Seteleie / setefødsel erfaring?

KMO92

Andre møte med forumet
Hei:greet025 Har fått time på sykehuset (da er jeg uke 36+6) for sjekk av leie til baby pga. mistanke om seteleie. Noen som har erfaring med dette dere vil dele? Og evt erfaring med fødsel i seteleie? :anyone
Ønsker ikke å få skrekkhistorier..

På forhånd tusen takk:Heartred
 
Jeg har ikke erfaring selv - men en venninne fødte med babyen i seteleie. Pressingen tok litt tid (ikke for mye) og når babyen først kom, så kom hele ungen ut samtidig - som «en reke» :p Alt gikk veldig fint! Hun var dog på ekstra ultralyd og røntgen av bekkenet (tror jeg), for å sjekke at hun kunne føde normalt i seteleie! Fødselen startet av seg selv og var helt normal ellers;)
 
Hei:greet025 Har fått time på sykehuset (da er jeg uke 36+6) for sjekk av leie til baby pga. mistanke om seteleie. Noen som har erfaring med dette dere vil dele? Og evt erfaring med fødsel i seteleie? :anyone
Ønsker ikke å få skrekkhistorier..

På forhånd tusen takk:Heartred
Min første var i seteleie. Jeg hadde ett sterkt ønske om å føde vaginalt på tross av dette. Det første som ble gjort var ett vendingsforsøk. Dette fikk de ikke til.
Deretter så ble jeg sendt til måling av bekkenet og vektestimering av babyen. Målene var dessverre ikke gode nok til å få lov til å føde vaginalt og jeg fikk planlagt keisersnitt i uke 39.

Dersom jeg forstod de på sykehuset rett så står du i grunn helt fritt til å velge om du ønsker å prøve å føde eller ta keisersnitt. Om du velger å føde og du blir godkjent av sykehuset til det så er det ett team som står klart i tilfelle det ikke skal gå helt som planlagt.
 
Fødte min første i seteleie og det gikk veldig fint! Slapp unna uten en skramme og fødselen gikk helt normalt for seg :) Mange folk i rommet og litt ekstra med ctg-måling, intravenøs, epidural osv, men det tenkte jeg ikke på når jeg var midt i det. Hadde mislykket vendingsforsøk først og så sjekket de bekken med CT.
 
Fødte min første i seteleie og det gikk veldig fint! Slapp unna uten en skramme og fødselen gikk helt normalt for seg :) Mange folk i rommet og litt ekstra med ctg-måling, intravenøs, epidural osv, men det tenkte jeg ikke på når jeg var midt i det. Hadde mislykket vendingsforsøk først og så sjekket de bekken med CT.
Takk for at du deler :love7
 
Min andre lå i sete. Rundt uke 36 begynte jeg å bli utålmodig med tanke på røntgen av bekken, da mamma har trange mål og dette visstnok er genetisk. «Det er ingen tegn til at du skal gå i fødsel enda, så trenger ikke røntgen enda» var svaret fra sykehuset.. vel, i uke 36+5 begynte riene uten at bekkenet var sjekket. Hadde en times reisevei til sykehuset så fikk beskjed om å komme for røntgen med en gang. Røntgen viste altfor trange mål og det ble hastesnitt.
Lykke til uansett hva som skjer! :) Har hørt flere solskinnshistorier fra de som har født både sete og hodeleie der setefødsel er lettere enn fødsel i hodeleie. Gjerne litt fler folk i rommet og litt mer overvåkning av baby underveis bare. Lykke lykke til uansett hvordan det blir :)
 
Har hatt baby i seteleie veke 35-36, som snudde seg fint til hodeleie i veke 37 (av seg sjølv) og holdt seg der til fødsel i veke 41.

Men obs på at dei på enkelte, mindre fødeavdelinger har mindre kompetanse på setefødsel, og då heller kanskje vil tilby KS. Og at om barnet blir estimert til over ein viss str (trur det er 4,1 kg, iallefall på midt sjukehus) vil det ikkje bli tilrådd setefødsel uansett bekkenstr hos mor.
 
Podcasten Foreldrerådet har en fin episode om setefødsler :)
 
Back
Topp