul. Tredje kontroll er i uke 24. Det var den første kontrollen jeg ble målt og fikk høre hjertelyd for første gang. Jeg bodde da i Oslo der det ikke er så mye kapasitet. I andre kommuner der de har bedre kapasitet så får man kanskje flere kontroller. Mens andre steder bestemmer leger og jordmødre når du får komme fordi timeplanen er stappfull.

Jeg var på kontroll nå i uke 16, så er oul som en kontroll i uke 18 også skal jeg tilbake til jordmor i uke 23 :)
Det har jo også blitt endringer i hvor lenge svangerskapet varer :p Før var det 40+2, men nå er det 40+3 :p Bare en dag, så ikke noe jeg bryr meg om :p Men ble litt forvirra da jordmor sa det :p

Jeg var på kontroll nå i uke 16, så er oul som en kontroll i uke 18 også skal jeg tilbake til jordmor i uke 23 :)
Det har jo også blitt endringer i hvor lenge svangerskapet varer :p Før var det 40+2, men nå er det 40+3 :p Bare en dag, så ikke noe jeg bryr meg om :p Men ble litt forvirra da jordmor sa det :p
Jeg skjønner ikke helt denne ene dagen jeg.. Hvorfor er plutselig et svangerskap blitt en dag lenger?? Og er det kun i Norge denne endringen har skjedd?

Jeg spurte min jordmor hvordan de regnet dagene og hun svarte 40 + 2 her. Ikke måler de SF mål før etter UL heller.

jeg er uke 14 i morgen, og sf målet mitt er på ca 9 cm.. er andregangs.. er det lite?

Jeg var hos jordmor selv i dag og fikk høre hjertelyden, men ho målte ikke sf...ho sa det ikke var noe poeng å gjøre det før etter uke 20 (jeg spurte siden jeg har sett at mange rundt om blir målt tidligere enn uke 17 som jeg er i nå).

Her måler de heller ikke før kontrollen i uke 20-22

Er førstegangsgravid, så er litt fortumblet. Hva er SF mål?

Sf mål er lengden på livmoren. De måler fra skambeinet og opp til der livmoren slutter.

Back
Topp