Seteleie

Utålmodig92

Flørter med forumet
Hei, jeg er 36+3 i dag og påvist seteleie på kontroll. Er henvist til sykehuset for å diskutere både ytre vending og fødselsmetode. Vil jo helst føde vaginalt i hodeleie, men vil heller prøve setefødsel enn keisersnitt. Hatt en abortfødsel i uke 20 tidligere, så regnes som førstegangsfødene.

Er det andre som har vært i samme situasjon som kan dele litt erfaringer?

Hei, jeg er 36+3 i dag og påvist seteleie på kontroll. Er henvist til sykehuset for å diskutere både ytre vending og fødselsmetode. Vil jo helst føde vaginalt i hodeleie, men vil heller prøve setefødsel enn keisersnitt. Hatt en abortfødsel i uke 20 tidligere, så regnes som førstegangsfødene.

Er det andre som har vært i samme situasjon som kan dele litt erfaringer?
Ingen erfaring, men anbefaler deg å sjekke ut story om dette på fødebagen din instagramkonto. Mye fin og nyttig informasjon der

Ingen personlig erfaring, men har hørt flere si at de heller hadde tatt en setefødsel uten å prøve på ytre vending fordi det var smertefullt og funket ikke uansett. De jeg kjenner som har hatt setefødsler har hatt veldig fine fødsler. Hun ene har en i sete og en i hodelei, hun sa setefødselen var faktisk den med best minner. Ikke hadde hun epidural heller.

Jeg hadde nok selv valgt å prøve ytre vending i håp om å klare å snu barnet selv om det er smertefullt, men hadde valgt å føde vaginalt om det først ble seteleie. Prøv isåfall å søke opp positive fødselshistorier med seteleie.

Hei
Jeg hadde ytre vending sist svangerskap.
Vet ikke helt hva du lurer på men jeg kan fortelle litt om hva som skjedde.

37+0 dro jeg til Drammen sykehus for å ha vending. Der snakket de lenge med meg om setefødsel og forklarte meg hvordan det ville bli om vendingen ikke var vellykket. Jeg var ganske innstilt på å gjennomføre setefødsel hvis vendingen ikke var vellykket.

Etter samtalen fikk jeg noe i veniflon som gjorde at magen ble myk som en deig. Samboeren min sa den minnet han om en pizzadeig. Jeg lå på benk med hodet litt ned og beina høyt, jeg følte jeg skulle falle av benken. Jeg trodde jeg nesten var opp ned men det var ikke så ille som jeg trodde når jeg så på den etterpå.

Det kom to leger inn den ene tok tak i rompa på babyene og den andre hodet. Så prøvde de å få han til å ta salto. Det gikk nesten første gang.
Det er ubehagelig men det er ikke vondt, det gikk fint å puste seg gjennom og bare tenke at dette er over på maks 1 minutt.
De prøvde igjen men denne gangen gikk det heller ikke.
De sa til meg at det ikke prøver mer enn tre ganger, fordi det blir så stress på babyen. Den tredje gangen snudde de han bakover som om han tok baklengssalto. Da gikk det og han ble snudd. Det var en merkelig og litt fin følelse og kjenne hvordan kropppen hans var og hvordan han fant plassen sin.

Det ska sies at jeg dro fra sykehuset med rier og fødet dagen etterpå på et mindre sykehus. En vendig er tøffere for babyen enn mamma og min lille ville ut. Han hadde da ikke fått muligheten til å falle ned i bekkenet og jeg lå med åpning men ingen baby i fødekanalen. Jeg måtte forsiktig presse han ned og kunne kjenne og se hvordan han datt på plass ned i bekkenet og så hvordan magen og babyen falt på plass. Når han endelig var på plass med hodet godt ned så kom han på minutter.

En magisk fødsel som jeg aldri ville vært foruten. Er evig takknemlig for å få føde i hodeleie og det at han kom i uke 37 var helt nydelig å slippe de siste tunge ukene.

Jeg har født tre barn vaginalt, to i hodeleie og en fra seteleie. Setefødselen var faktisk den fineste med minst komplikasjoner og smerter, og det på tross av det var den største babyen av alle tre. I Norge er de på mange sykehus veldig flinke på setefødsler så dersom de anbefaler vaginal setefødsel, hadde jeg gått for det. :) Jeg er veldig glad jeg slapp keisersnitt, spesielt mtp barseltiden.

Jeg har født tre barn vaginalt, to i hodeleie og en fra seteleie. Setefødselen var faktisk den fineste med minst komplikasjoner og smerter, og det på tross av det var den største babyen av alle tre. I Norge er de på mange sykehus veldig flinke på setefødsler så dersom de anbefaler vaginal setefødsel, hadde jeg gått for det. :) Jeg er veldig glad jeg slapp keisersnitt, spesielt mtp barseltiden.
Tusen takk for alle svar! Skal prøve setevending på mandag, men om det ikke går eller ho ender i seteleie uansett så går vi for setefødsel. Litt annerledes enn vi hadde tenkt oss, men får bare ta det som det kommer..!

Hadde akkurat tenkt å skrive et innlegg om dette selv, haha. Er litt etter deg mtp termin, men snart i uke 36 og må på sykehuset for undersøkelse om hun ikke snur seg før den tid. Jeg er positivt innstilt på å skulle prøve en setefødsel. Av familie og bekjente har jeg hørt om vendingsforsøk som har vært svært vonde (uten at de prøver å skremme, bare forteller deres erfaring), så jeg er skeptisk til å prøve selv… men hører flere fortelle/skrive om positive opplevelser ved setefødsel, noe som gjør meg tryggere. Må få høre hvordan det går med deg etter vendingsforsøk:happy:

Hadde akkurat tenkt å skrive et innlegg om dette selv, haha. Er litt etter deg mtp termin, men snart i uke 36 og må på sykehuset for undersøkelse om hun ikke snur seg før den tid. Jeg er positivt innstilt på å skulle prøve en setefødsel. Av familie og bekjente har jeg hørt om vendingsforsøk som har vært svært vonde (uten at de prøver å skremme, bare forteller deres erfaring), så jeg er skeptisk til å prøve selv… men hører flere fortelle/skrive om positive opplevelser ved setefødsel, noe som gjør meg tryggere. Må få høre hvordan det går med deg etter vendingsforsøk:happy:
Ja, jeg kjenner jeg er spent på hvor ubehagelig og vondt det blir med vendingsforsøket, men har veldig fint forhold til sykehuset og de har vært åpne om at de stopper hvis det blir for ubehagelig eller at pulsen til baby dropper. Spent på om de i det hele tatt får snudd henne. Så jeg innstiller meg på setefødsel kjenner jeg. Men skal gi rapport etter mandag :)

Hei

Jeg fødte en gutt på 4660 i sete for 3år siden som førstegangsfødende. Jeg sitter igjen med en fin fødsel uten behov for tang eller klipping. Men jeg født i Stavanger og der er di veldig gode på sete vistnok. Jeg hadde et mislykket vendingsforsøk en uke før. Det var ikke noe behagelig, men ikke smertfefullt. Det værste for meg var å gjøre det alene da mannen ikke fikk være med pga korona.

Mitt tips er å f.eks høre foreldrekoden sin episode om setefødsel, hvis du er medlem av positiv fødsel så har di også en veldig fin livesending om setefødsel. Og høre med sykehuset om de tilbyr fødsel på knestående da det ofte er anbefalt for setefødsel, men ikke alle sykehus tilbyr det.
Les positive fødselshistorier

Jeg hadde lett født en til i sete!
Masse lykke til

Hei

Jeg fødte en gutt på 4660 i sete for 3år siden som førstegangsfødende. Jeg sitter igjen med en fin fødsel uten behov for tang eller klipping. Men jeg født i Stavanger og der er di veldig gode på sete vistnok. Jeg hadde et mislykket vendingsforsøk en uke før. Det var ikke noe behagelig, men ikke smertfefullt. Det værste for meg var å gjøre det alene da mannen ikke fikk være med pga korona.

Mitt tips er å f.eks høre foreldrekoden sin episode om setefødsel, hvis du er medlem av positiv fødsel så har di også en veldig fin livesending om setefødsel. Og høre med sykehuset om de tilbyr fødsel på knestående da det ofte er anbefalt for setefødsel, men ikke alle sykehus tilbyr det.
Les positive fødselshistorier

Jeg hadde lett født en til i sete!
Masse lykke til
Så fint å høre om en god opplevelse:Heartpink
Har faktisk kun lest og hørt gode opplevelser fra setefødsel etter jeg begynte å undersøke det, så det er veldig godt! Jeg hadde en veldig lang og tung fødsel med første, selv om han var under gjennomsnittet stor og lå i hodeleie. Kom også med hånden ut sammen med hodet. Enda tenker jeg det var en fin opplevelse. Så ser ikke for meg at dette skal bli så ille :) så lenge man føler seg trygg og ivaretatt, så gjør det veldig mye for meg værtfall:Heartpink så det blir spennende å se om det blir hode eller sete til slutt

Fødte min første i seteleie. Forsøkte ytre vending i uke 37 uten hell.
Fødselen startet av seg selv med vannavgang, og alt forløp veldig fint. Følte meg trygg og ivaretatt hele veien

Foreldrerådet har en fin podcast om seteleie. Hørte også nå nylig at det hjelper å stå på alle fire under setefødsel når ungen skal ut. Dette klarer du fint! :Heartred :Heartred

De fikk snudd ho på ytre vending i dag faktisk! Ho lå ikke langt ned i bekkenet med rumpa, så det hjalp. Gikk på 1. forsøk :) og veldig gla for det! Var jo vondt når legen trykte rundt på magen, så glad for at vi ikke måtte starte på nytt flere ganger. CTG før og etter var helt fine. Nå er jeg rimelig støl i magen, endel kynnere, men alt i alt gikk det veldig bra! Ble mye venting på sykehuset, og ble sulten siden jeg fastet, men verdt det. Så får vi se om ho blir i hodeleie fremover :smiley-angelic001

Back
Topp