Seteleie

M-40487244

Andre møte med forumet
Hei!
Er det noen som har erfaring med, eller fått beskjed om seteleie her? Fikk selv bekreftet på ultralyd i går at babyen ligger med rumpa godt ned i bekkenet. Er i uke 34+5, så heldigvis litt tid til å snu seg enda ☺️

Merker at jeg ikke er så bekymret i forhold til fødsel (skal føde på et stort sykehus med god kompetanse på setefødsler), tenker mer på den økte risikoen for problemer med hofte osv i etterkant.
 
Min lå på tvers i uke 34, på ny kontroll i uke 36 lå han riktig vei. Om han ikke hadde snudd seg i uke 36 ville jeg fått time på sykehuset for oppfølging
 
Seteleie i uke 33 her, ny kontroll i uke 36. Kjenner jeg er bekymret for at baby ikke snur seg i tide. Googler alt mulig rart av øvelser for å prøve å hjelpe!
 
Jeg fødte datteren min i seteleie i 2017, og hadde en veldig fin og rolig fødsel:) Hun har heldigvis ikke hatt noen problemer med hoftene i etterkant.
 
Mini her lå også i seteleie i uke 32. Skal på kontroll nå på torsdag (uke 36), så veldig spent på hvordan hun ligger nå.
 
Spennende, oppdater gjerne her om dere har lyst ☺️ Jeg har neste kontroll 16. mai så får vi se.
Googler også masse om øvelser man kan gjøre, og skal faktisk prøve akupunktur i morgen. Men om hun ikke snur seg av seg selv de nærmeste ukene vil jeg heller prøve å bare akseptere at det blir setefødsel. Det er kanskje en grunn til at hun ligger som hun gjør også?
 
Det er jo en 30 % sjanse for akutt keisersnitt da, med setefødsler. Så jeg tror det er lurt å ha tenkt over det også, forberede seg på at det KAN skje. Både mamma og svigermor prøvde setefødsler på 90 tallet, og både broren min og svogeren min kom til verden som «keisere» ☺️ Men keisersnitt er en fin løsning det også, om de ikke vil komme den «vanlige» veien. Men fortsatt en 70% sjanse for at det går fint også!
 
Jeg fødte i seteleie i 2020, det ble ikke oppdaget før underveis i fødselen. Det gikk veldig fint! Var stor sjanse for keisersnitt men føltes kontrollert og trygt. Jeg fikk føde vaginalt. Datteren min fikk påvist hofteleddsdysplasi ved 6 ukers kontroll, ultralyd av hoftene. Det var selvsagt kjedelig men vi ble veldig fort vant til behandlingen som var pute mellom beina. Hun ble friskmeldt etter en stund og jeg ser tilbake på det som en kjempefin tid selv om vi brukte et par dager på å vende oss til både behandlingen/det ekstra styret som krevdes og tankene. Hos oss var det i tillegg genetisk da. Men poenget er at både setefødsel og hofteleddsdysplasi kan gå veldig fint. Masse lykke til! ❤️
 
Vært med på mange setefødsler, de fleste blir grundig sjekket på forhånd, og da går det veldig fint. Aldri opplevd at det ikke går bra - og heller ikke hatt akutt keisersnitt pga setefødsel (selv om risikoen er der). Du blir utrolig godt ivaretatt, og de fleste sier etterpå at det kjentes trygt. Det ser bare litt brutalt ut når legene skal dra både hit og dit, og spesielt når hodet skal ut. Men babyer tåler MYE! Har også hatt damer, inkludert førstegangsfødende, hvor de kommer inn med uoppdaget sete og får føde helt fint. En av dem kom inn med 10cm, så gikk alarmen etter 5 minutt fordi da oppdaget de setet. Fødte 10min etterpå der igjen, bare «plopp». Jeg hadde nok valgt å forsøke vaginalfødsel hvis de oppdaget sete hos meg, men hvis de finner ut at baby er for stor, bekken er for lite, han ligger litt for mye i tverr eller sånt, så må man bare ta keisersnittet. Det gjør heller ingenting, babyen skal uansett ut.
 
Mini lå i sete hele veien fram til uke 36 her. Hadde egentlig mistet troa på at han skulle snu seg, men jommen tok jeg feil! Håper han fortsetter å ligge med hodet ned, siden det ikke var festet enda. Har brukt mine timer på google ang setefødsel for å si det slik:P Så er for all del forberedt på det utfallet også.
 
Her har hu snudd seg fra hode til sete i uke 34, til hodeleie i 36 og nå i Seteleie i uke 36+6 :eek: :nailbiting:
 
Oi, det var en vilter unge :O
Ja, masse bevegelse på alle ul på sykehus og, har hatt 6 bare i år :arghh: (liggi med hode ned på alle utenom et tverrleie) nå har hu sunket litt ned, og veldig spent på om det er hodet eller rumpa jeg kjenner rett over navelen :wideyed: skal til JM i dag, kjentes ut som om hun snudde seg igjen i dag tidlig :confused004
 
Ja, masse bevegelse på alle ul på sykehus og, har hatt 6 bare i år :arghh: (liggi med hode ned på alle utenom et tverrleie) nå har hu sunket litt ned, og veldig spent på om det er hodet eller rumpa jeg kjenner rett over navelen :wideyed: skal til JM i dag, kjentes ut som om hun snudde seg igjen i dag tidlig :confused004
Her har det vært null bevegelse, ligget med hodet ned og ryggen mot høyre siden siden uke 24. Kjente godt han snudde seg i går, plutselig fikk jeg en stor kul midt på magen. Skal inn på sykehuset idag, håper veldig på om han bare har vridd seg litt rundt og stikker rumpa ut.
 
Her har det vært null bevegelse, ligget med hodet ned og ryggen mot høyre siden siden uke 24. Kjente godt han snudde seg i går, plutselig fikk jeg en stor kul midt på magen. Skal inn på sykehuset idag, håper veldig på om han bare har vridd seg litt rundt og stikker rumpa ut.
Her var det rumpa som Stakk ut :happy093
 
Sniker! Hadde en superfin og enkel styrtfødsel i seteleie på Elverum sykehus for fem måneder siden. Verden raste sammen da jeg fikk vite om seteleie, og jeg forsøkte øvelser, akupunktur og ytre vendingsforsøk, men denne frøkna hadde bestemt seg og rikket seg ikke. Ble anbefalt av alle å prøve og føde i sete, ettersom det var min tredje og jeg hadde to ukompliserte fødsel bak meg. Ettersom det gikk så utrolig fort, slapp jeg epidural. Dette er egentlig prosedyre ved setefødsler. I tillegg fikk jeg stå på knæra, så tyngdekraften gjorde det meste av jobben. Flere sykehus vil ha deg på rygg for bedre kontroll, men bekkenet blir jo større når man står på knær.

Masse lykke til!
 
Back
Topp