Seteleie

Caressa

Elsker forumet
Oktobermirakler 2013
Hei!
Babyen min ligger i sete og har gjort det hele veien. Er 32 uker på vei og vet at hun har god tid på å snu seg, er også andregangsfødende.
Men allikevel bekymrer jeg meg, for på deg sykehuset jeg skal føde er de veldig "for" setefødsel, og veldig flinke og. Så jeg er redd for at om babyen ikke snur seg, og jeg oppfyller kriteriene, så vil jeg bli tvunget til setefødsel! Kan de virkelig tvinge den fødende til det? Man burde da iallfall få valget, da 40% av alle setefødsler ender i haste ks.
Jeg ønsker bare å få velge om det blir til det, har jeg rett på det?

Og hva er egentlig sannsynligheten for at babyen legger seg rett vei?

Håper på svar!:)

Sent from my HTC One X+ using BV Forum mobile app

Hei caressa:-) eg er no uke 21 med mitt fjerde barn:-) har 3 nydelige jenter på 14,11,8år:-)Dei 2 siste fødslene var setefødsel:-( noko som eg grur meg til igjen:-((Vi skulla absolutt bestemme over kroppen vår!!! Idag sliter eg med bekken,lekkasje !!! Kan ikkje springe,nyse,hoste,ha en god latter .Skikkelig "GØY!!" må ikkje tru at sj.huset betale for å stramme meg inn igjen!!men du får ha lykke til allikevel !!!;);)

Du har rett på keisersnitt ved seteleie.
Bare vær helt klar på at du ikke skal føde , helt fra starten !
Si klart ifra at du IKKE skal føde vaginalt.
Vær tøff, de kan ikke tvinge deg.
men de kommer til å prøve.
Har født seteleie , og har seteleie denne gangen også , jeg gjør det IKKE igjen .
Lykke til :)

Hei!

Jeg skjønner godt, og vet- at dette med seteleie er et brennbart tema! Der er mange meninger om det å føde vaginalt versus keisersnitt!
Jeg synes alltid det er veldig vanskelig å være overbevist om kun det ene, fordi det ofte er mer komplisert enn som så!
Vi preges som befolkning av alt vi hører og blir fortalt, og som regel får en ikke høre om de som har født greit i seteleie, det er kun de som har hatt tøffe opplevelser med komplikasjoner.
Dermed tror vi at ALLE har det sånn, og det vil kunne skje med meg også!

Jeg vet ikke hvor du skal føde, så kan derfor ikke si noe om rutinene der.
Generelt vil jeg si at du oftest får 3 valg, når barnet ligger i seteleie i uke 36.

• Gjøre en ytre vending.- altså prøve å snu barnet utvending fra sete- til hodeleie
  • Gå for en vaginal setefødsel
  • Gå for et planlagt keisersnitt :dance018 Du vil altså så sant jeg vet, få være med å bestemme forløsningsmetode! Ønsker deg masse lykke til! :) Mvh jordmor Grethe

Back
Topp