Seteleie

Marihøna24

Første møte med forumet
Jeg er i svangerskapsuke 37 (36+1) og baby ligger fremdeles i seteleie. Blitt henvist til sykehuset for undersøkelse. Noen som har tidligere erfaring med dette? Forsøker å gjøre daglige øvelser som kan gi baby plass til å snu seg (eksempelvis fra spinning babies). Kjenner jeg er litt urolig for evt vendingsforsøk, setefødsel og keisersnitt og hører gjerne litt om andres lignende opplevelser.

Hei! Sniker fra marsgruppen, men hadde setefødsel sist. Jeg gikk riktignok med tvillinger, så noe vendingsforsøk var aldri tema. Jeg fikk også velge om jeg ønsket keisersnitt eller vaginal, men de anbefalte meg naturlignok det siste. Jeg var kanskje mer redd for en langdryg fødsel, enn selve setetleiet, men vil iallfall bare si at jeg endte med styrtfødsel, og hadde ingen annerledes følelse å føde i sete enn i hodeleie. Forskjellen var kanskje at jeg ikke fikk denne «sprengfølelsen» når hodet står på sitt bredeste i åpningen, så sånn sett ble det en minst like god opplevelse som hodeleie første gang:) Ville bare du skulle vite det:)

Min ligger også i seteleie (33+1). Veldig spent på om han snur seg. Førstegangsgravid, så aner ikke hvordan noe blir. Hører så mye forskjellig historier når det gjelder setefødsel. Tror sjansen for keisersnitt er større ved en evt. setefødsel, derfor håper jeg babyen snur seg.

Sniker fra februar-gjengen. Forrige graviditet (første graviditet) lå baby i seteleie, endte med vaginal setefødsel. Vendeforsøk var aldri noe tema, fikk god informasjon om hvordan setefødsel foregikk og at valget var mitt om jeg ønsker keisersnitt eller forsøke vaginal fødsel. Jeg valgte å forsøke vaginal setefødsel og det gikk over all forventning. Litt mer mennesker i rommet enn ved en «vanlig» fødsel, men fødselen gikk bra. Alt i alt en god opplevelse, ingen komplikasjoner. Fikk epidural tidlig, de anbefalte å legge den klar hvertfall så den var klar om det skulle bli keisersnitt. Eneste rådet jeg vil gi om du velger å gå for vaginal setefødsel er å spise mat som gir langvarig energi før du reiser til sykehuset, for jeg fikk ikke spise noe underveis i tilfelle keisersnitt..

Sniker fra februar-gjengen. Forrige graviditet (første graviditet) lå baby i seteleie, endte med vaginal setefødsel. Vendeforsøk var aldri noe tema, fikk god informasjon om hvordan setefødsel foregikk og at valget var mitt om jeg ønsker keisersnitt eller forsøke vaginal fødsel. Jeg valgte å forsøke vaginal setefødsel og det gikk over all forventning. Litt mer mennesker i rommet enn ved en «vanlig» fødsel, men fødselen gikk bra. Alt i alt en god opplevelse, ingen komplikasjoner. Fikk epidural tidlig, de anbefalte å legge den klar hvertfall så den var klar om det skulle bli keisersnitt. Eneste rådet jeg vil gi om du velger å gå for vaginal setefødsel er å spise mat som gir langvarig energi før du reiser til sykehuset, for jeg fikk ikke spise noe underveis i tilfelle keisersnitt..

Oi, det visste jeg ikke, jeg lå og ble matet med druer og appelsin av mannen mellom riene i min setefødsel, haha :hilarious: kanskje det var kommet så langt at jordmor var optimistisk mtp vaginal forløsning :hilarious:

Oi, det visste jeg ikke, jeg lå og ble matet med druer og appelsin av mannen mellom riene i min setefødsel, haha :hilarious: kanskje det var kommet så langt at jordmor var optimistisk mtp vaginal forløsning :hilarious:

Herlig :hilarious: kan hende de praktiserer det ulikt ved forskjellige sykehus.. må jo absolutt være en fordel å få i seg litt ny energi underveis. Fødselen tok heldigvis ikke så alt for lang tid, så gikk greit, men jeg temmelig ør og svimmel etterpå kan du si:hilarious:

Jeg har en venninne som hadde en setefødsel nå nylig, hun fikk mat fra sykehuset gjennom fødselen, så det praktiseres nok bare forskjellig. Kanskje det har noe med epidural å gjøre. For hvis man har epidural så kan de bruke spinalbedøvelse selv i en akutt situasjon. Men når jeg tenker meg om blir det jo gjort akutte operasjoner også hvor man ikke har noe kontroll på matinntak før operasjonen, siden det er akutt, så det virker jo litt rart om det ikke skulle være samme prosedyre under en fødsel.

Ingen personlig erfaring, men en venninne av meg fødte nettop i seteleie. Babyen lå egentlig med hodet ned, men snudde seg i løpet av de siste ukene, de forsøkte en ytre vending, det gikk ikke, de merket fort at det ikke gikk. Hun beskrev det som veldig vondt og mistet litt troen på seg selv på at hun skulle komme seg igjennom en fødsel. Selve fødselen gikk veldig fint uten noen komplikasjoner. Hun trengte litt drypp for å få riene i gang bare. Det ble ikke noe klipp, men en liten 2. grads rift som hun selv sier det ikke har vært noe problemer med.

Kan nevne at hun hadde nok et udiagnostisert tilfelle av polyhydramnion og de oppdaget seteleie et først par dager over termin, så det var ikke det enkleste vendingsforsøket.

Personlig ville jeg nok forsøkt en ytre vending dersom det var mulig, for risikoen for komplikasjoner blir jo redusert selv om man fint kan ha en like fin setefødsel som hodeleiefødsel.

Masse lykke til!

Sniker! Hadde seteleie med forrige. Han vart snudd med vendingsforsøk i slutten av uke 38. Tok litt tid å gjennomføre, trodde det skulle gå ganske fort. Synes ikke det var vondt, men var en heftig opplevelse og ble veldig øm på huden utenpå magen til slutt, litt sånn blåkul-følelse. Ultralyd nesten hele tiden underveis for å følge med på baby og passe på at alt stod bra til. Jordmor hadde bare fokus på meg. Jeg kunne når som helst pause eller avbryte om det trengtes. Jeg syns det var en råkul opplevelse. Følte meg supertrygg og var aldri i tvil på at baby hadde det bra. Kommer til å gjøre det igjen om det blir seteleie her igjen! Hørte også på foreldrerådet sin podcast med «setefødsel med fødselslege Thorbjørn Brook Steen» når jeg fikk vite han låg i seteleie, syns den var veldig informativ :love2

Takk for mange gode og oppmuntrende svar!
Her var det falsk alarm, da baby viste seg å ligge med hodet ned på ultralydundersøkelsen på sykehuset i slutten av uke 37. Har gjort en del øvelser i det siste fra blant annet spinning babies, så enten har det hjulpet ellers har leie vært annerledes enn vi antok på kontroll hos jordmor. Hvis andre opplever det samme, fant jeg mye god erfaringsdeling i høydepunktene på «fødebagen» sin Instagram-profil under seteleie, eller i Facebook gruppen til positiv fødsel til de som er med der. Det er fort å bli litt usikker og ønske råd når noe avviker fra normalen, og da er det godt å lese om andres gode erfaringer :-)

Back
Topp