Seteleie

Jolanda

Forumet er livet
Desemberlykke2017
Februarbarna 2020
Er det noen av dere som har baby som ligger i seteleie? Hvor langt er du på vei? Hva tenker du om fødsel dersom den ikke snur seg?
 
Last edited:
Sniker fra januar :hilarious:

Jeg har ustabilt leie, og er ved termin. Jeg blir sjekket på sykehuset og de vurderer løpende vending og/eller igangsetting. Jeg har blitt målt til å kunne føde i sete, og blir anbefalt det sterkt over ks, da det er en større risiko ved ks.

Jeg er jo flergangs da, og da er risikoen for komplikasjoner ved setefødsel langt lavere enn hos førstegangs. Men du har jo også født før, så du har samme fordel der da :happy:

Er det noe spesielt du bekymrer deg for?
 
Min ligger i hodeleie, men jeg har to venninner som fikk barn i seteleie.

Hun ene fikk keisersnitt og hadde komplikasjoner senere med infeksjon og var sengeliggende lenge etterpå.

Hun andre ble målt til å kunne føde i seteleie og hadde en drømmefødsel.

To fødsler på hver sin ende av skalaen, men med «samme» utgangspunkt.

Har du snakket med jordmor om fødselsangst?
 
Jeg fødte førstemann i seteleie og det gikk kjempefint :) Litt travelt på slutten når mini måtte ut på 20 min da han ble stresset av riene, men det gikk fint, og ut kom mini. Alt i alt en fin fødsel. Venter nå tvillinger, hvor nederste ligger i sete og øverste ligger i hodeleie/tverrleie (enn så lenge, 7 uker til termin). Er forbered på å ha setefødsel med i hvertfall en av to denne gangen også. Så langt det lar seg gjøre ønsker jeg å føde normalt. Du får epidural fra starten og godt tilsyn hele fødsel. Hos meg sto det er team klar hele veien om det skulle bli behov for hasteks. Uansett hva du velger, så er det ikke noe som er rett eller galt :) Legen sier at sete ved fødsel nr. 2 går veldig greit fordi førstemann har banet vei, og man har tøyd i vevet en gang før.
 
For meg er det uaktuelt og føde i seteleie, da jeg har en dårlig fødselsopplevelse i bagasjen og i utgangspunktet var redd for å føde. Barnet er i tillegg estimert til 3800g og det må jo tas høyde for at det kan være noen hundre gram større. En setefødsel er jo en risikofødsel, og jeg selv om jeg absolutt ikke vil ha KS vil jeg heller ha planlagt KS enn haste-KS hvor alt igjen (de løp avgårde til operasjonsstua med meg sist etter store blødninger og morkakerester) blir dramatisk. Problemet er vel at jeg absolutt ikke vil ha KS heller, både fordi det er KS og fordi jeg er livredd, og siden dette er siste fødsel hadde jeg drømt om en litt bedre opplevelse enn sist. Så føler det er pest eller kolera liksom..
Da forstår jeg litt mer, jeg er også pissredd ks :eek:
Jeg tenker at dette kanskje er litt over hodene våre her på forumet, og egentlig en klar sak for deg å snakke med en fødselslege om. Jeg fikk jo endelig idag den samtalen jeg trengte for å stagge min egen frykt, og selv om uendelig mange andre har prøvd å berolige meg så måtte det liksom den legen til for at jeg falt til ro. Hva sier jordmor om saken?
 
For meg er det uaktuelt og føde i seteleie, da jeg har en dårlig fødselsopplevelse i bagasjen og i utgangspunktet var redd for å føde. Barnet er i tillegg estimert til 3800g og det må jo tas høyde for at det kan være noen hundre gram større. En setefødsel er jo en risikofødsel, og jeg selv om jeg absolutt ikke vil ha KS vil jeg heller ha planlagt KS enn haste-KS hvor alt igjen (de løp avgårde til operasjonsstua med meg sist etter store blødninger og morkakerester) blir dramatisk. Problemet er vel at jeg absolutt ikke vil ha KS heller, både fordi det er KS og fordi jeg er livredd, og siden dette er siste fødsel hadde jeg drømt om en litt bedre opplevelse enn sist. Så føler det er pest eller kolera liksom..
Vil tro at det i ditt tilfelle finnes en mellomting, altså ikke haste-krise-KS. Mi første ble født med hastekeisersnitt men det gikk to timer fra vi fikk beskjed om at det ble ks til ungen var ute. De hadde god tid og vi fikk tid til å stille spørsmål og forstå hva som kom til å skje! Denne gangen prøver eg igjen på vaginal fødsel, men har fått beskjed om at de har lav terskel for ks, dvs de vil prøve å ta det tidlig om de ser at det kan bli behov.

Hva gjelder krisesituasjonen som oppstod i etterkant av fødselen, er det noe som de nå kan være obs på (det bør stå på gravidkortet ditt!), slik at de kan følge bedre med og ta det tidligere/forhåpentligvis unngå det. (fikk stort blodtap i etterkant av nevnte ks og måtte få en utskrapning dagen etterpå. Ultralydjordmor har skrevet det i den elektroniske journalen min og jordmor på helsekortet. Sånn at de er ekstra obs og passer litt ekstra godt på meg denne gang.)

Det er selvfølgelig ingen som kan gi garantier, men snakker med jordmor/lege på føden (be evt om henvisning pga fødselsangst om du ikke er henvist allerede). Vil tro at de har en del grep de kan ta for å minimere sjansen for at ting skal gjenta seg og for å gi lille en best mulig start på livet!
 
Jeg hadde en flott, planlagt keisersnitt pga seteleie i 2017. Jeg var veldig sprek etterpå, mista kun 200 ml blod og var på beina 5t etter jeg kom ut fra operasjonssalen. Svigers var på besøk når hun var 7 timer gammel. Ingen komplikasjoner i etterkant, utover ei nakkelåsning på frøkna som skyldtes at hodet hennes satt fast under ribbeina mine. Fikk beskjed av gynekolog at et forsøk på vaginal setefødsel hadde endt i haste-ks fordi hun satt fast.
 
Ja, jeg skal det dersom det viser seg at det fremdeles er seteleie på neste kontroll. Er ”bare” 34+5 og både sykehuset og JM sier at hun fortsatt kan snu seg, og at vi ikke skal ta sorgene på forskudd. Skal på neste kontroll 36+3 og da må vi ta stilling til hva som skal gjøres.
Har dere snakket noe om vending da?
 
Det ble nevnt som et alternativ, ja, men han sa bare at jeg skulle tenke på det til neste kontroll. Ut fra hva han sa gjør de vendingsforsøk på en helt annen måte enn tidligere nå. Det de gjorde før er helt uaktuelt, men det de gjør nå er visst hverken vondt eller med risiko, kun kjedelig fordi det tar lang tid. Det kan være aktuelt og prøve, så skal høre litt mer rundt det dersom det fortsatt er seteleie neste gang.

Hvor langt på vei er du? Har du prøvd vending?
Det hørtes litt rart ut. Legen beskrev det ikke helt sånn til meg. Jeg har vært til vending to ganger nå, men første gangen ble det utsatt pga risikoen, og andre gangen var det hodeleie. Men problemet mitt har jo vært at det er tverrleie og ustabilt, for babyen snur seg i ett men blir kun værende i tverr :hilarious: Jeg er 39 uker, så kan skje når som helst nå :hilarious: Så hvis det skal ha en hensikt å vende på meg bør også fødselen startes
 
Nei, det er ikke sånn det blir beskrevet noe sted, men han sa at det var noe nytt de hadde begynt med. Jeg hadde aldri hørt om det før.

Er planen din og føde vaginalt, da?
Ja jeg håper virkelig det. Jeg frykter ks mest. Håper på naturlig fødsel, vaginal med hodet først. Neste på ønskelista er igangsettelse når babyen ligger i hodeleie, og nest sist på lista er igangsettelse på seteleie. Jeg risikerer liksom alt, og det er fullstendig uforutsigbart hva som skjer :rolleyes:
 
Her kom nr 3 i seteleie. Hadde en drømmefødsel. Ble skikkelig nedtur nå med nr 4, da det endte i ks pga tverrleie. Hadde aldri valgt keisersnitt frivillig, da det er noe jeg alltid har fryktet. Og som sikkert derfor ga meg en dårlig opplevelse nå sist. Vet jo ikke om hun hadde ligget i tverrleie om jeg hadde kommet meg til termin.
 
Back
Topp