seteleie...

Maisen

Elsker forumet
jentene i juni13
Var på kontroll på KK idag og fikk vite at gutten min ligger i seteleie.. Når jeg spurte hva det vil bety for fødselen var alt jeg fikk til svar at det trenger ikke tenke på no.... Helt greit at jeg bare er i uke 28 men det går vel ann å forklare hvordan ting skjer hvis han blir liggende i sete vel??? Noen andre som kan svare meg på det??

Hun vil vel ikke skremme deg, ungen kan snu seg mange ganger enda :-)

Ungen kommer nok mest sannsynlig til og snu seg. Visst ikke så kommer han med rumpa først; ) Eventuelt så får du KS.

Den kan fremdeles snu seg :) Min nr 2 satt godt på rompa inni magem helt til vekst kontrollen i uke 32 da hadde han snudd seg,og jeg tror det var to dager før :)

Men ikke vær redd eller bekymret,det var vel det hun tenkte også.Men mulig hun ikke sa det på noen god måte siden du sitter igjen med litt tanker omkring dette :)

Hvis ungen ligger i seteleie nærmere termin kan du stå på alle 4 og fremoverlent noen timer hver dag. Ellers kan de prøve å snu ungen mens den er i magen din (det har jeg hørt er kjempevondt og litt risikabelt). Ellers føde ungen med stumpen først eller keisersnitt.
Her hjalp det å stå på alle 4 i 2 dager :)

Og som HønseLovisa sier, ungen snur seg mange ganger før termin enda xsmile5

Joda fult klar over at ungen kan snu seg alle veier enda, men synes fortsatt hun kunne forklart hva som skjer... er vel ikke meningen at vi skal sitte med enda flere spørsmål etter en kontroll vel....

Spurte jordmor om dette på tirsdag - vi hadde ikke sjekket men jeg var interessert i hva 'standard prosedyrer' er her iht seteleie, og hun sa at siden jeg er flergangsfødende og hadde vanlig fødsel med 'vanlig størrelse' barn første gang, hvis det blir seteleie denne gangen er det ingen grunn til at jeg ikke kan føde vanelig. Hun sa også at hvis jeg var førstegangsfødende ville de ta bekkenmål, og hvis det så greit ut kunne jeg ha vanlig fødsel da også (altså ikke automatisk keisersnitt).

På nett er det en del info om div. ting man kan gjøre for å få et barn som er i seteleie til å snu seg (ting som man kan gjøre selv eller med hjelp av jordmor eller kjæreste osv, som ikke er farlige) hvis noen har et barn i seteleie mot slutten og er bekymret. F. eks.: http://www.spinningbabies.com/more-info/for-pregnancy

Forhåpentligvis kommer han til å snu seg, siden det er såpass lenge til terminen :)
Den førstefødte sønnen min var i seteleie. Jeg var på sykehuset og de prøvde å snu han uten hell. Det var forresten noe av det verste jeg har opplevd, så kommer ikke til å prøve det igjen :( Han var for stor til å fødes normalt, så dermed ble det ks på meg. Dersom jeg skulle oppleve det samme denne gangen så kommer jeg til å prøve akkupunktur. Har hørt at det har hjulpet mange med barn i seteleie. Det er ikke ved alle sykehus det tilbys og det må gjøres innen en viss uke i svangerskapet (husker ikke helt hvilken..).

Masse lykke til! Krysser fingrene for at han snur seg ;)

Back
Topp