Sex i svangerskapet etter 3 spontanaborter?

• Trådstarter Trådstarter
  • Opprettet Opprettet

Guest
Hei. Vi har mistet tre ganger i år, hver gang dagen etter at vi ha sex... Vi vet at det ikke nødvendigvis har en sammenheng, men vi blir redde for at det likevel kan være en sammenheng.

Vi begynner på utredning rett over jul, men fikk anbefaling av lege om å fortesette å prøve på egen hånd. I siste svangerskap var begge redde hver gang vi hadde sex, i frykt for at det skulle skje igjen :( Bør vi avstå fra sex frem til uke 12 når vi blir gravide igjen?

hva skal til for å få svar her? har stilt spm før også uten å få svar

Hei!

Beklager at vi ikke har svart på spørsmålet ditt før, vi ville gjerne ha svart på alle spørsmålene som kommer inn, men da måtte vi nok ha hatt mye mer tid til rådighet :) Og alle synes jo at deres spørsmål er viktig....

I utgangspunktet skal et normalt svangerskap tåle et normalt samliv. Dvs at dere ikke skulle trenge å ta noe forbehold.
Du ville nok få ulike svar, ettersom du spurte flere, men hvis dette har oppstått hver gang etter samleie, så kan du jo uansett ikke gjøre noe galt med å vær avholdende til etter 1. trimester. Jeg kan jo ikke ha noe formening om at det da ville lykkes, men kanskje fikk dere det bedre med å vite at da har dere gjort det dere kan?

Det er absolutt verdt forsøket - selv om altså ingen garantier følger med :)

Masse lykke til!

Mvh jordmor Grethe

Jeg fikk tips om å avstå fra sex i første trimester etter tre spontanaborter, og denne gangen har det gått bra. Det er klart at det kan være tilfeldig, men det føles som om det kan ha en sammenheng. Jeg anbefaler å be legen om henvisning til tidlig ultralyd på bakgrunn av de tre spontanabortene, og så kan du spørre gynekologen om hva du skal gjøre videre etter det. Det hjalp meg, i alle fall. Lykke til!

Back
Topp