Jeg har ikke noe å sammenligne med siden dette er mitt første barn, men jeg fødte i sete.
Det ble ikke oppdaget at hun lå i sete før jeg ble innlagt, og da var det 4 cm åpning.
Siden jeg ikke visste om at det var setefødsel i forkant så har jeg heller aldri satt meg inn i evt. komplikasjoner ved slik fødsel, og jeg ble heller ikke noe mer stresset eller bekymret for fødselen. Min søster fødte også i sete og hun visste om det på forhånd. Men hun var heller ikke videre bekymret for hun hadde lest mye i forkant og funnet ut at KK i Bergen visst er et av de beste sykehusene til å takle slike fødsler.
Uansett, epidural eller ikke var ikke noe valg for min del. På KK i Bergen setter de epidural uansett ved sete såvidt jeg har forstått det.
Jeg ble koblet til monitor, og tett fulgt opp av helsepersonell. Det var vel 7 stk i tillegg til meg og min mann på føderommet til enhver tid. Barnelege, jordmødre, sykesøstre, gud vet hva det var. Men følte meg veldig godt passet på! De forklarte meg også i forkant at føderommet var vegg i vegg med operasjonssalen i tilfelle noe skulle skje slik at om de måtte ta haste KS så var det veldig fort gjort og de var forberedt på det.
De fortalte meg også at jeg hadde en fordel ved å være høy og slank når det gjaldt setefødsel. For om du er under 1.65 så får du ikke prøve å føde vaginalt på KK om det er sete. Kanskje dette er forskjellig fra sted til sted.
Men siden jeg er 1.80 og slankt bygget, så beroliget de meg med at jeg hadde de beste forutsetninger for å få en fin fødsel.
Fødselen gikk i grunn veldig fort for min del også, og var mange som fødte og skulle ha epidural den natten så de kom og satte den lovlig sent på meg... Pressriene var begynt når de endelig fikk satt den, men den funket som en kule så etter det så gikk alt i grunn veldig fint. Vannet gikk 17.20, reiste inn på KK mellom 20-21 en gang. Riene begynte vel å ta skikkelig tak rundt midnatt tror jeg. De var jææææææævlig vonde til tider, men epiduralen funket godt når den endelig ble satt
Kl 02.41 var hun født, og ingen komplikasjoner.
Jeg ble klippet innvendig og utvendig så måtte sy litt. Halebeinet mitt fikk seg også en god smell under fødselen så jeg slet litt med å sitte og ligge i 3-4 uker etterpå. Jeg glemte å spørre hvordan hun faktisk kom ut, om det var bare rumpen først eller beina samtidig eller hva
Alt i alt så synes jeg at fødselen ble en fin opplevelse. Jeg fikk aldri tid til å bekymre meg i forkant, noe som jeg er glad for. Hadde kanskje sett annerledes på det om jeg hadde visst om det på forhånd.
Nå snart 5 mnd etterpå så er nå i hvert fall alt tilbake til normalen der nede

Stingene har grodd fint også. Håper du får en fin opplevelse uansett hva det blir til, vaginalt eller KS.