Seteleie og hofteleddsdysplasi

Aprilbaby 17

Blir kjent med forumet
Hei!
Da jeg var hos jordmor i uke 32 hadde barnet enda ikke snudd seg. Jeg er derfor redd for å måtte føde i seteleie, og har hørt at barn som ligger lenge i seteleie har økt risiko for hofteleddsdysplasi. Er det dermed slik at de som føder i seteleie må regne med å få en baby med hofteleddsdysplasi? Finnes det for øvrig noen metoder for å finne ut på egenhånd om barnet har snudd seg til hodeleie?:)

Babyen har fortsatt god tid til å snu seg :) Ei venninne av meg opplevde at babyen lå i seteleie i uke 37, men på ny sjekk i uke 39 så hadde han snudd seg :) Litt usikker på hvor stor sjangsen er for hoftedysplasi ved seteleie, hør litt med jordmor :) Hun har sikkert masse info om det ;)

Du vil ikke vurdere ks hvis han ligger i seteleie? Jeg forstår det slik at hvis baby ligger i seteleie i uke xx, så kan man booke ks etter eget ønske.

Sent from my iPhone using BV Forum

Kk ( haukeland) er strenge på ks. De vil at personen prøver vanlig før mulig ks

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Du vil ikke vurdere ks hvis han ligger i seteleie? Jeg forstår det slik at hvis baby ligger i seteleie i uke xx, så kan man booke ks etter eget ønske.

Tror det er veldig forskjellig fra sykehus til sykehus. Her på Haukeland kjører de i allefall på med setefødsel om bekken er stort nok og baby normal i størrelsen.

Sent from my D5503 using BV Forum mobile app

Hei!
Da jeg var hos jordmor i uke 32 hadde barnet enda ikke snudd seg. Jeg er derfor redd for å måtte føde i seteleie, og har hørt at barn som ligger lenge i seteleie har økt risiko for hofteleddsdysplasi. Er det dermed slik at de som føder i seteleie må regne med å få en baby med hofteleddsdysplasi? Finnes det for øvrig noen metoder for å finne ut på egenhånd om barnet har snudd seg til hodeleie?:)
Tror ikke man får til å kjenne det selv, med mindre du ser hele magen vrenge seg;-) Det må nok sjekkes på kontroll i uke 36. Men det kan jo også gis et forsøk på utvendig snuing av legene.

Sent from my D5503 using BV Forum mobile app

Her skal j på sjekk på fredag, min lå oxo i sete sist! Er hun usikker på leie blir det ny ul.

Ikke hørt noe vedr hofteleddsdysplasi og seteleie, men kan sjekke med jm på fredag.

Ikke andre måter å kjenne på enn å kjenne etter hodet etc.. Men det syns jo i blant de erfarne er vanskelig og så...

Jeg er 35+4 og min snur seg fortsatt rundt inni der, ikke uvanlig sa jm :)

Du blir henvist til sykehus for leiesjekk om h*n ligger feil i uke 36.

Så sjekker de nøye leien med UL og det hele. Min lå på tvers i første svangerskap. Da ble jeg anbefalt snuing (det funka ikke). Så fikk jeg x-antall samtaler med fødelseslege og jordmor.

Jeg bestemte meg for å prøve vaginal fødsel. Ble så sendt på røntgen, der bekkenet mitt ble målt.

Ergo vips og vaps var jeg klar for fødsel.

Etter hun kom ut (riktignok med hastesnitt ) hadde de henne i røntgen for å sjekke hoftene.

Tanteungen min ble født i seteleie og ble født med svart pung. Han hadde litt sånn rar beinstilling, men Ikke noe i veien med hoftene.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Har hørt at de som sitter lenge i sete har større sannsynlighet for å få hofteleddsdysplasi.. Er selv veldig redd for dette og håper vi slipper HD på snuppa... Hu sitter i sete enda og jeg er 32+4 nå..

Her på elverum så kan mor bestemme om hun vil ha vaginal fødsel selvom bekkenet er stort nok for setefødsel. Fikk beskjed av jordmor at ingen kunne tvinge meg til å føde vaginalt om jeg ikke vil det når hun sitter i sete. Ytre vending går jeg ikke med på, da risikoene det medfører er jeg ikke villig til å ta. Og som førstegangsfødene kan ikke bebisen være over 4 kg om du skal føde vaginalt, og du kan ikke føde i vann... Mye mer å tenke på, men det er fult mulig. Jeg er så spent på hva det ender med for min egen del..

Sent from my iPad using BV Forum

I de siste dagene har jeg merket veldig mye spark over navlen. Tidligere kjente jeg det mest under navlen. Kan dette være et tegn på at barnet har snudd seg? Og hvilke konsekvenser kan utvendig vending medføre? Huff, får håpe de snur seg før fødselen, så vi slipper å måtte foreta slike valg!

I de siste dagene har jeg merket veldig mye spark over navlen. Tidligere kjente jeg det mest under navlen. Kan dette være et tegn på at barnet har snudd seg? Og hvilke konsekvenser kan utvendig vending medføre? Huff, får håpe de snur seg før fødselen, så vi slipper å måtte foreta slike valg!
Det kan absolutt være et tegn på at lille har snudd seg!

Litt usikker ift konsekvensene, men har hørt:
- barnet kan bli stresset/lav hjerterytme som kan gjøre at man må ta hasteks
- innimellom opplever man at barnet snur seg igjen
- og så er det noe med blødninger fra barnet, men dette skal visst ikke vøre farlig/ha betydning for svangerskap (?)

Her ga ikke jm timen i dag mer svar... Sååå blir ul på meg over helga!

Back
Topp