Seteleie og forløsningsmetode!

TonjeJenta

Forumet er livet
VIP
Noe som av en grunn opptar meg veldig om dagen.......[;)]

Dere som hadde baby i seteleie... Fødte dere eller ble det keisersnitt?

Fortell gjerne om du ville tatt samme valget en gang til... om du hadde noe valg i det hele tatt? Og hva du evt vil anbefale andre.

Takk for hjelpen :)

planlagt keisersnitt pga for smalt bekken til vanlig fødsel. Selv om jeg ønsket å føde så var det ikke ille med keisersnitt. Jeg kom meg veldig fort etterpå. [:)]

hjelper deg å dytte på denne!

Planlagt vanlig fødsel her...
Sander la seg godt til tidlig å der lå han...
hadde røgnten av bekkenet og fant ut det skulle gå så jeg gikk til vanlig fødsel.
Vannet gikk på natta kom inn på morran han var ute 17.44.
Under åpninga fant de ut at han hadde lurt en fot ned sammen med rompa så han kom no pussig ut... Lå å vifta med foten en liten stund, resten av kroppen kom også greit men kroppen min klarte ikke å få ut hodet så de måtte til med tang.
Det tok såpass tid at han blei blå å det blei veldig hektisk der inne, ikke tid til bedøvelse eller klipping bare kjørte tanga inn.
(det gikk veldig greit 3 små pyntesting)
Han endte med hjerneblødning etter fødselen og lå 10 dager på intensiven men han er frisk og rask og kjempe fin nå!!!! (om dette kunne vært unngått velger jeg nå å ikke dvele ved... Hadde veldig dårlig samvittighet i LANG tid etter fødsel)

Å ja jeg hadde født seteleie en gang til synes som nevnt over her at hodefødsel nesten var verre men den fødselen var over på under 3 timer så det gikk litt vel fort for meg...

Hadde planlagt setefødsel med nr 1.. Ble forløst med tang, ble klippet og revnet en del.. Hadde ikke noe valg selv , måtte føde vaginalt siden bekkenet mitt var stor nok.. Jeg personlig hadde aldri gjort det igjen, synes det hele var en fæl opplevelse.. Hadde nr 2 lagt i sete hadde det blitt KS, men han lå med hode ned og var en mye lettere fødsel ( men det kan jo også ha noe med at han var andremann)

ORIGINAL: TonjeJenta

Noe som av en grunn opptar meg veldig om dagen.......[;)]

Dere som hadde baby i seteleie... Fødte dere eller ble det keisersnitt? Fødte vaginalt.

Fortell gjerne om du ville tatt samme valget en gang til... om du hadde noe valg i det hele tatt? Og hva du evt vil anbefale andre. Fikk mulighet til å tenke KS, men hadde selv bestemt meg fra jeg fikk vite at hun var i seteleie at dette er noe jeg skal gjennomføre... Måtte lese litt siden jeg ikke fikk så veldig mye info (sikkert fordi jeg var 2. gangs og de gadd ikke lese papirene ordentlig med en gang) om hvordan de gikk frem under fødsel...Siden gutten min var så liten når han ble født fikk jeg ta røngen for å se om jeg hadde normalt/stort bekken...Og det hadde jeg...
Å anbefale andre...Har du normal/stort bekken og ikke for stort barn så gå for vaginal fødsel...Du er ikke akkurat alene når det kommer til setefødsel...Har jordmor, 2 barnepleiere, fødselslege og barnelege...Får sikker flere jordmødre om man vil eller kan...

Og jeg ville ha gått gjennom en setefødsel en gang til om jeg måtte...Hadde ikke blunket.

Jeg synes fødsel nr to (setefødsel) var myyyye bedre enn fødsel nr 1 (hodeleie)

Takk for hjelpen :)

ORIGINAL: *MaCa*
Å anbefale andre...Har du normal/stort bekken og ikke for stort barn så gå for vaginal fødsel. Du er ikke akkurat alene når det kommer til setefødsel...Har jordmor, 2 barnepleiere, fødselslege og barnelege...Får sikker flere jordmødre om man vil eller kan...

Og jeg ville ha gått gjennom en setefødsel en gang til om jeg måtte...Hadde ikke blunket.

Takk for svar.
Hadde det vært min 2. normale fødsel ville jeg nok ikke vært så redd for å føde i seteleie... men min første fødsel var en gutt på bare 330g.... kan ikke si at det har banet noe vei for neste fødsel. Så dette blir min første fødsel av normalt stort barn... og hun er estimert til over 4kg. Så vet ikke om det regnes som ikke så stort barn?

*dytte*

ORIGINAL: TonjeJenta

Å anbefale andre...Har du normal/stort bekken og ikke for stort barn så gå for vaginal fødsel. Du er ikke akkurat alene når det kommer til setefødsel...Har jordmor, 2 barnepleiere, fødselslege og barnelege...Får sikker flere jordmødre om man vil eller kan...

Takk for svar.
Hadde det vært min 2. normale fødsel ville jeg nok ikke vært så redd for å føde i seteleie... men min første fødsel var en gutt på bare 330g.... kan ikke si at det har banet noe vei for neste fødsel. Så dette blir min første fødsel av normalt stort barn... og hun er estimert til over 4kg. Så vet ikke om det regnes som ikke så stort barn?

Barn over 4 kg tas med KS som regel, kommer ann på hvor stort bekkenet ditt er...

De sier jo som regel barn som veier ca 2,5 til 4 kg kan bli født i sete...Gutten min var 2294 gr...Denne fødselen var ikke normal...Fosterlyden forsvant og han holdt på å dø...Han fikk ikke næring eller noe så han ble sett på som prematur og lagt inn på intensiven...

Har du ikke fått vite noe fra sykehuset?? Ville ha snakket med lege eller jordmor...Og så få tatt røngen av bekkenet ditt...

Går nok bra skal du se, men kan skjønne hva du tenker og føler...Er jo skremmende når barnet kommer "feil" vei...Men de er godt rutinerte på det...Og du får epidural uansett...

Håper du finner ut av det da.....

Barn over 4 kg tas med KS som regel, kommer ann på hvor stort bekkenet ditt er...

De sier jo som regel barn som veier ca 2,5 til 4 kg kan bli født i sete...Gutten min var 2294 gr...Denne fødselen var ikke normal...Fosterlyden forsvant og han holdt på å dø...Han fikk ikke næring eller noe så han ble sett på som prematur og lagt inn på intensiven...

Har du ikke fått vite noe fra sykehuset?? Ville ha snakket med lege eller jordmor...Og så få tatt røngen av bekkenet ditt...

Går nok bra skal du se, men kan skjønne hva du tenker og føler...Er jo skremmende når barnet kommer "feil" vei...Men de er godt rutinerte på det...Og du får epidural uansett...

Håper du finner ut av det da.....

Er en god stund siden jeg var på sykehuset sist... men skal dit om halvannen uke cirka igjen... og oftere mot slutten.

Var der i uke 28 sist mener jeg... og da sa legen på fødepol at jenta lå i seteleie og nok ikke kom til å snu seg... men jeg kunne prøve å ligge sånn og sånn med støtte sånn og sånn for å se om ho klarte å turne seg rundt... det har nå gått 5 uker og ho har absolutt ikke snudd seg.

Etter at hun så at jenta lå i seteleie ble det ikke noe snakk om ks. Snakket kun om fødsel og hvordan de vil prøve å fremprovosere fødsel siste uka før termin ihvertfall for å ikke dra ut tiden... pga mitt forrige svangerskap og at jeg skal slippe å gå noe mer enn nødvendig. Så virker som at jeg må ta opp det med ks selv.

Er 3D mann som har målt vekt nøyaktig og estimert fødselsvekt.... de på sykehuset har ikke tatt seg noe tid til det. Der blir bare ting sjekket om det er "normalt".....

Det jeg ikke vil oppleve under forløsning er at jeg blir lagt i narkose og ikke får vært sammen med babyen min. For det føler jeg at jeg har et ekstra stort behov for denne gangen. og da er hastesnitt ikke aktuellt. Setefødsel kan ende i hastesnitt om det oppstår problemer, og sjangsen er vel absolutt til stede. Da er det bedre med planlagt snitt... hvor man kan kreve litt mer etter ungen er ute fordi jeg faktisk ikke har vært neddopet.

Jeg grubler og grubler... Jeg vil veldig gjerne føde selv. Ikke at jeg tror en real fødsel er bare bare... men etterpå er jo alt mye enklere om ungen har kommet ut den rette veien. så ks er ingen lett utvei for å slippe å føde selv... Jeg har totalt angst for sår, sting, stifter og teip... så det er egentlig noe av det værste jeg kan tenke meg [8D]
... men jeg vil få oppleve å se bebbisen når ho er helt fersk. Og jeg er egentlig sykt redd for narkose..... [8|]

no'n fler? [:)]

Back
Topp