Seteleie/tverrleie?

Frumammaliv

Betatt av forumet
Hva er tegn på seteleie?
Jeg er 29+0 og lillemann har vært veldig aktiv, føler han beveger seg mye! Men meste av bevegelsene Er veldig langt nede, sånn under trusekanten. Heftige bevegelser :-p
Ellers og en del utpå sidene, men ikke så mye oppover.

Dette er tredje svangerskap og kam ikke huske det var så mye action så langt nede de andre gangene.
Betyr dette at kanskje han ligger og sparker nedover?

Jeg tror at det er fortsatt tidlig og at de har masse plass å snu seg og bevege i alle retninger :)

Jeg kjenner på hvor han sparker meg, og han har en tendens til å bruke både armer og bein. Jeg kjenner han i begge sidene samtidig og kjenner ryggen hans ligger over hele magen min når jeg presser mot han. Kan også kjenne forskjell mellom armer og bein da sparkene hans er mer kraftige enn slagene, så jeg merker han ofte ligger i seteleie. Jeg fikk bekreftelse på leie på ultralyd i uke 29+1 og har etter dette kjent igjen sparkene mot blæren.

Det er fortsatt tidlig og mange av fostrene har ikke festet seg enda, så de turner rundt så lenge det er plass. Har også lest at flergangsfødende ikke opplever at fosteret fester seg i bekkenet før rett før fødsel, og mange opplever at fosteret ikke fester deg i bekkenet i det hele tatt. I løpet av uke 36 skal du få vite av lege eller jordmor om hvilket leie fosteret ligger i, og alt annet enn hodeleie skal henvises til sykehus for vurdering av fødsel.

Dersom lege eller jordmor ikke klarer å finne ut av leie skal du vel også henvises for ultralyd for å bekrefte leie. Men du kjenner gjerne litt hvor sparkene er, og veldig ofte vil du selv kunne føle leie basert på spark. Hvis ikke så kan du høre på neste kontroll hvilket leie fosteret ligger i ;)

Hva er tegn på seteleie?
Jeg er 29+0 og lillemann har vært veldig aktiv, føler han beveger seg mye! Men meste av bevegelsene Er veldig langt nede, sånn under trusekanten. Heftige bevegelser :p
Ellers og en del utpå sidene, men ikke så mye oppover.

Dette er tredje svangerskap og kam ikke huske det var så mye action så langt nede de andre gangene.
Betyr dette at kanskje han ligger og sparker nedover?
Han min veksler mellom sete og tverrleie. Og eg kjenner sparkene på samme måte som du beskriver dem. De kan enda snu seg til den rettevegen selv om det begynner å bli trangt. Grensen er nådd når ein bikke 36 uker.

Jeg har hodeleie, har hatt det i tre uker. Masse bevegelse under trusekanten og ut på sidene, fra hendene til babyen. Jeg ville ikke bekymret meg for tverrleie enda. Ekstremt få som ender opp i det. Seteleie kan man jo få, men du har mange uker igjen:).

Min tror jeg ligger mest i seteleie. Bevegelsene kjenner jeg mest under navlen og mest ut på sidene. Jeg tror det er tidelig å si noe hvordan leie er mer permanent enda. Babyen har mye plass å bevege seg på en stund til. Mange legger seg ikke riktig før uke 36 og noen enda senere en det også.

Back
Topp