Sette av penger til barna??

Kattepus84*

Flørter med forumet
Setter dere av penger til barna deres, eller har dere planer om å gjøre det når dere får barn?

Jeg har tenkt litt, og har lyst til å sette vekk 500,- hver mnd fra barnet er født og frem til 18-20 års alderen...
Men vet ikke om jeg vil hun skal vite om sparingen eller ikke...[8|] Ikke at jeg trenger å bekymre meg for det helt enda men [8D]

Hva tenker dere rundt det å spare for barna??

Vi kommer til å opprette en sparekonto, men blir nok ikke noe fast innskudd. Mulig det bare er meg, men har likom ikke helt falt for det med å skulle gi et stort beløp når de blir myndige..

Vi setter av 500 i mnd, pluss dåpspenger og sparegrispenger. Men hva vi gjør videre vet jeg ikke. Ønsker at det skal være egenkapital til bolig eller noe etterhvert.

Vi setter av barnebidraget, men nå som vi har litt dårligere økonomi tar vi av dette hvis det er ting hun trenger som vi ikke har råd til.
Hun har nå 8.000 på kontoen sin i en alder av 14 mnd, og det er vi fornøyde med.
Når jeg er ferdig med studier skal det spares, hele summen til begge ungene, og dette vil bli låst i egenkapital til bolig.
Da sitter de med en 3-400.000 i egenkapital selv[:D]

Nei jeg er vel egentlig ikke så veldig for det å gi et stort beløp når de er myndige eller når en viss alder jeg heller....
Vil ikke ha det helt sånn....

Vil at det skal være øremerket bolig eller lignende...Eller at jeg f.eks sparer opp penger til alle barna, og bruker det til f.eks bryllupet dems eller andre ting...

Altså, mulig jeg velger å ha en konto pr barn, og bruker pengene til ting de trenger penger til etterhvert....komfirmasjon, førerkort, bil, bolig, bryllup eller hva det måtte være...Men nei, vil ikke bare gi dem masse penger og la dem kose seg....

Sparer et fast beløp hver måned til jenta mi + har satt inn dåpspenger, sparegris o.l også [:D]

Kommer til å gjøre dette til tutsi i magen også [:)][:D]

Vi kommer til å sette av barnetrygden på en egen konto, men tror ikke jeg er helt for at de skal få dette når de blir myndige. Synes de skal gjøre seg fortjent til penger, ikke bare få det opp i hendene... Jeg tenker at pengene blir satt av til billappen, konf-presang og andre "store" ting de trenger... Men tiden vil vise hvordan vi gjør det, kommer ikke til å opplyse guttene om at vi setter av disse pengene.

har egen konto til småen og babyen skal få det han oxo....sparer begge to i deres navn som de skal få til konfirmasjon el 18 årsdag , men de skal lære seg til at pengene ikke skal sløses med...skal brukes på lappen, bil og bolig[;)]
satt oxo inn dåpspengene, arv og andre sparepenger[8D] vi setter inn mindre faste beløp enn dere over her, men da tar vi ikke av pengene om de trenger noe[;)]

Hvis man har mulighet til det må det være veldig fint å spare penger til/for barnet! Jeg hadde blitt sjeleglad hvis jeg hadde fått penger til lappen, for eksempel, men med fire søsken hadde ikke mamma og pappa råd til å sponse alle og det var faktisk bare en av oss som hadde spart opp penger til å betale det selv som 18-åring. De andre tok lappen senere og jeg tar lappen nå, i en alder av snart 30... Takket være et godt valg av ektemann[8D]

Rugesola

Sparer barnetrygden hvertfall... også har vi en liten forbrukskonto som vi sparer til barneting som f.eks sykkel og andre ting som barna trenger.

her sett vi av fast 400 kr i månden. ha gjort de fra han va nyfødt. å alle penge gaver han ha fått å sparegrisen å de han får går rett innpå konto! å vi tar ikkje av pengene has å kjøpe noka! dem får han når han e modn nok! bli satt inn en del på bsu konto å så e han gutt å da e de vel stas å kjøp se en bil når han ha fått lappen me mamma å pappan sin.
e ha 2 sånne konto e fikk når e vart stor. å vil at unganj min ska få de å. så her bli de spart konto likt t kvar enkelt unge.

Jeg er ikke en av de som setter barnetrygden rett inn på en konto til ungen. Barnetrygden skal ha en funksjon mener nå jeg. Vi har foreløpig spart et lite beløp fast hver måned kr 200. Pluss selvfølgelig satt inn penger hun har fått til dåp, bursdag jul osv. Morfaren hennes er veldig opptatt at ved bursdager, jul o.l. skal hun få penger osv..
Har til nå bare opprettet en konto på henne i pappaens navn. Men tror vi vil få opprettet en egen konto til henne. har tenkt litt frem og tilbake på dette ifht det vil ha en betydning hvis en kommer opp i et større beløp.
Disse pengene vil bli hennes penger, og da mener jeg at vi ikke har noen styringsrett over dem.

Har konto der alt av penger han får i gaver settes inn. Pluss litt smått her og der.
Vi planla å spare barnetrygden fra han fyller 2, men rundt den tid skal vi flytte til et mye dyrere sted så vi får se.

Han har nok nå til å kunne ta lappen. Det anser vi som viktig....hehe.
Pengene er øremerket lappen, bilkjøp, skole, innskudd på bolig.

hun får 400 hver måned pluss dåpspenge, bursdag og det vi sparer i sparebøssa hennes.. :) hun er jammen snart en rik 2 årig :)

Til mini nå så går hele barnetrygden inn på en egen konto. Skal gå til sparing, men også til å kjøpe dyrere ting til han etterhvert[:)] Pappan sparer også 200 kr i mnd som skal gå til gutteleker, som feks ATV osv[8D]
Blir vel sikkert det samme til nurket i magen tenker jeg..

I en periode da jeg var alene med Othelie satt jeg av 1000 kr til henne i ca 1 år, etter det satt jeg inn 500 i mnd. Hun har nå ca 20.000 på sin konto, så nå har i stoppet sparingen for en liten periode for å spare det samme beløpet til Frøya.
Jeg synes det er kjempefint å spare litt for barna sine, så har de en liten "start".
Kommer ikke til å si noe om at jeg sparer til dem før de blir litt eldre.

Dere som har egne sparekontoer til barna - pass på at beløpet ikke kan overstige 75.000 kr (trooor jeg) før overformynderiet kommer inn og tar over kontrollen over pengene fram til barna er myndige.

Her startet vi med egen sparekonto til Sondre, men nå har vi byttet bank og da valgte vi å opprette en ekstra sparekonto i mitt navn, som egentlig er Sondre sin. Vi sparer et lite beløp hver måned, i tillegg til at vi setter inn bursdagspenger o.l der.

Tydelig at vi er de kjipe - for vi sparer ikke til barna.

Back
Topp