Seteleie, noen ?

LykkeIMagen

Betatt av forumet
Noen her som har eller har hatt babyer som har ligget i seteleie?
Jordmor er litt usikker på leie til baby, jeg selv føler alt er "likt" de andre gangene og at hun ligger med hodet ned.
Men er/var det noe karakteristisk ved seteleie som du kan kjenne? Sparka, hikking el ?
 
Jeg har skjønt at det kan variere en del, men da min lå i seteleie, kjente jeg hikking sterkest oppe ved og over navelen, aldri nede. Nå som han ligger i hodeleie, kjenner jeg det sterkest nede ved skambeinet. Jeg kan fortsatt kjenne rykninger ved navelen, men det kommer tydelig nedenfra liksom (der er det sterkest).
 
Min lege er veldig i tvil om hvordan han ligger. Skal på kontroll hos han på tirsdag om ei uke og hvis han fortsatt er i tvil da sender han meg videre for å finne ut av det. Jeg klarer ikke å kjenne hvordan han ligger, men syntes det virker likt som i de 2 andre svangerskapene og da lå de med hodet ned.
 
Jeg har skjønt at det kan variere en del, men da min lå i seteleie, kjente jeg hikking sterkest oppe ved og over navelen, aldri nede. Nå som han ligger i hodeleie, kjenner jeg det sterkest nede ved skambeinet. Jeg kan fortsatt kjenne rykninger ved navelen, men det kommer tydelig nedenfra liksom (der er det sterkest).

Ja, jeg har jo selvsagt googlet en del og ser at det varierer hvordan folk opplever seteleie. Men jeg og kjenner feks hikking langt nede v skambeinet. Skal til jm neste mandag, håper hun er sikrere i sin sak da. Syns selv jeg kjente hode nede idag..
 
Min lege er veldig i tvil om hvordan han ligger. Skal på kontroll hos han på tirsdag om ei uke og hvis han fortsatt er i tvil da sender han meg videre for å finne ut av det. Jeg klarer ikke å kjenne hvordan han ligger, men syntes det virker likt som i de 2 andre svangerskapene og da lå de med hodet ned.

Ja, kan være vanskelig å kjenne hva alt er nå som de er så store.. Skal til jm neste mandag også torsdag 6.4 skal jeg på sykehuset på vekstestimering, håper da at de ser med ul at hun ligger med hodet ned!!
 
Ja, jeg har jo selvsagt googlet en del og ser at det varierer hvordan folk opplever seteleie. Men jeg og kjenner feks hikking langt nede v skambeinet. Skal til jm neste mandag, håper hun er sikrere i sin sak da. Syns selv jeg kjente hode nede idag..
Det høres egentlig veldig lovende ut det da :) Hikkingen var det eneste konkrete jeg kjente, for jeg syntes det var vanskelig å skille hva som var hode og hva som var rumpe [emoji14] Noen nevnte en gang at hvis man dytter på hodet, flytter det lett på seg, mens hvis man dytter på rumpa, holder den seg der. Det er jo verdt et forsøk, men jeg husker jeg fortsatt syntes det var vanskelig [emoji14]
 
Det høres egentlig veldig lovende ut det da :) Hikkingen var det eneste konkrete jeg kjente, for jeg syntes det var vanskelig å skille hva som var hode og hva som var rumpe [emoji14] Noen nevnte en gang at hvis man dytter på hodet, flytter det lett på seg, mens hvis man dytter på rumpa, holder den seg der. Det er jo verdt et forsøk, men jeg husker jeg fortsatt syntes det var vanskelig [emoji14]

Ja, håper det..:) Av og til kjennes det ikke så stort det som er oppe v ribbeina, andre ganger er det bare nødt til å være det, da det kjennes veldig stort... Ikke enkelt, men håper hun kan konstantere hodeleie ved neste kontroll, neste mandag:D
 
Ja, håper det..:) Av og til kjennes det ikke så stort det som er oppe v ribbeina, andre ganger er det bare nødt til å være det, da det kjennes veldig stort... Ikke enkelt, men håper hun kan konstantere hodeleie ved neste kontroll, neste mandag:D
Krysser fingrene! :D Jeg trodde det skulle være mye enklere å skjønne hva som er hva i magen, men det er det virkelig ikke [emoji14]
 
Noen her som har eller har hatt babyer som har ligget i seteleie?
Jordmor er litt usikker på leie til baby, jeg selv føler alt er "likt" de andre gangene og at hun ligger med hodet ned.
Men er/var det noe karakteristisk ved seteleie som du kan kjenne? Sparka, hikking el ?
Sniker litt. Jeg har født i seteleie. Hun satt i sete fra uke 28. Kjente lite spark, men mye store bevegelser. Hun lå høyt, helt oppe under ribbeina. Kjente hodet hennes VELDIG godt på slutten;)
 
Min har ligget i seteleie fra like før uke 32. Har kjent mest bevegelser langt nede i magen og har til tider fått noen ganske vonde spark der nede. Bevegelse jeg har kjent over navelen er en kul på størrelse med en knyttneve (hodet) som til tider blir presset opp i ribbeina mine (dette har da ofte kommet samtidig som et kraftig spark nede) som kan være ganske ubehagelig. Hikking har jeg kjent noen ganger oppe, noen ganger nede og noen ganger begge deler samtidig så for min del har ikke dette vært noe særlig indikasjon på hvilke vei han er.
Jeg er 37+3 i dag og var inne på sykehuset på tirsdag og onsdag og fikk bekreftet seteleie, samt at det ble gjort en vekstestimering på baby og ct av bekkenet mitt for å se at det var stort nok til en setefødsel. Jeg har en liten baby (2800g) og romslig bekken så de mente at setefødsel ikke skulle være noe problem. Har fått ny time på sykehuset når jeg er 39+3 for å ta en ny vekstestimering og vurdering på det hele om han ikke er født innen da.
 
Min har ligget i seteleie fra like før uke 32. Har kjent mest bevegelser langt nede i magen og har til tider fått noen ganske vonde spark der nede. Bevegelse jeg har kjent over navelen er en kul på størrelse med en knyttneve (hodet) som til tider blir presset opp i ribbeina mine (dette har da ofte kommet samtidig som et kraftig spark nede) som kan være ganske ubehagelig. Hikking har jeg kjent noen ganger oppe, noen ganger nede og noen ganger begge deler samtidig så for min del har ikke dette vært noe særlig indikasjon på hvilke vei han er.
Jeg er 37+3 i dag og var inne på sykehuset på tirsdag og onsdag og fikk bekreftet seteleie, samt at det ble gjort en vekstestimering på baby og ct av bekkenet mitt for å se at det var stort nok til en setefødsel. Jeg har en liten baby (2800g) og romslig bekken så de mente at setefødsel ikke skulle være noe problem. Har fått ny time på sykehuset når jeg er 39+3 for å ta en ny vekstestimering og vurdering på det hele om han ikke er født innen da.
Jeg var på sykehuset hver uke fra uke 38. Fødte 41+5, jenta veide da 3590g. Super fødsel:)
 
Min har ligget i seteleie fra like før uke 32. Har kjent mest bevegelser langt nede i magen og har til tider fått noen ganske vonde spark der nede. Bevegelse jeg har kjent over navelen er en kul på størrelse med en knyttneve (hodet) som til tider blir presset opp i ribbeina mine (dette har da ofte kommet samtidig som et kraftig spark nede) som kan være ganske ubehagelig. Hikking har jeg kjent noen ganger oppe, noen ganger nede og noen ganger begge deler samtidig så for min del har ikke dette vært noe særlig indikasjon på hvilke vei han er.
Jeg er 37+3 i dag og var inne på sykehuset på tirsdag og onsdag og fikk bekreftet seteleie, samt at det ble gjort en vekstestimering på baby og ct av bekkenet mitt for å se at det var stort nok til en setefødsel. Jeg har en liten baby (2800g) og romslig bekken så de mente at setefødsel ikke skulle være noe problem. Har fått ny time på sykehuset når jeg er 39+3 for å ta en ny vekstestimering og vurdering på det hele om han ikke er født innen da.

Huff, jeg vet ikke hva jeg skal tro lengre.. Kjenner til tider at det som ligger øverst er stort, andre ganger lite. Men lurer på om hun ikke er så stor til tider.. Hun romestere veldig inni der til tider. Idag kjente jeg bare akk som en stor ball rett over navlen og nedover under navlen var det helt flatt. I går kveld lå hun i tverrleie, det kjentes og syntes veldig godt.... Ikke enkelt å bli klok på! Skal til jm på mandag, spent på hvordan hun ligger da:confused:
Jeg skal på vekstestimering i uke 38 (+3) pga stor baby sist, men vil jo da få vite hvordan hun ligger da.. Spent kan du si, både på strl og leie..... :wideyed:
 
Jeg skal på ultralyd på tirsdag. Jordmor mistenker seteleie. Og det gjør jordmor nr 2 også.. Er 39+3 i dag, og ble kjempe bekymra da de fabt ut dette på kontrollen i dag. De var ikke sikre, så derfor ultralyd på tirsdag. Håper bare han holder seg inne til tirsdag. Vil ikke gå i fødsel uten å vite dette. Plutselig mistet jeg al "dette klarer jeg" følelsen som jeg har hatt. Nå føler jeg meg bare redd og usikker.
 
Kjenner meg igjen i å være redd og usikker!
Har termin med nr 4 på søndag, og her har det vekslet mellom tverrleie og seteleie. Babyen er alt over 4kg og, så jeg som har hatt veldig greie fødsler tidligere, har nesten angst denne gangen.

Har fått god informasjon om setefødsel, men kan ikke si det frister likevel. Så her vet jeg nesten ikke om jeg håper babyen ligger i seteleie eller på tvers, når jeg skal på kontroll på mandag. Men da skal det legges en plan, så jeg håper baby holder seg inne til det. Skjer det noe før det, måtte vi haste til sykehus, så kjenner jeg har hatt bedre dager.
 
Jeg skal på ultralyd på tirsdag. Jordmor mistenker seteleie. Og det gjør jordmor nr 2 også.. Er 39+3 i dag, og ble kjempe bekymra da de fabt ut dette på kontrollen i dag. De var ikke sikre, så derfor ultralyd på tirsdag. Håper bare han holder seg inne til tirsdag. Vil ikke gå i fødsel uten å vite dette. Plutselig mistet jeg al "dette klarer jeg" følelsen som jeg har hatt. Nå føler jeg meg bare redd og usikker.

Jeg forstår veldig godt at du blir bekymret av dette. Hadde akkurat samme reaksjon da legen mistenkte at han fremdeles lå med rumpa nede på kontroll i uke 35. Hadde hatt samme holdning at fødselen ikke skulle bli noe problem, men så ble jeg plutselig stresset bare ved tanken på fødsel. Jeg var riktig nok inne på sykehuset og fikk bekreftet seteleie alt i uke 37, men ble veldig beroliget av å være der. Legen jeg snakket med sa at så lenge baby ikke er for stor eller for liten og bekkenet ditt er stort nok er det ingen problem å gjennomføre en setefødsel vaginalt. På meg tok de ultralyd med vekstestimering av baby samt CT for å måle størrelsen på bekkenet mitt noe som ikke tok lange tiden slik at jeg vil tro at de uten problemer kan gjøre dette selv om fødselen alt har startet. Hvis jeg var deg ville jeg prøvd å slappe av å ikke stresse for mye med det for det er jo stor sjangse for at baby holder seg inne til tirsdag, og om fødselen mot formodning skulle startet tar du bare kontakt med fødeavdelingen med en gang. Da vil jeg tro du får komme inn der med en gang slik at de rekker å gjøre ultralyd og ct før fødselen har kommet ordentlig i gang. Om størrelsen på bekkenet og baby mot formodning ikke skulle stemme overens vil de da også ha god tid til å gjennomføre et eventuelt keisersnitt. Og jeg vet at det hender innimellom at det kommer inn fødende kvinnet med uoppdaget seteleie så de har nok en rutine på det.
Vet ikke om dette var noe særlig til hjelp, men jeg håper du får til å slappe litt av da psykisk stress ikke er bra for verken deg eller baby.
 
Da jeg var på kontroll hos jm på mandag sa hun at nå var hun så sikker på hodeleie at hun skrev der i helsekortet, og hun finner hjertelyden høyest (altså tydeligst) nede på magen enn øverst.. Så jeg håper og krysser alt jeg har for at hun ligger med hodet ned og at hun har sunket godt nedi bekkenet til torsdag..da er i alle fall sjansen for at hun snur seg mindre.
Men er også utrolig spent på strl..! Minstemann var 4820gr :nailbiting: Håper hun her ikke slår den fødselsvekta i alle fall...!!

Setefødsel frister lite her og... Og keisersnitt er marerittet!!:( Vi som driver gård ventet over 200 lam midt i april, så det er den store skrekken nå at jeg blir helt hjelpesløs selv.. Det er ikke noe kjære mor i sauhuset når de lemmer, da kan det gå dager før vi ser hverandre på det travleste, så han kan ikke sette seg til inne her og være husmor..
Men huff, nei..kan ikke ta sorgene på forskudd. Alt får tas evt etter torsdagens kontroll !:)
 
Back
Topp