Seteleie/setefødsel

Saile

Glad i forumet
Maiblomstene 2020
Hei.
Noen som har født setefødsel som vil fortelle om opplevelsen sin rundt dette? Frøkna her sitter med rompa godt planta ned i bekkenet, men har fortsatt noen uker på å snu seg. Er ikke så stressa for det enda, men kjenner jeg vil vite litt mer og forberede meg så godt jeg kan om det skal bli setefødsel. Dette er barn nr 2. Første fødsel var normal, gutten veide 3970gr. Frøkna her er estimert til rundt 3000-3300 gr ved fødsel. Skal inn på leiekontroll om noen uker, og da blir det evt å ta stilling til hva som skal skje dersom hun ikke har snudd seg.
 
Ingen erfaring med å føde i seteleie. Jeg fikk valg om å ta røntgen for evt setefødsel, pl. Keisersnitt eller prøve utvendig rotasjon. Jeg gikk for planlagt keisersnitt, Da jeg følte de to andre var mer skumle å gå igjennom. Nå i dag hadde jeg nok prøvd setefødsel istedet for snitt da man kommer seg så mye raskere etter vanlig fødsel ihvertfall :) er spent på lese erfaringer selv :)
 
Anbefaler å høre podkasten til foreldrerådet om setefødsel :)

Jeg fødte i sete i november og hadde en fin opplevelse. Det blir klassifisert som risikofødsel og man blir derfor svært godt ivaretatt med mye personell. Jeg syns det bare var betryggende. Terskelen for keisersnitt er lav, man ønsker jevn fremgang i fødselsforløpet. Vi ble godt informert hele tiden, blant annet om at babyen mest sannsynlig ble tatt rett ut til barnelege, noe som ble tilfelle og opplevdes ganske udramatisk. Det tyngste var selve pressefasen, men det var mer slitsomt enn vondt.

Jeg har ingenting å sammenligne med, men sitter igjen med en veldig god fødselsopplevelse.

Vi prøvde forresten ytre vending først, men det var mislykket.
 
Hei.
Noen som har født setefødsel som vil fortelle om opplevelsen sin rundt dette? Frøkna her sitter med rompa godt planta ned i bekkenet, men har fortsatt noen uker på å snu seg. Er ikke så stressa for det enda, men kjenner jeg vil vite litt mer og forberede meg så godt jeg kan om det skal bli setefødsel. Dette er barn nr 2. Første fødsel var normal, gutten veide 3970gr. Frøkna her er estimert til rundt 3000-3300 gr ved fødsel. Skal inn på leiekontroll om noen uker, og da blir det evt å ta stilling til hva som skal skje dersom hun ikke har snudd seg.
 
Hei! Jeg fødte min datter i seteleie for ca 2 uker siden, och hade en fantastisk fødsel! Jeg er veldig takknemlig for at jeg valgte vaginal fødsel. Det hele gikk fort og ukomplisert, og jeg presset henne ut på 3 push! Legeteamet var supre og jeg følte meg trygg og tatt vare på. Ønsker deg lykke til med fødsel og at du får klarhet i hvad som er riktig for deg!
 
Hei! Jeg fødte min datter i seteleie for ca 2 uker siden, och hade en fantastisk fødsel! Jeg er veldig takknemlig for at jeg valgte vaginal fødsel. Det hele gikk fort og ukomplisert, og jeg presset henne ut på 3 push! Legeteamet var supre og jeg følte meg trygg og tatt vare på. Ønsker deg lykke til med fødsel og at du får klarhet i hvad som er riktig for deg!
Tusen takk :happy:Så godt å høre :) Å gratulerer så mye:Heartred Kan jeg få spørre hvor stort barnet var? :)
 
Hei! Jeg fødte min datter i seteleie for ca 2 uker siden, och hade en fantastisk fødsel! Jeg er veldig takknemlig for at jeg valgte vaginal fødsel. Det hele gikk fort og ukomplisert, og jeg presset henne ut på 3 push! Legeteamet var supre og jeg følte meg trygg og tatt vare på. Ønsker deg lykke til med fødsel og at du får klarhet i hvad som er riktig for deg!
Samme her. Bare at det er 3år siden jeg fødte i seteleie. Den beste av mine 3 fødsler. Glad for at jeg valgte det, selv om keisersnitt aldri var et aktuelt valg for min del.
 
Fødte nr 1 i sete. Han var liten og akkurat over grensen på 2 kg. Dessverre så var han, selv om han var over minste grensen, akkurat litt liten så han sklei med rompa nedi bekkene før det hadde utvidet seg nok. Resultatet var at hode satte seg fast (hode er større enn rompa). Var ikke plass til tang så måtte klippes godt og overlege dro han ut med alt hun hadde av krefter for å hindre at han ikke fikk varige skader pga surstoff mangel. Ikke den beste fødselsopplevelsen.
 
Fødte nr 1 i sete. Han var liten og akkurat over grensen på 2 kg. Dessverre så var han, selv om han var over minste grensen, akkurat litt liten så han sklei med rompa nedi bekkene før det hadde utvidet seg nok. Resultatet var at hode satte seg fast (hode er større enn rompa). Var ikke plass til tang så måtte klippes godt og overlege dro han ut med alt hun hadde av krefter for å hindre at han ikke fikk varige skader pga surstoff mangel. Ikke den beste fødselsopplevelsen.

Akkurat det som skremmer meg mest med setefødsel. Jeg har en risiko for at han sitter i sete etterhvert sånn som med første da jeg har delt livmor og liten plass. Blir spennende å se hva man må etterhvert :)
 
Akkurat det som skremmer meg mest med setefødsel. Jeg har en risiko for at han sitter i sete etterhvert sånn som med første da jeg har delt livmor og liten plass. Blir spennende å se hva man må etterhvert :)

jeg fikk beskjed om at hvis han bare hadde vært et par hundregram større dvs 2200 kg hadde det mest sannsynlig gått helt fint for da hadde rompa vært så stor at den ikke hadde sklidd ned for tidlig. Selv om fødselen ikke gikk etter boka og både samboer og jeg trengte tid å fordøye alt så var jeg innstilt på å føde i sete igjen med nr 2 fremfor ks. Nå ble det akutt ks med nr 2 da hun viste seg å være litt mindre enn nr 1.:
 
Back
Topp