Sf-mål vs vekt

Klarforbaby

Elsker forumet
Marsboerne 20 18
*Aprilbaby 2018*
Sniker litt fra Mars.. Har sf-mål som ligger helt øverst på den grønne streken, og begynner å bekymre meg for diger baby.. Vet det ikke nødvendigvis har noe å si, men spør likevel.. Hvor stor ble deres baby i forhold til sf-målene..?
 
Hadde langt over normalen sf-mål med begge. Den ene ble estimert til 3,6( kom ut 2,8 på termin), den andre ble estimert til 3,8( kom ut 3970 en uke over termin)
 
Det hadde jeg også.var faktisk ove/utafor den grønne streken. Tilogmed sendt på ul pga magen var så stor. 8% over gjennomsnittet sa de. Ut kom en baby på 3315.. jordmor sa at magen var så stor var nok pga babyen lå så langt ut. Noen bærer barnet lengre inn i kroppen, hvis du skjønner. Tror ikke du skal bekymre deg for det :)
 
Med førstemann lå jeg langt over hele veien, men de siste tre ukene gikk den rett til høyre og han var 3840.
Denne gangen har jeg liggi midt i hele veien og han var 4340
 
Mine mål har vært godt over streken på begge ungene. Den ene veide 2,9kg og den andre 2,7 kg.
 
Lå langt over med begge. De var riktignok større enn gjennomsnittet (rundt 4100 og 54 cm begge to), men ut fra sf-målet skulle de vært enda større. Grunnen til at mitt sf-mål var så høyt var mye fostervann.
 
Lå i overkant med førstemann, estimert til 12% over gjennomsnittet og er veldig lang selv med god plass til baby. Jordmor forventet en baby på over 4kg. Ut kom en gutt på 3785g og 50cm, så gjennomsnittlig sim over hode mulig :-)
Tror det er mye som spiller inn på sf-målene (hvor høy, hvordan du er bygd, mengde fostervann, hvordan baby ligger osv), derfor du skal følge din egen kurve :-) Uansett får du nok en perfekt unge, bare å glede seg :-)
 
Sniker litt fra Mars.. Har sf-mål som ligger helt øverst på den grønne streken, og begynner å bekymre meg for diger baby.. Vet det ikke nødvendigvis har noe å si, men spør likevel.. Hvor stor ble deres baby i forhold til sf-målene..?
Gamle mål som egentlig bare er tullete, det som er viktig er at dine mål følger sin egen kurve! Ville ikke tenkt så på "malen" sålenge dine egne mål stiger jevnt å ikke stagnerer eller plutselig skyter tilværs :)
 
Hadde høye mål hele veien, og ut kom en gutt på 4,7kg og 55 cm lang :P
 
Jeg lå over den røde streken med de to første, og de var 3200 og 3260 da de kom. Med nr 3 lå jeg rett på og under den røde streken, og forventet derfor en baby som var rundt 3000. Ut kom ei på 3700.. Så min erfaring som trebarnsmor er at sf-mål ikke har noe særlig å si for hvor stort barnet er! :)
 
Lå høyt men innenfor det grønne med nr1, han var 3.4kg og 50cm. Lå høyt og utenfor det grønne med både nr2 og 3. De var store gutter på 4.4 og 4.5kg, 53 og 54cm. :)
 
Her lå viljar rett innenfor det grønne feltet på siste kontroll. Det var vel i uke 33 eller noe sånt. Har ikke lappen foran meg. Han kom 36+6 og da veide han 3160 gr tror det er sånn 200-300 gr over gjennomsnittet for uke 36. Men han var jo nesten uke 37;)
 
Lå i overkant med førstemann, estimert til 12% over gjennomsnittet og er veldig lang selv med god plass til baby. Jordmor forventet en baby på over 4kg. Ut kom en gutt på 3785g og 50cm, så gjennomsnittlig sim over hode mulig :-)
Tror det er mye som spiller inn på sf-målene (hvor høy, hvordan du er bygd, mengde fostervann, hvordan baby ligger osv), derfor du skal følge din egen kurve :-) Uansett får du nok en perfekt unge, bare å glede seg :-)

Ja, det tror vel egentlig jeg også.. Men sist lå jeg midt på den røde streken hele tiden, og fikk en perfekt gutt på 3500 gr. Derfor redd for å få et mye større barn denne gangen.. Men jeg får vel bare slappe av å tenke at dette får jeg ikke vite før hun kommer ut uannsett :)
 
Jeg har hatt høyt sf-mål med alle tre, og også store barn. 4015, 4410 og 4420g. Men har hatt greie fødsler, og ser på det som en fordel med store barn:-) Mine har vært sterke, friske og sultne - og hatt litt å gå på hvis noe skulle oppstå.
 
Back
Topp