Seteleie..

Vimseguri :D

Flørter med forumet
Er førstegangsfødende og babyen min "sitter" mest sannsynlig der inne enda. Jeg var på ul-sjekk i uke 32 da jeg fant ut dette her. Tror ikke han har snudd seg da jeg kjenner mest spark el. slag nederst i magen. Hikkingen kjenner jg også nederst i magen. Kjennes av og til ut som hodet er oppe på høyre side, men dette er sjeldent jeg får til å kjenne! Kjenner ikke noe rund kul som har festet seg nede men noe er det.. Oddsene ser dårlig ut for at jeg får den fødselen jeg så inderlig hadde ønsket meg da det sikkert er for liten plass til at han snur seg nå. Daglig ligger jeg med rompa i været, gynger fra side til side og gjør alle øvelsene jeg har lest om som kan flytte på den lille på nettet. I tillegg prøver jeg selv forsiktig å snu på han mens jeg gjør dette. Er det noen her som har erfaring med dette? Noen som har erfart at baby har snudd seg såpass sent som uke 36 (førstegangsf. spesielt) ?? Hilsen en som håper på noen gode nyheter :-)

Kan ikke noe om dette, men krysser fingrene for at det blir en snuing inni magen din!

Hvor langt har du kommet? Seteleie er ikke noe å bekymre seg for før uke 36, hvis man da har mistanke om det fortsatt da, blir man sjekkt med ultralyd. Om fortsatt seteleie kan man fra uke 37 forsøke å snu baby, sjekke om det er god nok plass til å føde (måle størrelse på baby og bekken) eller planlegge keisersnitt. Men kan altså snu seg ganske langt i svangerskapet :D og skulle babyen ligge i seteleie tett mot termin, så vil legen i samråd med deg finne ut den beste måten å få ut baby på!

Men hos meg så har hu festa seg og ligger med hodet godt nedi bekkenet. Jeg kjenner også hikkingen på undersiden av magen. Spark på høyre side, men også nede i bekkenet, men regner med at det er hendene som driver på å herjer der nede ;)
Så kan jo være at det er rompa du kjenner oppe i ribbeina og ikke hodet. Rompa er ganske hard den også.

Men ville uansett ikke bekymret meg for dette helt enda. Hos noen fester de seg jo ikke før akkurat rett før de føder.
Har også hørt om noen hvor baby ikke har festet seg i det hele tatt.

Her snudde lille seg i uke 37, er selv førstegangs :)

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

Sier som de andre, hadde ikke bekymret meg helt enda.
Men jm sa til meg at seteleie ikke nødvendigvis var så mye verre enn dem som lå riktig vei, og at det bare er hauset opp og ofte høres verre ut enn det er..

Er 35+5 uker i dag "lillemy87":) Tusen takk for svar alle sammen! Føler meg litt lettere til sinns nå. Dere som barnet har festet seg/ligger rett vei til, hvordan kjennes det ut? Det hørtes mye likt ut som jeg har det "verpehøna" men tør ikke å håpe på det beste riktig enda :smiley-ashamed008 Skal til legen da jm har ferie på tirsdagen og er innmari spent!!

Jeg er 35 uker og her ligger han på tvers...akkurat som storebror :p Har også tenkt å prøve meg på litt "rompaiværet" øvelser...og håpe han snur seg ;) Storebror snudde seg i uke 39, men festa seg aldri og snudde bare videre så han fikk komme på keiserlig vis. Spennende å se hva som skjer med lillebror ;)

Jeg jenner det best pga symfyseløningen er mye verre, og noen gånger "presser" det nedover og utover på bekkenet på en måte. Da gjør det vondt og masse stikninger.

Mi ligge med hovudet nedi bekkenet, men lege sa her om dagen at ho fint kan snu seg.
Eg har ellers ingen erfaring med leie og kva som skjer og ikkje skjer osv :)

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Er 35+5 uker i dag "lillemy87":) Tusen takk for svar alle sammen! Føler meg litt lettere til sinns nå. Dere som barnet har festet seg/ligger rett vei til, hvordan kjennes det ut? Det hørtes mye likt ut som jeg har det "verpehøna" men tør ikke å håpe på det beste riktig enda :smiley-ashamed008 Skal til legen da jm har ferie på tirsdagen og er innmari spent!!

Vet ikke hvordan jeg skal beskrive det egentlig. Er ganske vanskelig å kjenne hva som er hva. Hadde ikke jordmor fortalt meg det hadde jeg jo aldri vist hvordan hu ligger. Men kjenner du spark på en av sidene? Her sparker, eller gnager hu veldig oppi ribbeina på høyre side.

Vet ikke hvordan jeg skal beskrive det egentlig. Er ganske vanskelig å kjenne hva som er hva. Hadde ikke jordmor fortalt meg det hadde jeg jo aldri vist hvordan hu ligger. Men kjenner du spark på en av sidene? Her sparker, eller gnager hu veldig oppi ribbeina på høyre side.

Tidligere kjente jeg mer midt på og varierte litt hvilken side. Nå er det mest nedover mot venstre egentlig. Av og til kjennes det ut som arm-bevegelser da det kiler og er nesten som en sommerfugl på en måte. Men så plutselig kjenner jeg mer kraft i sparkene og da er det nedenom navlen og inn mot ryggen. Nesten ned mot underlivet. Det er derfor jeg har på følelsen av at det fremdeles er seteleie eller tverrleie:eek::oops: Kjenner aldri spark i ribbeina MEN kjennes ut som enten armer eller bein trykker og skviser dem, slik at når jeg sitter må jeg rette meg opp og trykke litt tilbake for presset blir så stort ... Av og til føles det ut som et hode jeg kjenner oppe under venstre ribbein, men så igjen kjennes det ut som rumpa eller noe:dontknow Hmmm

Ikke lett å vite hva som er hva :) Får høre neste gang du er hos jordmor :) hu finner nok ut av det :)
Det er i hvert fall enda tid til at ungen kan snu seg ;)

Var hos legen min i dag. Er i uke 34. Jenta mi er veldig aktiv og turner rundt enda. Snur seg hele tiden:) Hun mente dette bare var sunt og var sikker på hun ville legge seg ned helt på slutten. Og da snakket hun om i uke38-39. Min mor sa også at jeg ikke hadde ligget i hodeleie før rett før! Så jeg tror ikke det skal være noe problem:) Her har hun i alle fall god plass til å snu seg. Du trenger nok ikke bekymre deg:)

Takk for oppmuntringen dere :-D Skal på ul. denne eller neste uke da legen ikke fant ut om han hadde snudd seg. Wish me luck;):p:D3

Jeg var førstegangs å fødte i seteleie :-) hadde stort nok bekken så det gikk fint!
Send meg pm om du vil spørre om noe eller vite mer :-) :-)

Fødte for én mnd siden btw ;-)

Er førstegangsfødende og babyen min "sitter" mest sannsynlig der inne enda. Jeg var på ul-sjekk i uke 32 da jeg fant ut dette her. Tror ikke han har snudd seg da jeg kjenner mest spark el. slag nederst i magen. Hikkingen kjenner jg også nederst i magen. Kjennes av og til ut som hodet er oppe på høyre side, men dette er sjeldent jeg får til å kjenne! Kjenner ikke noe rund kul som har festet seg nede men noe er det.. Oddsene ser dårlig ut for at jeg får den fødselen jeg så inderlig hadde ønsket meg da det sikkert er for liten plass til at han snur seg nå. Daglig ligger jeg med rompa i været, gynger fra side til side og gjør alle øvelsene jeg har lest om som kan flytte på den lille på nettet. I tillegg prøver jeg selv forsiktig å snu på han mens jeg gjør dette. Er det noen her som har erfaring med dette? Noen som har erfart at baby har snudd seg såpass sent som uke 36 (førstegangsf. spesielt) ?? Hilsen en som håper på noen gode nyheter :)

Artikkel i dagens medisin

http://www.dagensmedisin.no/nyheter..._content=unspecified&utm_campaign=unspecified

Back
Topp