Sex=spontanabort?

Romle

Gift med forumet
VIP
Junibarna 2015
Jeg har lest at sex tidlig i svangerskapet kan føre til spontanabort. Er det i så fall selve sexen, eller er det sæden som forårsaker det? Kan man ha sex, men med kondom?

Hilsen forsiktig, men desperat (heh..)  :)

Nei, sex i svangerskapet kan ikke føre til spontanabort. Ei heller tidlig. Embryoet/fosteret ligger GODT beskyttet :) Dette gjelder selvsagt normale svangerskap, det finnes såklart unntak. Tidlig i svangerskapet har hva man gjør/ikke gjør svært lite å si ift spontanabort. 

MisAngelitos skrev:
det der har jeg aldri hørt om.

ikke jeg heller

Her er to ting jeg finner ved et enkelt googlesøk:
  • Sviktende livmorhals. Hvis tidligere svangerskap har vist at livmorhalsen din åpner seg for tidlig (cervikalsvikt), kan sex innebære en risiko for spontanabort eller for tidlig fødsel.
  • Problemer med morkaken. Dersom morkaken din helt eller delvis dekker for åpningen til livmorhalsen (forliggende morkake), kan sex føre til blødning og for tidlig fødsel.
I tillegg har jeg flere ganger lest (her på BV) at de som blir gravide når de er/har vært under utredning for habituell abort, blir frarådet av lege til å ha sex i første trimester, men jeg husker ikke hva det stod om hvorfor....

Jeg virker sikkert helt hysterisk, men jeg tror jeg er gravid nå, og i så fall er det fjerde gang på ti måneder, og jeg er nervøs for å miste igjen. Men fortsett gjerne å si at dette bare er tull, hvis det er det det er, for jeg vil jo ikke slutte å leve heller!

Disse punktene er er vel begge 2 noe som viser seg senere i svangerskapet, men er du redd snakk me lege.

Ok, ja, jeg aner jo ikke når sånt viser seg.. Tror jeg skal ta til meg tipset ditt og spørre lege, ville bare høre om dere andre visste noe om det først. Takk uansett! :)

det stemmer ikke! mulig dersom man har en livmor som holder dårlig på foster og har en historie av spontanaborter. men det er som regel en grunn til at det slipper taket. et normalt og friskt foster i en frisk kropp skal tåle alle daglige bevegelser og aktiviteter.

Foranliggende morkake her, blødninger tidlig i svangerskapet...og ma i januar for min del... Med beskjed fra gynekologen denne gangen om å ikke ha sex da det kan føre til blødninger, stress og også om blødningen er uheldig plassert kan det faktisk forårsake at morkaken svikter... Så her er det null humping...

Romle skrev:
Her er to ting jeg finner ved et enkelt googlesøk:
  • Sviktende livmorhals. Hvis tidligere svangerskap har vist at livmorhalsen din åpner seg for tidlig (cervikalsvikt), kan sex innebære en risiko for spontanabort eller for tidlig fødsel.
  • Problemer med morkaken. Dersom morkaken din helt eller delvis dekker for åpningen til livmorhalsen (forliggende morkake), kan sex føre til blødning og for tidlig fødsel.
I tillegg har jeg flere ganger lest (her på BV) at de som blir gravide når de er/har vært under utredning for habituell abort, blir frarådet av lege til å ha sex i første trimester, men jeg husker ikke hva det stod om hvorfor....

Jeg virker sikkert helt hysterisk, men jeg tror jeg er gravid nå, og i så fall er det fjerde gang på ti måneder, og jeg er nervøs for å miste igjen. Men fortsett gjerne å si at dette bare er tull, hvis det er det det er, for jeg vil jo ikke slutte å leve heller!

Dette er jo spesielle tilfeller. De som får beskjed om å ikke ha sex, er jo de som går med en truende abort. Ellers kan det ikke føre til SA. Den vanligste grunnen til at noen mister, er at fosteret er sykt. Kroppen støter fra seg det som ikke skal være der. Så OM du mister igjen, så er det nok ikke sexen. Det er vel det at fosteret ikke er levedyktig.

Ja, så det hender folk får den beskjeden av en gynekolog! Hvor langt er du på vei? Og hvor langt var du på vei da du fikk beskjeden? Og da regner jeg med at det er selve sexen som er problemet, ikke sæden?

Ei av mine lillesøstre var en truende abort fra 4 mnd. Så mine foreldre fikk beskjed om å ikke ha sex. Men har aldri hørt om at sex i starten kan medføre abort, det nok heller hvis det er noe galt. Mamman min sleit med blødninger, og sexen kunne forårsake ny blødning, derfor skulle de ikke ha sex.

Romle skrev:
Ja, så det hender folk får den beskjeden av en gynekolog! Hvor langt er du på vei? Og hvor langt var du på vei da du fikk beskjeden? Og da regner jeg med at det er selve sexen som er problemet, ikke sæden?

Om det er meg du spør...

Jeg er 11+2 i dag, var nesten 7 uker på vei da vi fikk beskjed om det, og fikk da beskjed om å holde oss vekke fra slik aktivitet til etter ul som vi skal på på mandag... Nesten 12 uker da... Håper vi snart får klarsignal...
Men så skal det også sies at i tillegg til at vi fikk beskjed om å ikke gjøre slikt så ble jeg beordret til å ta det helt med ro, ligge mest mulig og ikke løfte mer enn en halvliterflaske....

~troll2012/2013?~ skrev:

Romle skrev:

Om det er meg du spør...

Jeg er 11+2 i dag, var nesten 7 uker på vei da vi fikk beskjed om det, og fikk da beskjed om å holde oss vekke fra slik aktivitet til etter ul som vi skal på på mandag... Nesten 12 uker da... Håper vi snart får klarsignal...
Men så skal det også sies at i tillegg til at vi fikk beskjed om å ikke gjøre slikt så ble jeg beordret til å ta det helt med ro, ligge mest mulig og ikke løfte mer enn en halvliterflaske....

Ja, det var deg jeg spurte! :)

Ja, det er nok litt anderledes når du har blødninger og får beskjed om å ligge helt i ro. Jeg håper det går bra med dere!

Jeg lar det være fram til legetime uansett, tar ikke sjansen nå.. Er sikkert litt hysterisk, men... :/ 

Takk for svar, greit å forhøre seg litt, det er så mange her på BV med erfaring. :)

Back
Topp