Sex etter fødsel

Stressaførstegangsmamma

Betatt av forumet
Hei!
Jeg er førstegangsgravid og lurer på hvordan det er å skulle ha sex etter fødsel?
Går det tilbake til normalt eller blir det helt annerledes?

liksom, om jeg revner, blir jeg høgga halsen av om jeg spør om «et ekstra» sting?
 
Et ekstra sting går det nok ikke an å få uansett, hvis de skal sy deg trangere må de isåfall sy hele livmorhalsen din intrakutant (innvendig) også. Et ekstra sting ytterst hadde ikke hatt noe effekt, det hadde nok vært vondt også. Og det er ikke nødvendig, den vil trekke seg sammen igjen etter fødsel. De syr selvsagt slik at det skal trekke seg sammen igjen på best mulig måte om man revner, men om man rivner litt betyr ikke det at man blir «løsere» i underlivet. Det er det selve utdrivelsen som gjør at man blir, og underlivet vårt er skapt for å vie seg ut og trekke seg sammen. Det kan jo dog ta litt tid, og flere bruker vaginakuler en stund etter fødsel for å trene. Samt knipeøvelser.

Jeg har aldri født før så aner ikke hvordan det blir, men pga infeksjonsfare og renselsen er det vel anbefalt å vente minimum seks uker med sex etter vaginal fødsel.

Fødebagen har en egen highlight story som heter «Rifter» som jeg anbefaler deg å sjekke ut ☺️ Ellers skal vi gjøre perineumsmassasje, og jeg gjør knipeøvelser hver dag. I følge jordmor føder mange uten å revne, og det viktigste en kan gjøre for å unngå det er å ikke presse når man ikke skal.
 
Barnet mitt måtte tas med vakuum og jeg derfor klippes sist. Sydde da 4 sting. Kan ikke merke hvor arret etter disse er nå og det har grodd helt fint :) var selvfølgelig ømt/vondt i 3-4 uker etterpå. Å sy deg trangere i selve skejden er nok ikke mulig og vil anbefale så få sting som mulig egentlig :p
Sexlivet ble like bra som før, men det var absolutt mye mindre av det i babyens første leveår. De første gangene med samleie etterpå var litt ubehagelig fordi alt kjentes utrolig trangt ut, som at det ikke var plass til å få noe inn :p men det gikk seg til.
Hormonene som man har ved amming kan gjøre at syklusen ikke starter opp igjen før man ammer mindre, og så lenge det syklusen ikke var igang synes jeg egentlig at det alltid var for tørt/trangt selv med glidemiddel og lysten var ganske redusert. Alt dette ordnet seg av seg selv da menstrasjonssyklusen startet opp igjen, for min del skjedde det vel litt mer enn 10 mnd etter fødselen.

Det siste jeg tenkte på de første 6 ukene etter fødsel var sex :hilarious: så ikke noe problem å vente til renselen hadde gitt seg. Etter det gjorde vi det vel bare for å ha prøvd igjen liksom. Men med ammeproblemer de første 2 månedene og mye oppvåkninger på natt tok det en stund før det var noen særlig prioritet. Gikk og la meg 20:45 hver kveld og det var utelukkende for å få sovet litt før ammemaraton annenhver time startet.

Man finner som regel en ny normal for sexlivet etter at barnet er født, men det er ingen grunn til at det skulle bli dårligere eller ødelagt. Men at det sikkert vil bli litt annerledes enn da man bare var 2, det stemmer nok. De aller fleste eventuelle fødselsskader er det hjelp å få for :)
 
Både revnet og ble klippet mye. Hadde et 10 cm arr etter klippet ut mot siden på låret liksom. Grusomt vondt første uken og lå med is og naken med håndkle under i 2-3 uker. Ble vel sydd i 1 times tid. Men da alt var grodd og renselsen var over prøvde vi forsiktig litt etter litt. Jeg ble mye trangere etter dette og måtte varme mer opp liksom. Men gikk seg til iløpet av noen mnd. Det får nok fint. Må du sy så må du sy, men hjelper nok ikke med et ekstra sting.
 
Når ein syr legg ein sårflate mot sårflate slik at det som er klippa/rivna gror sammen igjen. Eit ekstra sting der, for å gjere det trangare, går ikkje då det ikkje er meir sårflate enn det er.

For ein som syr vil beskjeden. «Kan du sette eit ekstra sting» meir bety at du vil ha det tettare mellom stinga, for dei syr ikkje der det ikkje er sårflate.
 
Jeg husker at vi prøvde oss forsiktig ca 7 uker etter fødsel. Orket ikke tanken på sex før det. Jeg fødte med vakuum og måtte klippes. Fikk om lag 10 sting. Men som de andre her sier, har det ikke noe å si om man sys noe mer eller mindre, det er jo hele åpningen som vides ut, og det som sys er jo bare der det eventuelt er sår. Jeg og mannen min syntes det føltes litt "løsere" helt i begynnelsen, men etter noen måneder føltes det ut som jeg var tilbake til normal igjen. Tror ikke du trenger å tenke på det :)
 
Vi prøvde oss 6 uker etter fødsel. Det var fryktelig vondt, og jeg hadde smerter ved samleie i mange mnd. Tok det opp med lege i starten, men han mente at det er normalt at det gjør litt vondt til man er "innkjørt" (han brukte ikke det ordet altså :hilarious:). Hos meg føltes alt fryktelig trangt, og jeg begynte å lure på om jeg var sydd for stramt. Viste seg at jeg hadde en del arrvev (ble også klippet pga vakumforløsning og hadde et par 2.grads revninger i tillegg, så i grunn ikke noe voldsomme greier). Arrvev er ikke like elastisk som det naturlige vevet der nede, og drt i kombinasjon med et par psykiske faktorer gjorde at det opplevdes både trangt og smertefullt. Nesten et år etter fødselen oppsøkte jeg hjelp hos en fysioterapeut som også var sexolog og ekspert på kvinnelige underlivet etter fødselen, og etter kun tre timer med samtaler hos henne, og med tilhørende tøyeøvelser i hjemmelekse, over en periode på ca 3 mnd, var alt som normalt igjen! Skulle jo søkt hjelp før! Når det er sagt så er jeg ikke blitt mer utvida eller slappere der nede etter fødselen. Kanskje tvert i mot, at det er (eller hvert fall oppleves) bittelitt trangere.
 
Noen kan vel føle det annerledes, mens andre ikke. Men sånn generelt så tror jeg vel det meste der nede går tilbake til normalen, dersom man ikke har hatt store konsekvenser/ting som har skjedd under fødsel osv... Hos oss var det helt merkelig når vi skulle ha sex første gangen. Alt føltes større og mer annerledes.. ga oss egentlig ingenting:p Men etterhvert så ble det helt som normalt igjen, og jeg vil egentlig tørre å si at jeg synes sexen og sexlivet nesten bare er blitt bedre:p
 
Noen kan vel føle det annerledes, mens andre ikke. Men sånn generelt så tror jeg vel det meste der nede går tilbake til normalen, dersom man ikke har hatt store konsekvenser/ting som har skjedd under fødsel osv... Hos oss var det helt merkelig når vi skulle ha sex første gangen. Alt føltes større og mer annerledes.. ga oss egentlig ingenting:p Men etterhvert så ble det helt som normalt igjen, og jeg vil egentlig tørre å si at jeg synes sexen og sexlivet nesten bare er blitt bedre:p
Absolutt enig i at sexen og sexlivet er bedre etter at ting gikk tilbake til normalen (riktignok har vi sex litt sjeldnere i perioder). Det er liksom mer følsomt der inne på en måte.
 
Jeg revnet veldig mye innvendig. Det sto to stk og diskuterte "hvor skal det der være, tror du", "skal jeg prøve å feste det bortpå der, tror du?", og de holdt på i litt over to timer med å sy før de var ferdige. Hadde faktisk ingen smerter i etterkant..

Men, da vi prøvde oss på sex for første gang etter 6 uker, var det veldig vondt. Skjærende smerte, til tross for mye glidemiddel og "oppvarming". Det tok mange måneder før det sluttet å gjøre vondt hver gang. Nå kan det gjøre vondt innimellom, om vi begynner med "feil" stilling.

Mannen påstår jeg er blitt trangere, men det kan være han husker feil, siden det var en såpass lang "tørkeperide" ;)

Ellers er det vel søvnmangel og tidsklemme som er til hinder for sex-livet, ikke fysiske skader etter fødselen. Vanskelig å få opp lysten når man er kronisk dødstrøtt :p Og det er lite tid å gjøre det på.

Når vi har sex, er ikke sexen noe verre enn før fødselen. Vi har vel blitt mer flinke til å ha sex på andre måter, som en kjappis i dusjen og sånt, ta de mulighetene som byr seg.
 
Jeg har født fire barn vaginalt og aldri sydd, takket være jordmor i første fødsel som var veldig flink. Har ikke hatt noen problem med at det ikke har gått tilbake til normalen etterpå.
 
Vi har sex 0-2 ganger i mnd etter fikk baby...føler virkelig ikke behov, vi er begge slitne.

Litt annerledes vil det jo være.
 
Last edited:
Husker samboeren min "maste" litt om sex før det hadde gått 6 uker. Og prata mye om at han var redd det ikke skulle bli som før, "whienerpølse i Drammenshallen" var han redd det skulle føles som:laughing002 Å jeg advarte han før vi hadde sex om at jeg følte ikke at alt var helt på plass enda men at vi kunne prøve, haha han ble såååå skuffa :happy7 men som en annen over skriver, han mener jeg har blitt trangere enn før fødsel nå :laughing002
 
Back
Topp