Seteleie

Kh86

Flørter med forumet
Er i uke 36+4 i dag, og jordmor tror frøkna ligger i seteleie. Har fått time til kontroll på sykehuset og er veldig spent. Har noen erfaring med dette?
 
Jeg var hos jordmor 36+0, og da låg hun fortsatt i seteleie. Var på ultralyd nå nettopp 36+6, og nå hadde hun snudd seg med hodet ned :happy:
 
Er 36+6 i dag, førstegangsfødende og frøkna her har ligget i seteleie hele tiden, men har tilfeldigvis ligget med hodet ned på et par kontroller, for så å poppe opp igjen. Stoler ikke helt på at hun har lagt seg riktig til for hun romesterer noe voldsomt inni der og jeg føler jeg kan se hodet ut til siden ved flere anledninger. Vi får be de dobbeltsjekke når fødselen går i gang. Har gitt beskjed at hvid hun ikke ligger med hodet ned så blir det keisersnitt for min del. Jeg har meget komplikasjoner på luftveier og lunger, så en "normal" fødsel er mer enn nok for meg i utgangspunktet.:)
 
Er 36+6 i dag, førstegangsfødende og frøkna her har ligget i seteleie hele tiden, men har tilfeldigvis ligget med hodet ned på et par kontroller, for så å poppe opp igjen. Stoler ikke helt på at hun har lagt seg riktig til for hun romesterer noe voldsomt inni der og jeg føler jeg kan se hodet ut til siden ved flere anledninger. Vi får be de dobbeltsjekke når fødselen går i gang. Har gitt beskjed at hvid hun ikke ligger med hodet ned så blir det keisersnitt for min del. Jeg har meget komplikasjoner på luftveier og lunger, så en "normal" fødsel er mer enn nok for meg i utgangspunktet.:)


Frøkna mi har snudd seg flere ganger, men de siste ukene nå har hu ligget med rompa ned. Skal p å kontroll for å sjekke det på ultralyd neste uke og da prøver de vel å snu henne utvendig. Jeg kommer til å forlange keisersnitt hvis hu fortsetter å ligge i seteleie, hvis det er lov :)
 
Last edited:
Sniker

Da seteleie ble konstatert i uke 37 hos jordmor ble jeg henvist til sykehuset og der prøvde de å snu. Da dette var mislykket ble det tatt CT av bekken og vekstestimering av baby, for å se om bekkenet mitt var stort nok for vaginal fødsel. Det var det og jeg hadde en kjempefin setefødsel :happy:
 
Sniker

Da seteleie ble konstatert i uke 37 hos jordmor ble jeg henvist til sykehuset og der prøvde de å snu. Da dette var mislykket ble det tatt CT av bekken og vekstestimering av baby, for å se om bekkenet mitt var stort nok for vaginal fødsel. Det var det og jeg hadde en kjempefin setefødsel :happy:

Godt å høre at det kan gå fint med vaginal fødsel også :)
 
Godt å høre at det kan gå fint med vaginal fødsel også :)

Ja absolutt! Vi fikk nøye info om både vaginal fødsel og keisersnitt, fordeler og ulemper, og stod fritt til å velge hva vi ønsket - men med anbefaling om å velge vaginalt. Anbefaler å ikke lese så alt for mye på nett, og hvert fall ikke på utenlandske sider - kunnskapsnivået på setefødsel er mye høyere i Norge enn mange andre land der det nesten automatisk blir keisersnitt ved seteleie.
 
Var hos jm i dag, 36+3 og baby ligger på tverre her. Henvist til ultralyd neste tirsdag. Har mine tvil om at han snur seg innen den tid. Jordmor sa at han har god plass i magen enda så han kan snu seg mange ganger før fødsel.
Var samme tilfelle sist, men da hadde frøkna snudd seg ved kontroll i uke 37-38
 
Var hos jm i dag, 36+3 og baby ligger på tverre her. Henvist til ultralyd neste tirsdag. Har mine tvil om at han snur seg innen den tid. Jordmor sa at han har god plass i magen enda så han kan snu seg mange ganger før fødsel.
Var samme tilfelle sist, men da hadde frøkna snudd seg ved kontroll i uke 37-38

Da håper jeg hu mi også snur seg av seg selv innen onsdag i neste uke :)
 
Hvis du har hatt en som har snudd seg «rette» veien tidligere, så er sjansen stor for at din nåværende også skal gjøre det - sa legen jeg var inne hos i dag :)
 
Hvis du har hatt en som har snudd seg «rette» veien tidligere, så er sjansen stor for at din nåværende også skal gjøre det - sa legen jeg var inne hos i dag :)


Dette er min første, så må vel bare krysse fingrene og håpe på det beste:)
 
Hvis du har hatt en som har snudd seg «rette» veien tidligere, så er sjansen stor for at din nåværende også skal gjøre det - sa legen jeg var inne hos i dag :)

Gjelder det motsatt også? At sjansen er stor for seteleie på ny hvis første var det? :shy:
 
Gjelder det motsatt også? At sjansen er stor for seteleie på ny hvis første var det? :shy:
Jeg fikk beskjed om det, ja. Ikke nødvendigvis, men det kan være noe med formen på livmora di. Man kan faktisk arve dette også. Men det er jo ingen fasit :)
 
Her ligger frøkna også fortsatt i seteleie (37+2), hun har vekstavvik på -15% (kan være derfor hun ikke snur seg, at hun har god plass?) men hun vokser fint i sin egen kurve, hun er visst bare litt liten. Så nå begynner jeg å forberede meg mentalt på setefødsel. Håper det vil gå fint!
 
Her ligger frøkna også fortsatt i seteleie (37+2), hun har vekstavvik på -15% (kan være derfor hun ikke snur seg, at hun har god plass?) men hun vokser fint i sin egen kurve, hun er visst bare litt liten. Så nå begynner jeg å forberede meg mentalt på setefødsel. Håper det vil gå fint!

Skal du føde vaginalt?
 
Her fikk jeg ikke tilbud om å snu henne engang, de gjør visst ikke det lenger på Tønsberg. Håper det ordner seg for deg og at de får snudd henne. Er ikke lett å vite hva man skal velge.. har fødselsforberedende samtale med fødselslege i neste uke så får nok endelig bestemt meg da, får håpe vi får god informasjon ja så valget kanskje blir litt klarere:) Ekstra kjedelig å ikke kunne ha mannen med nå når man skal gå gjennom så mye informasjon og valg, men sånn er det nå..
 
Back
Topp