seteleie!Hva ville dere gjort?? Trenger hjelp

Mphljb

Flørter med forumet
hei

Nettopp vært hos jordmor. Er i uke 34 og lille jenta ligger i sete. Hun snur seg nok ikke siden hun ligger med bena rett opp til nesetippen og har liten sjangse for å klare å snu seg.

Ville gjerne valgt en "vanlig" fødsel, men nå er ikke saken slik. Jeg vet fordeler og ulemper med både keisersnitt og ved å føde vaginalt.

Men hva ville dere valgt og hvorfor???

takker for alle svar!!!!!!!

Det viktigste er at lille jenta mi er frisk og har det bra !!
Mona Mona

Hei! Jeg skjønner godt at du er i tvil. På torsdag fikk jeg vite at min lå i seteleie (uke37) og jeg hadde bestemt meg på forhånd for å ta keisersnitt. Forrige fødsel var og setefødsel, men da fødte jeg vaginalt. Det gikk kjempefint, men nå var jeg mer skeptisk. Leste mye på forhånd og en konklusjon som går igjen er at KS er best for barnet men verst for moren. Legen sa det til og med! Hadde lite fostervann, så vendingsforsøk ble uaktuelt, så jeg fikk KS dagen etter og kom hjem fra sykehuset i går med en herlig jente. Det gikk kjempefint! Ingenting å grue seg til. Jeg vet nå at jeg valgte det rette og kunne aldri tenkt meg å føde seteleie vaginalt igjen. Jeg har altså gjort begge deler og med meg gikk det fint både på den ene og andre måten.
Gå inn på barnimagen.no og se på diskusjonsforum som heter seteleiedebatten. Der kan du lese manges erfaringer og forhåpentligvis bli litt klokere.

Legen vil kanskje prøve å overbevise deg om å føde vaginalt, men dette er fordi Norge har tatt standpunkt om at setefødsel er trygt her pga gode ressurser. Stå på ditt og vær bestemt. De kan ikke tvinge deg til normal fødsel.
Husk at KS er veldig trygt for barnet. Vanlig fødsel kan selvfølgelig gå bra, men du har ingen garanti...
Lykke til!

Hei[:)]
Har er venninde som ungen lå i seteleie og der anbefalte legen og jordmor å ta KS. Jeg vet selv at jeg hadde valgt KS og ikke vaginal fødsel. Ønsker deg lykke til uansett hva du velger[:)]

helt klart KS pga dette er jo en risk for barnet ikke minst...tøff måte å komme til verden på...kjipt å ikke kunne føde vaginalt, men allikevel tenker man vel på den beste løsningen?? det var min mening:)

Hei jeg var lenge i den situasjonen at barnet satt i sete. I mitt tilfelle var jeg fast bestemt på keisersnitt, men det kom av at jeg var bekymret for barnet. Det er større påkjenning å føde i sete og da mitt barn er veldig lite og de har vært litt bekymret gjennom hele svangerskapet, bestemte jeg meg for keisersnitt. Men jeg var heldig gromgutten snudde seg selv for ca 14 dager siden og nå gleder jeg meg til en vanlig fødsel.

Hei. Jeg hadde ks pga seteleie med jenta mi. Ville føde i sete men ble anbefalt ks av legen også pga lite fostervann. Var med på to snuforsøk som var veldig vonde og misslykket. Hvis det blir seteleie neste gang skal jeg gå for fødsel helt klart, syns ks var noe dritt! Det er i hvertfall vert bryet å få et snuforsøk da... de får det jo til mange ganger!

jenta mi lå i seteleie og jeg valgte keisersnitt... Selv er jeg kjempe fornøyd med valget mitt og angrer ikke!!! Uansett vil jeg ønske deg lykke til, og valget du tar er det som er riktig for deg og barnet.

Lykke til! Klem!

Dette vet du sikkert best selv... du har sikkert gjort deg opp en mening selv om hva som er best. Du får høre litt med jordmor osv. Hvis du vil ha MIN mening hadde jeg nok valgt keisersnitt, men det er fordi jeg er litt nervøs for fødselen i utgangspunktet. Håper du finner ut av det, og uansett hva du bestemmer deg for.. masse lykke til!!! Det går nok heelt sikkert bra, ikke lenge til du har den lille i armene dine nå [:D]

Gutten min lå både i sete og tverrleie han, snudde faktisk på seg så lenge han kunne.
Legen som tok keisersnittet sa han hadde turna rundt igjen rett før de fikk tak i bena hans og dro han ut! [:D]

Legen som tok avgjørelsen om jeg skulle ha keisersnitt, sa at hun vanligvis ville anbefale å føde vanlig da ungen ligger i seteleie. Men om ungen er over 4 kg, er det ikke en mulighet. Og det var jo min. Så jeg hadde heldigvis ikke noe valg!
(Pluss at han plutselig lå på tvers igjen, og jeg hadde keisersnitt sist fødsel også)

Hvis jeg skulle prøvd å føde normalt, ville jeg nok vært sikker på at bekkenet er stort nok, og få en forsikring om at jeg kunne fått keisersnitt så fort det eventuelt ikke gikk..
Er kjedelig å gå "glipp av" en vanlig fødsel, og tenke på i ettertid at det kunne gått kjempebra!
Slik følte jeg det ihvertfall, da jeg trodde jeg måtte velge.

For det er verre å komme seg igjen etter keisersnitt enn en vanlig fødsel!

Men det meste ordner seg til det beste. [;)]

Nå har du vel sikkert fått babyen.. Jeg hadde også sete og jeg valgte å føde gutten min.. KOmmer jo også ann på hvor store de er og bekkenet.. Jeg har bare fantastiske ord å si om fødslen min....

[:D]min kusine fødte vaginalt med seteleie og har sagt til meg at hun aldri gjør det igjen. men er heldigvis forskjell på oss.
jeg hadde valgt ks.
klem stine

Lurte på åssen det gikk med deg jeg? hva blei valget...

Hei!
Ruth lå i seteleie, men legen snudde henne da jeg var 37 uker på vei. Det ble gjort på føden. Først sjekket de hjetelyd og spark fra bebyen i ca 1/2time. Så sjekket legen med ultralyd, jeg fikk medisin intravenøst sånn at livmoren slappet av og så tok legen tak på magen under rumpa på babyen og presset hardt inn og oppover. Ganske vondt, men det tok ikke mange sekundene. Legen sjekket igjen med ultralyd at alt så bra ut, og så var det å ligge med beltet for å sjekke hjertelyd og spark. Alt gikk helt fint og hun ble født på vanlig måte til termin. Hadde ikke vendingen vært vellykket hadde jeg vært innstilt på vaginal fødsel  - tror selv at det er best både for mor og barn så lenge bekkenet er stort nok. Hadde dessuten gledet meg sånn til å føde (du tror sikkert jeg er helt gal som sier det, men det var nå en gang sånn...!!)
Babyen din har fremdeles sjans til å snu seg av seg selv. Det finnes jo kjerringråd om div stillinger som kan få babyen til å snu seg. Akupunktur er også et alternativ... Men dersom babyen ikke snur seg selv så ville jeg bedt om henvisning for ytre vending! Det er for tidlig enda. Sjansen er stor for at den lille snur seg tilbake til seteleie så tidlig. Det gjøres normalt tundt uke 37 for da er det som regel enda plass til å snu babyen samtidig som at det er såpass trangt at det er vanskelig for babyen å snu seg tilbake på egenhånd...
Lykke til!!! [:D]

Jeg hadde helt klart valgt ks. Føler at det hadde vært tryggere, og jeg vil IKKE bli klippet.

Er det ikke mulighet for og prøve og snu henne?

Hei. Gutten min lå i seteleie, og jeg var på kontroll og fikk beskjed om at det ikke var sjans for å få keisersnitt. Jeg fødte på Haukeland i Bergen da, og det tar de ikke keisersnitt med mindre man er nødt. Jeg er veldig glad for at jeg fødte på vanlig måte. Han ploppet ut på to pressrier og det var ikke dramatisk i det heletatt. Virket bare litt sånn siden det sto 5-6 leger klar i tilfelle noe skulle skje... Jeg har en venninne som også fødte i seteleie i går og det gikk også helt fint. Fordelen er jo at man er relativt frisk kort tid etter, i forhold til keisersnitt..

heisann..
det kan jo hende du har like flaks som meg..lillemor lå i seteleie frem tiluke 36...når hu snudde seg var det JÆVLI vondt!!!! man så hue skikkelig bula ut av magen altså..var til å med på familie middag når dette skjedde og alle fikk jo sjokk...
hadde hun ikke snudd seg hadde jeg tatt keisersnitt...man må kunne tenke på det at det er bedre å få et arr på magen enn å bli helt ødelagt nedentil..babyen kommer tross alt dobbelt ut..rompa og lår kommer jo på likt..og det er svært...

Back
Topp