Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jeg bare skjønner ikke hvorfor dette ikke skal gjelde for alle par? Hva er vitsen med å kun ta de som trenger hjelp? Skulle tro at det med årene ble lettere å lettere å få hjelp til å få barn her til lands, men i Norge så blir det vanskeligere. Jeg bare fatter ikke greia her[emoji15]
.Jeg forstår at når myndighetene bevilger penger til reiseregning, medisiner (over egenandel på tre fersk+frys), kun en veldig liten egenandel på forsøk (tre fersk+frys) og alt dette ganger to (altså ett søsken og) så vil de være så nært som 100 % sikre på at dette er fornuftig bruk av penger. Sånn for å forstå hvor de kommer fra.
Men så mener jeg personlig at de burde ha noen tall på at en god prosent av prøverørsbarn trenger oppfølging av barnevernet før de kan kreve dette de forsøker seg på nå - for jeg mener at de bommer grovt.
Man må jo ha vært sammen/gift en god stund (noe stabilitet), man må kunne følge opp avtaler og medisinering (struktur, rammer, disiplin) og man må kunne bruke mange tusen på behandling til tross for offentlig støtte (økonomi). Dessuten skal jo både henviser og behandlende lege krysse av for at de mener paret er egnet som foreldre. Så da får de jo stille gode spørsmål. Nå vet jeg at det finnes uskikkede par som kommer seg forbi både fastlege og behandlende lege og tar opp forbrukslån for å ha råd - så det finnes jo dessverre unntak, men jeg tror de absolutt fleste prøverørsbarn er svært ønsket og har over snittet ressurssterke foreldre bak seg, bare med tanke på prosessen dette er.
Dessuten kan man jo bare dra til utlandet for assistert befruktning dersom man ikke får godkjent i Norge da? Dette foreldresertifikatet. Så det blir jo tullete.
Tidsskriftet for den norske legeforening har publisert en studie som viser at offentlig støttet assistert befruktning er lønnsomt - barna som kommer ut av det gir så mye tilbake til samfunnet at total regnestykket er positivt.
Jeg tror det ville være greit med en nasjonal standard sjekkliste for fastlege og behandlende lege før de krysser av for egnethet som forelder, for det varierer en hel del hvordan man undersøkes om dette på forsamtale.
Utover det tror jeg at barnets beste bedre ivaretas om f.eks. alle gravide par måtte gå på et kurs og ved hjelp av samtaler på det kurset så kunne man vurdere hvilke foreldre som burde ha tett oppfølging om man har mistanker eller får bekymringer om egnethet som forelder (eller om man tenker de trenger god veiledning for å kunne være gode foreldre.) Så det ville vært bedre ressursbruk mener jeg, enn å finansiere en haug av testing/kurs på alle ufrivillig barnløse.
Mine tanker. Måtte tygge litt på dette.
Min umiddelbare tanke var sinne, for jeg blir provosert over at man slenger ut slikt om en sårbar, kostbar gruppe uten data som viser at dette er et problem.
Edit: Det er forresten ikke automatisk noe galt i å ta forbrukslån for å finansiere assistert befruktning, men det kan være noen som absolutt ikke burde ha barn som blant annet sliter økonomisk som kan ordne seg på den måten var poenget mitt.
Måtte selv tygge litt på dette innlegget lykkeliten_86.
Mener å huske det var en sak i retten i Oslo i fjor om et par som hadde tatt livet av sitt barn, ivf-barn. Barnet hadde blitt ristet for hardt av far, hvis jeg ikke husker feil. Helt forferdelig. Og dette kan skje alle ivf-barn eller ei. Så synes ikke nødvendigvis at det er rett med ekstra tiltak på ivf-par
Og det kommer jo dessverre til å skje flere ganger, både IVF-barn og andre barn. [emoji17]
Jeg tror ikke alle kommer til å bli oppdaget på forhånd uansett dessverre, men om de skal bruke ressurser på å finne uskikkede foreldre tidligere så mener jeg de burde gå på all
e gravide (med partner). Og så følge nøyere opp alle som de tenker har risiko-markører. Jeg tror ikke statistikken tilsier at å gå hardt inn mot gruppen ufrivillig barnløs vil være nyttig bruk av ressurser med tanke på dette.