Seteleie

elmodi

Betatt av forumet
Hei. Er i uke 37 +0 idag og babyen er i seteleie. Er førstegangsfødene. Det ble oppdaget ved ul på tirsdag pga svangerskapskløe.
Er det noen som har erfaring med det? Er det lov å kreve ks? Vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til det. Har ikke fått noe informasjon heller.
Jeg synes dette er litt skummelt.

Tror regelen er at de måler bekkenet, for å se om det er stort nok til å føde vaginalt. Hvis det er det, og babyen ikke er for stor, mener jeg du vil få velge mellom å føde eller planlagt keisersnitt. Er det jeg har lest overalt :)

Hei! Jeg hadde det sist :) jeg dro på ny ultralyd i uke 38 og frøkna hadde ikke rikket seg og da mente legen at hun trolig ikke ville gjøre det heller. Hun satt godt planta med rompa ned i bekkenet.
Jeg ble sendt til samtale med jordmor som mente jeg burde et vendingsforsøk, altså de tar tak i magen din og forsøker å vri babyen rundt- dette gjøres på utsiden av magen. Jeg var veldig skeptisk til det og fikk gå hjem og tenke på det et døgn.. Snakket med svigermor ( som er sykepleier) og min egen fastlege om det og de kunne fortelle meg at 40% av vendingsforsøk ender i haste keisersnitt, så med mindre jeg hadde et sterkt ønske om å føde vaginalt, så ville de ikke anbefale meg å prøve på dette.
Mitt eneste ønske var å få babyen ut på den mest forsvarlige og tryggeste måten, så jeg sa fra til jordmoren at jeg ønsket meg et planlagt keisersnitt.
Hun forsøkte nok en gang å få meg på andre tanker og mente jeg ville greie en setefødsel veldig bra, fordi jeg er lang og slank. Men jeg sto på mitt og sa at det var overhode ikke mitt ønske! Jeg ser nemlig ingen grunn til å føde i setefødsel i 2014, når man kan løse dette på en mye mer forsvarlig måte for mor og barn!
Og da var saken grei. Fikk dato for KS, en uke før termin. Det gikk kjempe fint! Et planlagt KS er en god opplevelse, det gjør ikke vondt og tar alt i alt ca. 40 minutter. Derimot er det en lengre prosess å komme seg etterpå, da du får operasjonssår som trenger tid til å leges. Jeg var helt frisk og rask etter ca. 14 dager, men måtte være forsiktig med løft i 6 uker.
Jeg anbefaler deg, etter mine erfaringer, å be om et planlagt KS- du har kanskje ikke krav på det, men om du er bestemt på at det er det du vil, så etterkommer de ønsket ditt.
Lykke til :)

Jeg fikk beskjed om at dette kan og skal man bestemme srlv. Om man vil prøve å snu (kan ende i haste ks) , ta røntgen av bekken om man kan føde i sete eller planlagt ks. Jeg valgte det siste og angrer ikke. Følte meg så trygg og hadde en fin opplevelse :) ikke mye plager etterpå heller.

Jeg fikk også beskjed av JM at det er ingen som blir tvunget inn i en setefødsel. Det får man velge selv.
Men mini her har heldigvis lagt seg med hodet ned.
Håper det ordner seg til det beste for deg, og lykke til!

*sniker* Mi første satt i sete og jeg fødte vaginalt. Hu endte med å komme med beina først. Jeg hadde en kjempefin fødsel, men hu kom i uke 34 så hu var liten og hadde ikke noe problem med å komme seg ut.

Sniker. Hadde en fantastisk setefødsel. Vendingsforsøket funket ikke, men var verdt et forsøk. :) Fikk veldig god oppfølging under både det og fødselen.

Sent from my iPhone using BV Forum

Back
Topp