Seteleie

Bassen

Flørter med forumet
Hei dere! Hos JM i går (35+1) ble det klart at frøkna fortsatt ligger med hodet godt oppi ribbeina mine. Det tror jeg hun har gjort stort sett hele tiden ut i fra på bevegelsene, hun gjorde hvertfall det sist vi sjekket hos JM. Jeg skal tilbake om en uke for å se om det har endret seg, hvis ikke blir jeg henvist for evt vendingsforsøk. Kjenner jeg er litt bekymret for at hun ikke skal snu seg. En ting er en fin setefødsel, det skal jeg klare, men jeg blir lei meg om dette må ende med keisersnitt. Er førstegangs, så alt er nytt. Flere har som har babyer som ikke er snudd eller som har erfaring med at de snur seg sent, vendingsforsøk eller setefødsel? Evt gode råd for å bidra til at hun snur seg (foruten fysisk aktivitet, har et bekken som begrenset muligheten for bevegelse i stor grad). Takk:)
 
Hei dere! Hos JM i går (35+1) ble det klart at frøkna fortsatt ligger med hodet godt oppi ribbeina mine. Det tror jeg hun har gjort stort sett hele tiden ut i fra på bevegelsene, hun gjorde hvertfall det sist vi sjekket hos JM. Jeg skal tilbake om en uke for å se om det har endret seg, hvis ikke blir jeg henvist for evt vendingsforsøk. Kjenner jeg er litt bekymret for at hun ikke skal snu seg. En ting er en fin setefødsel, det skal jeg klare, men jeg blir lei meg om dette må ende med keisersnitt. Er førstegangs, så alt er nytt. Flere har som har babyer som ikke er snudd eller som har erfaring med at de snur seg sent, vendingsforsøk eller setefødsel? Evt gode råd for å bidra til at hun snur seg (foruten fysisk aktivitet, har et bekken som begrenset muligheten for bevegelse i stor grad). Takk:)
Jeg har ikke noen erfaring med dette selv, men har hørt om flere som har opplevd at baby plutselig har snudd seg eller har hatt god erfaring med vendingsforsøk. Har ogsp hørt om mange som har hatt god erfaring med setefødsel (legene Og jordmødrene er visst veldig gode på det her i Norge). Som du skriver så er jo plutselig sannsynligheten for keisersnitt noe større, så det kan jo være lurt å forberede seg på at det kan skje. Få litt informasjon om det, hva som skjer etterpå (hva er rutinene på sykehuset? Hva er mulighetene?) og de første ukene for å være forberedt. Og ikke minst tenke over om du har noen ønsker (det er feks ofte mulig å ha baby på brystet hele tiden). Ellers ville jeg sjekka ut spinning babies (Google it). Det er div teknikker/stillinger som brukes for å prøve å snu baby selv som mange har hatt god effekt av. Jordmor brukte det på meg under fødsel da baby lå i en skjev stjernekikker og han ikke kom nedover i bekkenet. :)
 
Min lå også med sete ned i uke 35, og jeg googla MASSE om dette. På leiekontroll 37+2 hadde han snudd seg med hodet ned og ligger fortsatt med hodet ned 39+4. :)
ganske sikker på jeg kjente han snudde seg 37+0.
 
Hei dere! Hos JM i går (35+1) ble det klart at frøkna fortsatt ligger med hodet godt oppi ribbeina mine. Det tror jeg hun har gjort stort sett hele tiden ut i fra på bevegelsene, hun gjorde hvertfall det sist vi sjekket hos JM. Jeg skal tilbake om en uke for å se om det har endret seg, hvis ikke blir jeg henvist for evt vendingsforsøk. Kjenner jeg er litt bekymret for at hun ikke skal snu seg. En ting er en fin setefødsel, det skal jeg klare, men jeg blir lei meg om dette må ende med keisersnitt. Er førstegangs, så alt er nytt. Flere har som har babyer som ikke er snudd eller som har erfaring med at de snur seg sent, vendingsforsøk eller setefødsel? Evt gode råd for å bidra til at hun snur seg (foruten fysisk aktivitet, har et bekken som begrenset muligheten for bevegelse i stor grad). Takk:)
Hei! Velkommen i sete-klubben!:shy: jeg er også førstegangs, uke 41+3 i dag. Lillegutt har ligget i sete hele veien, og sitter fortsatt som en konge på haugen under ribbeina mine og bytter på å ha beina i en slags skrederstilling eller beina rett opp ved ansiktet.

Jeg blir innlagt og igangsatt på sykehuset i morgen (skulle egentlig ikke bli satt igang før 42+0, men jeg nektet å vente så lenge). Det blir keisersnitt på onsdag dersom han ikke har kommet vaginalt innen da. Jeg ønsker virkelig ikke keisersnitt.

Min ble på onsdag estimert til å være 3830 gram, så mest sannsynlig er han en stor gutt. Jeg har ikke fått tatt ct av bekkenet for å se om jeg er stor nok, da de har sluttet med det, men har bestemt oss for at jeg forsøker vaginalt uansett.

Fått beskjed om at det under fødsel vil være minst to jordmødre, to fødselsleger og barneleger/pleiere til stede. I tillegg er man anbefalt epidural (jeg har sagt nei hele veien, men har gått med på det allikevel etter anbefalinger og etter å ha snakket med min søster som er operasjonssykepleier), og man føder i benholdere. Keisersnitt kan planlegges fort (f eks katastrofe), på en halvtime, eller på et par timer. Det kan egentlig ikke kalles hastekeisersnitt heller da de har tid til å planlegge i god tid på forhånd.

Jeg kan evt. oppdatere her hvordan det har gått?:happy:

Har vært en stor psykisk påkjenning de siste ukene å skulle føde i sete, så nå gleder vi oss bare masse til å bli satt igang i morgen, og lader opp i dag for å være klar til kamp de neste dagene:happy093:happy093.:excited001
 
Last edited:
Hei, samme skjedde meg, var på kontroll på sykehuset på grunn av foranliggende morkake for å sjekke om den hadde flyttet seg. Der fikk jeg vite at gutten min var i seteleie. Jeg vil anbefale å ta akupunktur for å prøve å snu frøkna di. Jeg tok 2 behandlinger, dagen etter behandling nr 2 snudde lillegutt seg. Jeg var på ultralyd denne uken og sjekket på sykehuset hos overlegen og han bekreftet at gutten min hadde snudd seg med hodet ned. Er nå i uke 36+ 5
 
Hei! Velkommen i sete-klubben!:shy: jeg er også førstegangs, uke 41+3 i dag. Lillegutt har ligget i sete hele veien, og sitter fortsatt som en konge på haugen under ribbeina mine og bytter på å ha beina i en slags skrederstilling eller beina rett opp ved ansiktet.

Jeg blir innlagt og igangsatt på sykehuset i morgen (skulle egentlig ikke bli satt igang før 42+0, men jeg nektet å vente så lenge). Det blir keisersnitt på onsdag dersom han ikke har kommet vaginalt innen da. Jeg ønsker virkelig ikke keisersnitt.

Min ble på onsdag estimert til å være 3830 gram, så mest sannsynlig er han en stor gutt. Jeg har ikke fått tatt ct av bekkenet for å se om jeg er stor nok, da de har sluttet med det, men har bestemt oss for at jeg forsøker vaginalt uansett.

Fått beskjed om at det under fødsel vil være minst to jordmødre, to fødselsleger og barneleger/pleiere til stede. I tillegg er man anbefalt epidural (jeg har sagt nei hele veien, men har gått med på det allikevel etter anbefalinger og etter å ha snakket med min søster som er operasjonssykepleier), og man føder i benholdere. Keisersnitt kan planlegges fort (f eks katastrofe), på en halvtime, eller på et par timer. Det kan egentlig ikke kalles hastekeisersnitt heller da de har tid til å planlegge i god tid på forhånd.

Jeg kan evt. oppdatere her hvordan det har gått?:happy:

Har vært en stor psykisk påkjenning de siste ukene å skulle føde i sete, så nå gleder vi oss bare masse til å bli satt igang i morgen, og lader opp i dag for å være klar til kamp de neste dagene:happy093:happy093.:excited001
Masse lykke til, og takk for at du deler!! Krysser fingrene for at alt går bra og tar gjerne imot en oppdatering når alt er over og gullet har ankommet:Heartred
 
  • Omsorg
Reactions: Ch8
I min forrige graviditet satt baby i seteleie hele veien. Ble henvist til vendingsforsøk i uke 36. Dagen før snudde hun seg selv :)
Så det er mulig såpass sent også.
Håper alt går greit for deg og at baby kommer seg med hodet ned snart :)
 
Masse lykke til, og takk for at du deler!! Krysser fingrene for at alt går bra og tar gjerne imot en oppdatering når alt er over og gullet har ankommet:Heartred
Ballongen funker, og sammentrekningene kicket inn før jeg forlot legen. Riene kommer gode og takvise, og jeg har allerede måtte stå på alle fire hengende over senga, men det er heldigvis fremgang! Og jeg gleder meg bare for hvert tak :woot: :excited001 :happy093 :cool05
 
Hei dere! Hos JM i går (35+1) ble det klart at frøkna fortsatt ligger med hodet godt oppi ribbeina mine. Det tror jeg hun har gjort stort sett hele tiden ut i fra på bevegelsene, hun gjorde hvertfall det sist vi sjekket hos JM. Jeg skal tilbake om en uke for å se om det har endret seg, hvis ikke blir jeg henvist for evt vendingsforsøk. Kjenner jeg er litt bekymret for at hun ikke skal snu seg. En ting er en fin setefødsel, det skal jeg klare, men jeg blir lei meg om dette må ende med keisersnitt. Er førstegangs, så alt er nytt. Flere har som har babyer som ikke er snudd eller som har erfaring med at de snur seg sent, vendingsforsøk eller setefødsel? Evt gode råd for å bidra til at hun snur seg (foruten fysisk aktivitet, har et bekken som begrenset muligheten for bevegelse i stor grad). Takk:)
Jeg hadde ikke setefødsel men hadde keisersnitt med første. Var også skuffa, men det gikk over etter baby var ute og alt hadde gått bra. Så ville bare si det ifall du ender i keisersnitt og blir skuffa. Planen er å føde vaginalt denne gangen, men kjenner null på skuffelse om det ender i keisersnitt.
 
Var mykje snakk om vending i forrige termingruppe eg var i, fleire som stussa veldig over metodene, at mor ligger på rygg osv, som er heilt ulogisk mtp tyngdekraft. Var også fleire som hadde googla metoder å prøve sjølv, der ein låg på alle 4 ish, husker ikkje, men brukte iallefall ein viss teknikk og barnet snudde seg. Konklusjonen var at vending sjølv var skånsomt og effektivt, vending på sjukehus var ofte dramatisk og vondt. Ville ha lest meg litt opp på andre sine erfaringer, enten søk i BV eller skriv i generelt forum.
Foruten det har alle mine snudd seg i kryss og tvers fram til uke 38. Men har logge litt overalt då, ikkje konstant i sete slik som din. Men ja, iallefall fult mulig for dei å snu seg sjølv også ❤️
 
Back
Topp