Sex under lutealfasen…

Catstitch

Flørter med forumet
♡ Babymais2026 ♡
Hei hei.
Jeg hadde plutselig en liten stemme som visket i hodet at jeg ikke burde ha sex i tiden mellom EL og IKM.
Så jeg trakk frem min gode venninne Google og kom over en forskningsrapport.
Hva tenker dere om funnene?

Jeg har lest at det bare er bra. For orgasme bidrar til masse blodgjennomstrømming til livmoren som er veldig positiv for egget når det skal feste seg :)

Jeg har lest at det bare er bra. For orgasme bidrar til masse blodgjennomstrømming til livmoren som er veldig positiv for egget når det skal feste seg :)
Ja, det er jo logisk nok.
Men spennende funn i denne forskningsrapporten også egentlig.
Som gikk på nettopp sammentrekninger i livmoren, og sæden fra mannen.
Hehe. Har aldri brydd meg om det før. Men det er jo først i disse «voksendager» 40+ at jeg plutselig overtenker alt, og ikke vil gjøre noe «galt» ;)

Ja, det er fort gjort det. Vi har ikke sex når vi er gravide feks. Er redd det skal skadde, selv om sjansen er liten.

Hei hei.
Jeg hadde plutselig en liten stemme som visket i hodet at jeg ikke burde ha sex i tiden mellom EL og IKM.
Så jeg trakk frem min gode venninne Google og kom over en forskningsrapport.
Hva tenker dere om funnene?
Merkelig, for akkurat dette grublet jeg på her om dagen også. Sammentrekninger i livmoren akkurat i det egget skal til å feste seg er kanskje ikke det største hjelpemiddelet? Utrolig spennende lesing.

Jeg har også som @Ametyst83 lest at det er bra. Men jeg har alltid hatt vanskeligheter med å tro på det.

Ja, det er fort gjort det. Vi har ikke sex når vi er gravide feks. Er redd det skal skadde, selv om sjansen er liten.
Dette er jo også interessant. Jeg føler at det meste man leser sier at det bare er bra, men jeg har alltid fundert på det

Jeg har liksom ingen problemer med seg etter at graviditeten er et faktum. Altså noen gode uker inn i svangerskapet.
Men, de sårbare dagene mellom EL og IKM har jeg liksom tenkt at jeg burde verne litt ekstra om.- Og i følge denne studien så er det lurt ser det ut til. ❤️

Jeg, helt ærlig, er rett og slett skikkelig i siget i denne fasen og har sex mer eller mindre 5 dager i uka:bag:

Her er linken ;) den er kanskje grei å ha :laughing025
Det er uten tvil interessant, men samtidig er dette en veldig liten studie gjort på under 600 kvinner. Det finnes kanskje lignende studier som beviser det motsatte. :hungry: Men det skader sikkert ikke å prøve å ikke ha sex da. Like greit å ta seg en pause om man har prøvd å lage barn hver dag før eggløsningen. :hilarious:

Hmm har alltid tenkt det var motsatt siden jeg tenkte det var bra å få blodsirkulasjon til området, og litt ekstra glid inn tenkte jeg ikke skadet. Får la være denne måneden her da kanskje :pompus:

Synes også dette er interessant, men så dukker det alltid opp spørsmålet om sex i dpo-dagene har en årsaks-sammenheng med at parene ikke ble gravid den måneden, eller om det bare er noe de gjorde akkurat de månedene de ikke ble gravide (korrelasjon), men at det ikke har en sammenheng (correlation vs causation).

Syns også det virker veldig «unaturlig» for oss mennesker at den sexen skal kunne påvirke implantasjonen og øke risikoen for spontanabort i tidlig graviditet.

Litt som at leger og/eller andre sier at stress kan være grunnen til infertilitet hos par som prøver, men så er det folk i krigssoner og flyktningeleirer som blir gravid i hytt og pine.

Så her tenker jeg det må mye større og mer kontrollerte studier til for å faktisk se om det er en årsakssammenheng☺️

Absolutt.
Men jeg tenker også litt på hvordan vi helt naturlig ofte rundt EL er mer lystne, og så daler det (for mange) lik null i lutealfasen. Er ikke det også litt rart?
Jeg har rett og slett ikke lyst, så da gjør jeg det ikke. Men synes også at dette er interessant lesning :)

Back
Topp