Sex og prevensjon etter fødsel

babyliten

Forelsket i forumet
Dette blir jo på en måte helt nytt for meg selv om jeg nå har to barn. Sex ble aldri ett tema etter nr 1, så nå lurer jeg litt på når er det egentlig normalt med sex etter fødsel? Jeg ble sydd etter fødselen, men veldig usikker på hvor. Vet jeg fikk 3 sting og at det ene ble like ved klitoris, men usikker på de to andre - tror det er på innsiden. Er jo litt kjedelig å ha sex for tidlig også kjenner verken jeg eller mannen noen ting :laughing021 Livredd han vil tro at det vil være slik for bestandig.

Så var det det der med prevensjon da. Jeg har jo ikke gått på prevensjon på mange år, og er litt usikker på om jeg skal starte denne gangen også. Vi vil ha to tette, men jeg vil jobbe før det kommer en til. Nå har jeg jo snart gått hjemme ett år allerede, så jeg vil på en måte få den "friheten" med jobb igjen. Finnes vel egentlig ingen prevensjon som kan garantere at man blir gravid med én gang man slutter. Men hva har dere damer å anbefale om det skulle bli ett tema for oss?

Etter første hadde jeg sex ca 14.dager/tre uker etter fødsel.. Med andre ble det sikkert ett halvt år, hehe! Nå etter tredje føles det ut som jeg aldri skal ha sex igjen

Tror man bør vente med sex til det har gått 6 uker, det fikk hverfall jeg beskjed om siden jeg ble sydd en del denne gangen! Prevensjon må man vel føle seg litt frem med men vi ville også ha to litt tette sist gang jeg fikk barn! (Har fått nr 3 og siste nå) vi brukte derfor bare kondom som beskyttelse for man kan bruke litt tid dersom man går på andre ting! Men dette kan man ta opp med lege på 6 ukers kontrollen

Anbefalt å vente 6 uker. Gjerne etter 6 ukerskontrollen.

Tror ikke problemet for deg blir å ikke kjenne noe, men heller at det gjør vondt. Så la kroppen få den tiden den trenger til å komme seg, og bruk god tid på oppvarming når dere er klare for sex igjen.

Hovedgrunnen til at man anbefales å vente 6 uker er infeksjonsfare- sikkert både i sår om man er sydd og til livmoren er ferdig å rense seg

Minipillen kan brukes når man ammer, men i likhet med p-piller mister iallfall jeg litt sexlysten av dem (Mulig det er psykisk). Kondomer funker jo, men det er jo så lite sexy, og så er de jo ikke helt sikker mot graviditet. Det som har fungert godt for meg tidligere er en Ladycomputer, som gir deg grønt lys for sex i sikre perioder. Man tar temperaturen hver morgen, og registrerer når man har mensen. Og så bruker man kun prevensjon i eggløsningsperioden. Min varte i ca ti år før den tok kvelden. Så lastet jeg ned en app på mobilen. Den appen var ikke til å stole på. (Men velkommen skal du være lille smule.) I eggløsningsperioden brukte jeg pressar sammen med sæddrepende krem. Måtte bestille på nett, siden det er lite utbredt. Fikk målt livmorhalsmunnen hos legen, slik at jeg kunne bestille riktig størrelse. Har også prøvd spiral, men jeg måtte ta den ut til slutt for jeg gikk hele tiden å kjente på at den var der, og så gjorde det ofte vondt under samleie. Og da var jeg tålmodig. Ladycomputeren kjøpte jeg også på nettet forresten. :)

Nå er jeg skapt slik at jeg er liten, 162cm høy, har smal hals, trange øreganger og er tight nedentil. Mulig at disse one-size-fits-all-spiralene passer bedre til de som er litt større enn meg. Konseptet er jo helt genialt, så ville absolutt brukt spiral om det hadde gått.

Minipillen kan brukes når man ammer, men i likhet med p-piller mister iallfall jeg litt sexlysten av dem (Mulig det er psykisk). Kondomer funker jo, men det er jo så lite sexy, og så er de jo ikke helt sikker mot graviditet. Det som har fungert godt for meg tidligere er en Ladycomputer, som gir deg grønt lys for sex i sikre perioder. Man tar temperaturen hver morgen, og registrerer når man har mensen. Og så bruker man kun prevensjon i eggløsningsperioden. Min varte i ca ti år før den tok kvelden. Så lastet jeg ned en app på mobilen. Den appen var ikke til å stole på. (Men velkommen skal du være lille smule.) I eggløsningsperioden brukte jeg pressar sammen med sæddrepende krem. Måtte bestille på nett, siden det er lite utbredt. Fikk målt livmorhalsmunnen hos legen, slik at jeg kunne bestille riktig størrelse. Har også prøvd spiral, men jeg måtte ta den ut til slutt for jeg gikk hele tiden å kjente på at den var der, og så gjorde det ofte vondt under samleie. Og da var jeg tålmodig. Ladycomputeren kjøpte jeg også på nettet forresten. :)
Haha, ja det med kondom er jeg helt enig med deg i, og jeg synes det er skikkelig ubehagelig :p Vet ikke om det er selve kondomen eller "glidekremen" på kondomen jeg ikke tåler, for jeg får direkte svie etterpå. Jeg gikk på p-piller før jeg traff samboeren min, men jeg tålte ikke hormonene, så gikk med for høyt blodtrykk. Har tenkt på spiral, men føler det er litt bortkasta hvis vi skal ha to tette egentlig. Synes det er ganske vanskelig alt dette med prevensjon, for hvis jeg starter på noe så kan det ta lang tid før jeg blir gravid igjen - og da går den der to tette drømmen i dass.
Jeg er ikke så stor av meg jeg heller, er bare 172 høy - men har hørt flere sier at de på en måte kjenner spiralen.

Vi "var igang" igjen etter tre uker :p;):happy:

Dette blir jo på en måte helt nytt for meg selv om jeg nå har to barn. Sex ble aldri ett tema etter nr 1, så nå lurer jeg litt på når er det egentlig normalt med sex etter fødsel? Jeg ble sydd etter fødselen, men veldig usikker på hvor. Vet jeg fikk 3 sting og at det ene ble like ved klitoris, men usikker på de to andre - tror det er på innsiden. Er jo litt kjedelig å ha sex for tidlig også kjenner verken jeg eller mannen noen ting :laughing021 Livredd han vil tro at det vil være slik for bestandig.

Så var det det der med prevensjon da. Jeg har jo ikke gått på prevensjon på mange år, og er litt usikker på om jeg skal starte denne gangen også. Vi vil ha to tette, men jeg vil jobbe før det kommer en til. Nå har jeg jo snart gått hjemme ett år allerede, så jeg vil på en måte få den "friheten" med jobb igjen. Finnes vel egentlig ingen prevensjon som kan garantere at man blir gravid med én gang man slutter. Men hva har dere damer å anbefale om det skulle bli ett tema for oss?
Spiral, du er fruktbar igjen med en gang etterpå. Hva med å utforske deg selv først og se hvordan det går, og om det går bra så kan du invitere mannen til å utforske sammen med deg, og går det ikke så er det bare å prøve på nytt siden eller bare være litt kreative.

Spiral, du er fruktbar igjen med en gang etterpå. Hva med å utforske deg selv først og se hvordan det går, og om det går bra så kan du invitere mannen til å utforske sammen med deg, og går det ikke så er det bare å prøve på nytt siden eller bare være litt kreative.
Føler det blir litt bortkastet å sette inn spiral egentlig, når vi har blitt enige om to tette og at jeg skal jobbe bare en kort periode før jeg blir gravid igjen :happy: Jeg er jo kjempe klar for sex igjen, og det er snart tre uker siden fødselen. Vi har jo hatt sex så og si hver dag i fire år, så ble rart at det plutselig ikke har vært noe :p

Her er det 5 dager siden fødsel og kommet kun noen dråper i går og dag. Hadde veldig god livmorsamnentrekking under dagene på sykehuset sa de.
Jeg skal rett på p-sprøyte hvertfall.
Hadde det ikke vært for renselsen og fare for infeksjoner hadde vi vært klar for å prøve, men venter uansett en god stund for å være sikre :)

2 uker gikk det her før vi hadde sex. Gikk så fint :) begge var ganske klare, så ble som en "ny" opplevelse ❤️

Vi har ikke noe hastverk. Venter til renselsen er over. Syns det er ekkelt, selv om det kun er noen få dråper i løpet av dagen.

Når er det egentlig denne renselsen går over? En dag trenger jeg ikke å blø, dagen etter kan jeg blø masse. Snart 3 uker siden fødselen og jeg føler nesten det ikke blir bedre :-/

Når er det egentlig denne renselsen går over? En dag trenger jeg ikke å blø, dagen etter kan jeg blø masse. Snart 3 uker siden fødselen og jeg føler nesten det ikke blir bedre :-/
Sånn er det her og slik var det med mine to eldste også. Her gikk det HELT over mellom 4-5 uker etter fødsel

Sånn er det her og slik var det med mine to eldste også. Her gikk det HELT over mellom 4-5 uker etter fødsel
Åh, så bra jeg ikke er alene. Redd det var noe galt :p etter KS kan jeg ikke komme på at jeg hadde det så lenge, så litt uvant å plutselig ha det slik.

Back
Topp