Sette tilbake dag 2, 3 eller 5?

villter

Forelsket i forumet
Mailykke 2018
Hva tenker dere her?

Vi satte tilbake dag 5.

Vi hadde 6 med meget god kvalitet og 2 med god kvalitet . På slutten på dag 3 kollapset 6 av disse.

Jeg tenker jo på at om vi hadde satt inn på dag 2 eller 3, ville jo sannsynligheten for at et av de med DNA feil ville blitt satt tilbake da det ikke var oppdaget enda

Vi fikk satt tilbake etter 2 dager. Ble gravid på første forsøk, så har ikke så mye erfaring på innsett andre dager. Ser flere her inne mener 5 dager er best, men jeg aner ikke jeg.

De sier jo det er større sjanse med et blastocystegg, men jeg tror ikke det nødvendigvis er en fasit. Handler om å finne gullegget :)

De sier også at egg trives best i livmoren. Genetisk " friske" egg kan kun konstateres med sikkerhet vha PGD slik jeg har forstått det.

Er det mulig at befruktede egg går til grunne i varmeskapet, som ellers ikke ville gjort det i livmoren? Det er i hvert fall også et spørsmål.

Er det ikke sånn at dersom man har mange egg å ta av kan man velge å dyrke til dag 5. Men får man ut få så tar man ikke sjansen?

Hva tenker dere her?

Vi satte tilbake dag 5.

Vi hadde 6 med meget god kvalitet og 2 med god kvalitet . På slutten på dag 3 kollapset 6 av disse.

Jeg tenker jo på at om vi hadde satt inn på dag 2 eller 3, ville jo sannsynligheten for at et av de med DNA feil ville blitt satt tilbake da det ikke var oppdaget enda
5 dager er best

Hvordan vet du det?
På fertilitetsklinikken jeg brukte startet de akkurat med blastocyst dyrking. For de var dette en milepæl. De sa selv at dette ville kunne hjelpe flere par i det lange løp for å bli gravide, med økt sannsynlighet for graviditet. Det er noen steg som skal til før en celle klarer å dele seg til en blastocyst og ofte går de til grunne før de kommer dit.

Innimellom sier man at dag to og dag tre dyrking er bra, da de embryo har kortere tid utenfor kroppen. Men en del av disse embryoene går til grunne. Årsak til at det gjøres en del innsett på dag 2-3 er at en del klinikker i Norge ikke har hatt kapasitet til å dyrke til blastocyst.

På en annen side krever blastocyster mere overvåking. Embryo er svært temperatursensitive og utfordringen her kan ligge i at klinikken ikke utsetter embryo for for mye temperaturforskjeller. Derfor brukes det ofte timelapsmaskiner for å overvåke utviklingen av de. Da ligger de inne i et mer stabilt miljø, enn ellers.

Allikevel er det slik at hvis man ser på ivf-behandling i utlandet ( vurderte en del klinikker før vi valgte klinikk) utførte vel alle jeg sjekket blastocystdyrking som standard. Jeg sjekket ca 10 klinikker før vi valgte. Men det er godt mulig at det finnes flere i utlandet som kun dyrker til dag 2-3.

Det er fortsatt mulig å bli gravid på embryo 2-3 dager, og det er vel også grunnen til at man fortsatt gjør det i Norge.

Både hausken og Medicus vet jeg dyrker til blastocyst.

De embryoene som gikk dukken dag 3 hos oss, hadde uansett ikke overlevd livmoren pga det var noe med DNA som gikk feil.
Dette hadde de ikke sett om det hadde satt det inn tidligere en dag 5.
Jeg har jo ikke peiling, men det kan jo være at de som jobber med det kan se hva som er best fra par til par.

Men jeg vet helt sikkert at om vi skal ha en til kommer vi aldri til å velge en klinikk som mener at dag 2 og 3 er like stor sjanse. Pga det hadde ødelagt vår sjanse denne gangen

Jeg har mest tro på blastocyst, fem dagers. Rett og slett fordi da kan man luke ut de som uansett ville falt fra. Men risikoen er der jo for at alle faller fra da...

Det er mye forskning på dette, og ikke noe helt klart fasitsvar enda. De forsker jo blant annet på blasto-barn for å se om det har vært noen negativ virkning av å ha vært lenger ute av mors kropp i de første kritiske dagene med celledeling. Det er veldig mye man ikke vet (og mye de nok aldri kan finne ut). Og alt handler ikke om kun sjansen for graviditet.

Back
Topp