Seteleie/ erfaringer

Jotaa

Glad i forumet
Septembermødre <3
Hei

Er det noen her som har erfaringer med å føde i seteleie? Noen som f eks har opplevd begge deler ?
Vil man oppleve mer 'slitasje'på underlivet/vanskeligere å finne tilbake til normalen f eks? Frykter det verste ! Vil jo nødig ha et underliv som er preget for alltid, så om sete vil bidra til mer mèn enn normalt leie vil jeg muligens be om ks/kreve ks.

Håper noen vet

Mamma til storebror og lillesøster
<3

Hadde seteleie og mislykket vendigsforsjøk. Tok ikke sjangsen på vanlig fødsel, var mest redd for oksygen mangel og senskader på baby. Hadde planlagt ks:)

Sent from my iPhone using BV Forum

Hadde seteleie og mislykket vendigsforsjøk. Tok ikke sjangsen på vanlig fødsel, var mest redd for oksygen mangel og senskader på baby. Hadde planlagt ks:)

Jordmor har sagt at siden jeg har født før vil en setefødsel være å foretrekke fremfor ks. Jeg er vel mer skeptisk, rett og slett fordi jeg er redd for komplikasjoner , også utover barnets sikkerhet (som selvsagt kommer i første rekke). Likevel når det er sagt vil jeg heller ha ks enn å f eks aldri ha noe føling der igjen pga at det er strukket i alle mulige retninger :p så fint om noen har erfaringer med hvordan det går, selvsagt også smertemessig under fødsel er interessant å vite noe om.

<3

Min tredje var seteleie. Ble vaginal fødsel siden jeg hadde født før og fordi det gikk så sinnsykt fort. Smertene var mye værre denne gang men det var nok fordi det gikk for fort. Fra 2-10 cm på 45 min. Det var uoppdaget seteleie og jeg hadde full åpning og pressrier da de satte epidural for å bremse fødselen. Overlege må visst være til stede ved setefødsel og alt klart i tilfelle hastekeisersnitt. Fikk UL i hui og hast, med pressrier, for å måle barnet, det var heftig. Men med en gang epiduralen slo inn gikk det jo helt greit. :Heartred epidural :Heartred. ;) Han var ute på tre press. Rumpe og føtter samtidig. Og, nei, underlivet fikk ikke mer juling enn med de andre. Med tanke på at jeg har hatt tre rimelig tette fødsler så er tilstanden der nede ganske god! :D

Last edited:
Født i seteleie.

Dette var nr 2. Fikk epidural. Fødte relativt fort. 7,5 fra jeg ble satt i gang til lille var ute :) Gikk veldig bra :)

Men det er vel viktig å få snakke med jm og lege om dette, og komme til enighet.

Jeg tror at siden du har født 2 ganger før så kan dette gå bra :) Men som sagt, snakk med lege, få UL og røntgen av bekkenet for å se om det er stort nok og at babyen ikke er for stor heller.

Har bra føling nedentil ;) Ikke revnet jeg noe spes. heller :) 2-3 sting.

Jeg revnet ingenting på nr 2 så er ikke spesielt giret på sete om jeg gjør det. Jordmoren var veldig bastant på at det var problemfritt å føde i sete med nr 3. Har lest litt om det i etterkant, og Norge er så og si alene blant vestlige land om å foretrekke sete fremfor ks. I blant annet USA blir foreldrene informert og må skrive under på at de er informert om at det er større risiko ved sete enn ks. Andre vestlige land, deriblant Sverige tillater sete kun dersom forholdene ved sykehuset ligger til rette for det, ved blant annet å ha en dyktig lege med erfaring med sete tilgjengelig og tilstrekkelig med hjelp om noe skulle gå galt.

<3

Det sto også at det var høyere risiko for komplikasjoner og skader på foster ved sete . Da synes jeg jordmoren min fremstår som litt arrogant som tar så lett på det!

<3

Venninnen min fødte sin første i seteleie. Hun filk ikke noen videre problemer, ble klippet og sånt, men det skjer jo ofte ved vanlig hodefødsel også. Eneste var at de mente det trakk ut litt pga hun ikke fikk press fra hodet på åpningen, slik at det gikk litt tregere nedover. Men igjen, samme skjedde jo med meg pga han var stjernekikker. Hvis du har født to barn før vil jeg tro du har gode forutsetninger for å føde i seteleie, men snakk med jm om bekymringene dine :)

To gutteklumper født 08&13 og lillelillebror termin 02.12.14 ❤️

Fødsel nr 2 var setefødsel. Fikk ikke rtg av bekken, for hadde født en gang før. Hadde ultralyd hvor de hadde en vektestimering.
Fødselen gikk uproblematisk for seg! Fikk drypp kl 09.30, la inn epiduralsonde før riene starta, tok vannet kl 13.45 og da kom riene, 1 time senere var det full åpning (fra 4cm), lege kom, anestesilege kom, 4 press så var jenta ute.
Det var en flott opplevelse, og revna minimalt! Kanskje 4 sting.
Har lest mye om det i ettertid, og ser jo at risikoen er høyere for komplikasjon under fødsel. Jeg følte meg så godt ivaretatt og passa på at jeg var aldri redd for at noe skulle gå galt! Jeg var mer redd for keisersnitt jeg da..

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Jeg har ikke noe å sammenligne med siden dette er mitt første barn, men jeg fødte i sete.

Det ble ikke oppdaget at hun lå i sete før jeg ble innlagt, og da var det 4 cm åpning.
Siden jeg ikke visste om at det var setefødsel i forkant så har jeg heller aldri satt meg inn i evt. komplikasjoner ved slik fødsel, og jeg ble heller ikke noe mer stresset eller bekymret for fødselen. Min søster fødte også i sete og hun visste om det på forhånd. Men hun var heller ikke videre bekymret for hun hadde lest mye i forkant og funnet ut at KK i Bergen visst er et av de beste sykehusene til å takle slike fødsler.

Uansett, epidural eller ikke var ikke noe valg for min del. På KK i Bergen setter de epidural uansett ved sete såvidt jeg har forstått det.
Jeg ble koblet til monitor, og tett fulgt opp av helsepersonell. Det var vel 7 stk i tillegg til meg og min mann på føderommet til enhver tid. Barnelege, jordmødre, sykesøstre, gud vet hva det var. Men følte meg veldig godt passet på! De forklarte meg også i forkant at føderommet var vegg i vegg med operasjonssalen i tilfelle noe skulle skje slik at om de måtte ta haste KS så var det veldig fort gjort og de var forberedt på det.

De fortalte meg også at jeg hadde en fordel ved å være høy og slank når det gjaldt setefødsel. For om du er under 1.65 så får du ikke prøve å føde vaginalt på KK om det er sete. Kanskje dette er forskjellig fra sted til sted.
Men siden jeg er 1.80 og slankt bygget, så beroliget de meg med at jeg hadde de beste forutsetninger for å få en fin fødsel.

Fødselen gikk i grunn veldig fort for min del også, og var mange som fødte og skulle ha epidural den natten så de kom og satte den lovlig sent på meg... Pressriene var begynt når de endelig fikk satt den, men den funket som en kule så etter det så gikk alt i grunn veldig fint. Vannet gikk 17.20, reiste inn på KK mellom 20-21 en gang. Riene begynte vel å ta skikkelig tak rundt midnatt tror jeg. De var jææææææævlig vonde til tider, men epiduralen funket godt når den endelig ble satt :)
Kl 02.41 var hun født, og ingen komplikasjoner.

Jeg ble klippet innvendig og utvendig så måtte sy litt. Halebeinet mitt fikk seg også en god smell under fødselen så jeg slet litt med å sitte og ligge i 3-4 uker etterpå. Jeg glemte å spørre hvordan hun faktisk kom ut, om det var bare rumpen først eller beina samtidig eller hva :D

Alt i alt så synes jeg at fødselen ble en fin opplevelse. Jeg fikk aldri tid til å bekymre meg i forkant, noe som jeg er glad for. Hadde kanskje sett annerledes på det om jeg hadde visst om det på forhånd.

Nå snart 5 mnd etterpå så er nå i hvert fall alt tilbake til normalen der nede :p
Stingene har grodd fint også. Håper du får en fin opplevelse uansett hva det blir til, vaginalt eller KS.

Takk for at dere deler :) jeg må si jeg ser svart på det

Jeg fødte min eldste i seteleie :) Helt uproblematisk fødsel! Følte både jeg og barnet var trygt ivaretatt. Ingen skader i underlivet. Fikk 3 sting.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Kan jeg spørre hvordan denne fødselen gikk? Jeg fødte i sete for 2mnd siden. Viste om det men ønsket ikke ks. Fikk veldig bra info. Og følte virkelig at de passet godt på meg. Vannet gikk rundt midnatt, riene var rimelig intense fra den aller første. Jeg valgte å drøye epiduralen lengst mulig. Så lenge at jeg faktisk ikke trengte den. Gikk fra 4 cm til full åpning på under en time. Så fra vannet gikk til hun var ute gikk d 2 timer og 10 min. Det var to jordmødre to overleger, en barnepleier og en barnelege i rommet hele veien. Slapp å bli tatt med tang, pga jeg greide å puste rolig gjennom riene' og slappe av (merkelig nok) i de få korte pausene jeg hadde! Så når press riene kom for ordentlig hadde jeg så mye krefter til å presse. Hun ene jordmoren hadde aldri opplevd lignende og overlegen sa det var helt fantastisk! Jeg revna ingenting å underlivet er akkurat som det var ;) Dette var nr 2 å hvis jeg skulle få fler som ligger i sete så føder jeg den å vaginalt

Kan jeg spørre hvordan denne fødselen gikk? Jeg fødte i sete for 2mnd siden. Viste om det men ønsket ikke ks. Fikk veldig bra info. Og følte virkelig at de passet godt på meg. Vannet gikk rundt midnatt, riene var rimelig intense fra den aller første. Jeg valgte å drøye epiduralen lengst mulig. Så lenge at jeg faktisk ikke trengte den. Gikk fra 4 cm til full åpning på under en time. Så fra vannet gikk til hun var ute gikk d 2 timer og 10 min. Det var to jordmødre to overleger, en barnepleier og en barnelege i rommet hele veien. Slapp å bli tatt med tang, pga jeg greide å puste rolig gjennom riene' og slappe av (merkelig nok) i de få korte pausene jeg hadde! Så når press riene kom for ordentlig hadde jeg så mye krefter til å presse. Hun ene jordmoren hadde aldri opplevd lignende og overlegen sa det var helt fantastisk! Jeg revna ingenting å underlivet er akkurat som det var ;) Dette var nr 2 å hvis jeg skulle få fler som ligger i sete så føder jeg den å vaginalt
Wow:)

Back
Topp