SF-mål lege vs jordmor

Mulholland

Betatt av forumet
Novemberlykke 2020
Har dere opplevd at legen og jordmor måler helt forskjellig? Skal tilbake til kontroll hos jm om 2 uker for å se om målene hennes følger en kurv. Målet i dag var helt innenfor normalen men litt under 50 percentile, hadde det litt over 50 da fastlegen målte første gang (synes det var litt over the top også, hadde ikke så stor mage heller). Det er ikke langt å vente, men lurer på om noe med lignende erfaring!
 
Sniker
Symfyse-fundus mål er generelt sett ikke super godt, nettopp fordi det er veldig avhengig av hvem som måler. Så mon ikke kurven ser mer fornuftig ut hvis du får det målt igjen fra samme jordmor :)
 
Jeg har erfaring med at det er merkbare sprik i mål fra lege og jordmor. Legene er mer forsiktige (Tør nesten ikke ta i og går helst ikke forbi trusekanten selv om trusa går over der de skal måle fra) og usikre på mål da de ikke gjør det ofte. Jordmødrene kjenner godt etter og er ikke blyge, de er også mye mer selvsikre på å måle. Så jeg føler at det beste målet er fra jordmødre.

Men så avhenger målet at baby ligger i samme posisjon hver gang for å få se rett økning. Ligger den på tvers vil magen være noe mindre enn om den ligger loddrett. Men så er ikke målet noe eksakt vitenskap, men mer en pekepinn for å ha litt oversikt.
 
Har dere opplevd at legen og jordmor måler helt forskjellig? Skal tilbake til kontroll hos jm om 2 uker for å se om målene hennes følger en kurv. Målet i dag var helt innenfor normalen men litt under 50 percentile, hadde det litt over 50 da fastlegen målte første gang (synes det var litt over the top også, hadde ikke så stor mage heller). Det er ikke langt å vente, men lurer på om noe med lignende erfaring!
Jeg har bare hatt to ulike leger enn så lenge til å måle og den ene målte veldig lavt SF og den andre litt over normalt. Skal til jordmor i dag så skikkelig spent på hva hun sier:)
 
Legen min sa allerede første time at legen og jordmor vanligvis målte ulik og markerte da ofte med hver sitt symbol, feks. en med sirkel og en med kryss el. Så jeg vil tro det er ganske normalt.
 
Back
Topp