Sex

Andrejuni

Andre møte med forumet
Hei.
Fullammer. Iflg jordmor skal jeg da ikke kunne bli gravid igjen før etter 6mnd ish. Fødte for 6 uker siden. Jordmor anbefalte meg å snakke med gynekolog ang prevensjon, men de har lang ventetid.. Har en arvelig sykdom som gjør at det ikke et aktuelt å starte rett opp med spiral/piller.

Har skjønt at det varierer fra person til person hvor sikkert denne metoden er.. Finnes det noen måte å vite om det faktisk stemmer for meg?(uten å bli gravid)..

Kommer det mensen før man kan bli gravid eller kan man bli gravid helt ut av det blå?

Joda, du kan fint bli gravid før 6 mnd etter fødsel også når du fullammer :)
Man får alltid eggløsning før første menstrasjon, så du kan ikke vite når du er tilbake i fertil syklus igjen før etter første blødning. Og da er der allerede «for seint» om du ikke brukte prevensjon.
Også kan det variere etter hver fødsel du har også, hvor fort menstrasjonen er tilbake.
Bruk kondom inntil du får startet på annen prevensjon om du ikke vil bli gravid :)
Jeg har for øvrig ikke fått tilbake menstrasjonen før jeg slutter helt å amme på nettene, mens andre får igjen mensen etter 2 mnd med amming annenhver time døgnet rundt

Vet om flere som har fått samme råd, og som har blitt uplanlagt gravid så hadde ikke turt å stole på det :D

Etter forrige fødsel fikk jeg mensen tilbake rett i overkant av 2mnd etterpå til tross for fullamming. Jeg tar derfor ikke sjansen på å bruke amming som prevensjon.

jeg har et par venninner som fullammet, fikk ikke mensen og ble gravide.

Back
Topp