Seteleie og hofteleddsdysplasi

Aprilbaby 17

Blir kjent med forumet
Hei!

Da jeg var hos jordmor i uke 32 hadde barnet enda ikke snudd seg. Jeg er derfor redd for å måtte føde i seteleie, og har hørt at barn som ligger lenge i seteleie har økt risiko for hofteleddsdysplasi. Er det dermed slik at de som føder i seteleie må regne med å få en baby med hofteleddsdysplasi? Finnes det for øvrig noen metoder for å finne ut på egenhånd om barnet har snudd seg til hodeleie?:)
 
Hei!

Alle nyfødte barn undersøkes av barnelege 1. levedøgn, og de vil alltid undersøke hoftene.
Barn som har ligget i seteleie, vil de være ekstra obs på. Noen ganger sendes de for sikkerhetsskyld til ultralyd, bare for å utelukke det.
Det er absolutt ikke sånn at seteleie betyr hofteleddsdysplasi.
Jeg har dessverre ikke noen tall på hvor ofte det forekommer, men jeg hadde ikke brukt så mye energi på å bekymre meg for det :)

Et barn som ligger i seteleie i uke 32, trenger ikke fortsette å ligger der i uke 36.
Hvis det ikke har snudd seg til hodeleie i uke 36, vil du bli henvist til fødepoliklinikken for en ultralyd.
Deretter vil du få alternativer for videre oppfølging.

Så foreløpig - du kan ikke gjøre så mye fra eller til ifht hvordan babyen din legger - vent til uke 36, og se hva de finner ut da.

Det du kan merke selv, er at bevegelsene flytter seg mer oppover, hvis barnet flytter seg med hodet ned.

Håper den snur seg! ;)

Lykke til videre!

Mvh jordmor Grethe :)
 
Jeg fikk en datter for snart 2år siden med hastekeisersnitt pga uoppdaget seteleie. På sykehuset jeg fødte var det standard prosedyre med ul av alle barn i seteleie, og mi jente fikk påvist hoftedysplasi på den ene siden og umoden hofte på den andre. Vi fikk fortalt at det var mild HD og at det er ganske vanlig når HD oppstår pga seteleie. Ville egentlig bare fortelle deg at det i de aller aller fleste tilfeller går veldig bra, og at en evt behandlingsperiode er raskt overstått (selv om det kan virke annerledes midt i barselshormonene). Skulle du føde et flott lite barn med HD så finn veien til Facebookgruppen "putekrigerne", der er det masse råd og støtte å få :)
 
Hadde seteleie og ultralyd av hoftene. Beina sto rett til værst i ca 1 uke. Skikkelig sete barn. Men ingenting ble funnet på ultralyd.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Datteren min på 6 ble født i seteleie. Ble sendt på UL av hoftene og der ble det ikke påvist noe hoftleddsdysplasi. Oppdaget at hun var i seteleie fra uke 27, og der ble hun til hun var født :)
 
Back
Topp