Sex etter abort

Kloppikula

Andre møte med forumet
:rolleyes:Hei,

Jeg hadde en medisinsk abort for litt over en uke siden, pga tom fostersekk. Jeg fikk cytotec, og hadde oppfølgning samme dag hos gynekolog. Da hadde sekken løsnet og lå helt nede i livmorshalsen. Hendig og litt ivrig gynekolog, åpnet da opp og «dro» ut sekken med vakuum. Ikke behagelig, men veldig effektivt. Sjekket så med UL og alle rester var helt ute. Ingen smerter etterpå og kun hatt sparsommelige blødninger. Jeg spotter nå, og trenger ikke bind på natt etc.

Ett par dager etterpå kom deg ut en større koagulert klump, men rester av det jeg vil påstå kunne være litt slimhinne og levert blod.
ingen klumper, koagulert eller noe etter det.

Gynekologen sa selv, her er det bare å prøve på nytt, her er alt tipp topp når hun sjekket etter «utskrapingen».

spørsmålet er når kan jeg ha sex igjen? Må
Jeg ha helt stoppet blø noen dager? Eller er spotting godtatt?

Og gynekolog var litt vag når jeg spurte om
Når vi evt kunne prøve bli gravide igjen. Jeg sa en mens først? Hvor hun sa ja, men alt er iorden her, så nå er du helt klar til å bli gravid.
Tenker det er mange kloke hoder her ;);)

Jeg fikk beskjed om å vente til blødningene var stoppet helt opp, etter det var det good to go om man var klar for det. I forhold til det å prøve igjen så varierer rådene noe, noen sier med en gang, andre sier vent en måned. Grunnen til at det anbefales å vente fant jeg ut at var fordi kroppen trengte tid på å bygge opp friske slimhinner. Etter en abort trengte vistnok kroppen litt tid på å hente seg inn, men det er ikke farlig å prøve igjen med en gang. Jeg ventet ikke en syklus før jeg ble gravid igjen, men det var fordi ingen klarte å svare meg på hvorfor man skulle vente annet enn «det er bare sånn». Det gikk veldig fint for min del, jeg er nå 15 uker på vei og alt er bra så langt, men det vil jo alltid være noen det går bra for og andre det ikke går bra for, så det må dere vurdere selv. Er man uheldig å miste igjen rett etter en abort så et det nok viktigere å vente en syklus etter aborten (noen anbefaler faktisk 3 sykluser).

Jeg jobber på gyn og hos oss sier prosedyren at blødningene skal ha stoppet helt opp, også spotting :) grunnen er helt enkelt at en vil unngå infeksjon i livmoren :)

Jeg fikk beskjed om å vente med samleie til det enten var gått to uker eller lengre enn to uker om blødningene fortsatt pågikk ved to uker. Dette av hensyn til infeksjonsfare, at ting får lukket seg igjen.

Så trist at du mistet. På grunn av infeksjonsfare skal du vente to uker og være helt blødnignsfri, også fri for spotting, før dere har ubeskytta samleie. Utover det er det opp ril dere når dere er klare for å prøve igjen.
Lykke til med prøving igjen ❤️

Tusen takk for gode svar ☺️ Da venter vi litt til ☺️

Det er jo veldig trist, var førstegangsgravid, men med god oppfølging av gynekologer så var det tidlig noe som ikke stemte helt, selv om vi håpet i det lengste. Men var også såpass forberedt på det at når ting ble som de ble så var det også helt greit ‍♀️

Gyn sa til meg at jeg kunne prøve når jeg ville og var klar for det, men to uker etter det har sluttet å blø. Her ventet vi ikke så lenge og det gikk fint, det også... Men har ikke blitt gravid enda, og dette var for 4 mnd siden ca, inkl en selvvalgt pausemnd.

Back
Topp