Sex 2 dager før EL - sannsynlighet for å være gravid?

Dråpa

Flørter med forumet
Tusenvis har sikkert spurt før, men jeg spør her jeg :)

Hadde sex fredags kveld og EL skal være i dag ifølge sykluskalenderen.
EL-smerter hadde jeg i går, merker ikke noe til det i dag.

Kan jeg ha blitt gravid?
Noen som har blitt gravid ved sex før EL?

Du kan fint ha blitt gravid da, ja. Sjansen er god for å bli befruktet i dagene rett før, og det sies at muligheten er der t.o.m dagen etter. Lykke til :-)

Dessuten så kan spermen overleve noen dager.
Denne gangen ble jeg mest sannsynlig gravid før el. Er straks 17uker

Det er jo sex FØR el som er det beste, med mindre man har sex akkurat når el skjer. For normalt friske sædceller lever i flere dager i egglederne, og det tar tid å svømme opp dit, samt at egget lever bare i 12-24 timer etter el. Så om dere prøver har dere nok timet det veldig bra.
Har forstått det sånn at om man timer samleiet er det likevel bare 25-33 prosent sjanse for at man faktisk blir gravid en gitt syklus.

Jeg sitter med en pode på 5 uker som ble laga 2 dager før eggløsning :)

Tusenvis har sikkert spurt før, men jeg spør her jeg :)

Hadde sex fredags kveld og EL skal være i dag ifølge sykluskalenderen.
EL-smerter hadde jeg i går, merker ikke noe til det i dag.

Kan jeg ha blitt gravid?
Noen som har blitt gravid ved sex før EL?

Sædceller overlever inne i egglederne dine i opptil 5 døgn. Så ja det er det stor sjanse for!! Det er større sjanse for graviditet flere dager før el ell etter ;)

Man bør være forsiktig med å bare begrense sexen til akkurat ved el. 5 døgn før og opptil 1 døgn etter er det mulig for å bli gravid. Annenhver dag er anbefalt å ha sex når man er prøvere, for å garantere at det alltid er levende sædceller i egglederne og at det er god kvalitet på sæden (ikke spare opp før utløsning).

Men ha sex bare når dere ønsker selvfølgelig :)

Back
Topp