Setefødsel

Sunnyside

Blir kjent med forumet
Her har baby bestemt seg fra veldig tidlig i svangerskapet at den likte seg med rompa ned, så etter mye frem og tilbake og estimering av vekt samt CT av mitt bekken har vi landet på en vaginal setefødsel. Baby har føttene oppe med hodet og ligger i et rent seteleie. Estimert til ca 2700 gr nå 37+2 og sånn sett fint innenfor grensene mtp setefødsel, men har jo forstått at slik estimering kan være veldig variabel sikkerhet på.

Syns det er litt vanskelig som førstegangsfødende å vite hva jeg går til, og sykehuset var veldig tydelig på at det var 100% opp til meg. Men jeg landet likevel på at et forsøk på fødsel kjennes rett for meg!

Flere her som ser ut til å ende med setefødsel evt planlagt KS? Eller noen med erfaringer?
 
Ikke setefødsel denne gang men hadde det med nr 2. Fødselen gikk kjempe fint. Faktisk bedre enn hodeleie med førstemann. lykke til.
 
Sete her ! Gutten vår snudde seg aldri, vannet gikk jo og helt plutselig 12 des i 35+4. Fikk beskjed på føden at ting lå tilrette for vaginal fødsel hvis det startet av seg selv innen 24 timer etter vannet gikk, men jeg kunne selv velge! Jeg valgte å gå for keisersnitt pga frykten for akutt keisersnitt underveis i fødselen, absolutt INGEN lett avgjørelse men jeg ble veldig redd når vannet hadde gått så tidlig uten grunn og vi viste at babyen var liten. Jeg turte ikke annet.
Keisersnitt ble bestilt og vi bare lå å ventet hele dagen 13 des. Det var mye å gjøre så vi fikk ikke sal før det hadde gått 24 timer etter vannet gikk, så det ville blitt keisersnitt uansett her! Var helt tomt for fostervann når han kom ut.
Ang vekt estimeringen så var han 500gr større enn hva første sykehus antydet på kvelden 12. Og 200gr større enn legen på føden jeg havnet på antydet. Så han var 2406 i 35+5. Han måtte og på intensiv avdeling i 2 dager og vi er fortsatt på barsel :/ lei.no!

Det er ingen lett avgjørelse, og jeg gråt mye når jeg skjønte at jeg ikke «kunne» føde vanlig. Men jeg er så takknemlig over at lille gutten vår tross alt har det bra!
Du må nesten bare kjenne hva som er rett for deg ønsker deg masse lykke til!
 
Ikke keisersnitt her, men blir kanskje planlakt keisersnitt etter veldig vanskelig fødsel aiat enda datteren min var liten av vekst(2850g, 47cm og 33hodeomkrets) å pressetiden tok like lang tid som det tok fra første rie til pressriene kom..
Hun lå vanlig hodeleie.
De estimerte henne til å være 2500før fødselen, så hun var 350g tyngre enn estimert ca.

Jeg hadde valgt planlakt keisersnitt, men det er jo så klart fordi jeg sliter med fødselsangst etter første fødsel, jeg tror heg kommer til å be om planlakt keisersnitt denne gangen, fordi jeg ikke vil at det skal ende med hastekeisersnitt.

Jeg har vært veldig fram og tilbake om jeg skal gå for naturlig fødsel eller keisersnitt, men jo nermere jeg kommer fødselen jo mer redd er jeg for å prøve vaginal fødsel igjen.
Jeg tenkte først at jeg ville prøve å føde naturlig om han var estimert til under 2800g, og ikke lå i seteleie eller som stjernekikker. Men jeg føler det er tryggest å gå for planlakt keisersnitt nå, uansett om det medfører større risiko for blodtap og infeksjon..
 
Fødte første i sete og var aldri i tvil om at det var det jeg ønsket (selv om jeg bare hadde ca 24 timer på å bestemme meg).
Det gikk relativt fint det altså, men jeg vil anbefale deg å oppsøke en dyktig osteopat med babyen i etterkant da min hadde veldig stive hofter og låsninger i nakker (etter å ha blitt røsket litt hardt ut på slutten)
Kjenner også ei hvor sønnen, som ble født i sete, ikke krabbet før etter behandling hos osteopat, så det er greit å være obs på..
Lykke til uansett hva du velger :)
 
Vil bare nevne at det er en forbundet risiko med sete fødsel. Blant annet større sjanse for at barnet ditt får HD (hofteleddsdysplasi).

«I tillegg vet vi at barn født i seteleie er mer utsatte. »
https://nhi.no/sykdommer/barn/bein-og-ledd/medfodt-hoftefeil-hofteleddsdysplasi/

Jeg ville definetivt valgt planlagt keisersnitt som førstegangsfødende om jeg var deg.

Nå gjelder økt risiko for HD uansett forløsningsmetode på setebarn, siden de har hatt bena feilstilt i fosterstadiet. Ikke noe mer dersom de kommer ved fødsel kontra KS. Så akkurat det har ikke så mye å si for valget mitt.

Jeg har ellers tenkt som så at vaginal fødsel alltid er det beste for barnet, mtp økt risiko for astma og andre ting ved KS. I tillegg er det nettopp den økte risikoen som gjør det mer «trygt» for både meg og baby - vi følges tett opp hele fødselen av et stort team med jordmødre og leger og ved den minste antydning til problem så gjøres det KS.

Når det er sagt syns jeg det var et vanskelig valg, og jeg skjønner de som velger KS akkurat like godt som jeg skjønner de som velger vaginal fødsel. Takk og pris for at vi føder i Norge! :)
 
Nå gjelder økt risiko for HD uansett forløsningsmetode på setebarn, siden de har hatt bena feilstilt i fosterstadiet. Ikke noe mer dersom de kommer ved fødsel kontra KS. Så akkurat det har ikke så mye å si for valget mitt.

Jeg har ellers tenkt som så at vaginal fødsel alltid er det beste for barnet, mtp økt risiko for astma og andre ting ved KS. I tillegg er det nettopp den økte risikoen som gjør det mer «trygt» for både meg og baby - vi følges tett opp hele fødselen av et stort team med jordmødre og leger og ved den minste antydning til problem så gjøres det KS.

Når det er sagt syns jeg det var et vanskelig valg, og jeg skjønner de som velger KS akkurat like godt som jeg skjønner de som velger vaginal fødsel. Takk og pris for at vi føder i Norge! :)

Du må velge det som er rett for deg... stått med valget selv og det var tøft og tenker fortsatt tilbake på valget om jeg valgte rett eller ikke... men fikk verden beste gutt så er takknemlig for det.

Ifht hoftesysplesi ble vi henvist til ekstra kontroll pga seteleie selv om vi tok ks. Vi tenkte det var bedre å behandle eller anta alt Var bra. Lykke til:)
 
Her har baby bestemt seg fra veldig tidlig i svangerskapet at den likte seg med rompa ned, så etter mye frem og tilbake og estimering av vekt samt CT av mitt bekken har vi landet på en vaginal setefødsel. Baby har føttene oppe med hodet og ligger i et rent seteleie. Estimert til ca 2700 gr nå 37+2 og sånn sett fint innenfor grensene mtp setefødsel, men har jo forstått at slik estimering kan være veldig variabel sikkerhet på.

Syns det er litt vanskelig som førstegangsfødende å vite hva jeg går til, og sykehuset var veldig tydelig på at det var 100% opp til meg. Men jeg landet likevel på at et forsøk på fødsel kjennes rett for meg!

Flere her som ser ut til å ende med setefødsel evt planlagt KS? Eller noen med erfaringer?
De skal ikke prøve å snu babyen da? Mi lå i seteleie, men fikk snudd henne i ytre snuing i uke 37. Så jeg fikk en normal fødsel. Dersom de ikke hadde fått snudd hadd jeg nok heller valgt KS.
 
Nå gjelder økt risiko for HD uansett forløsningsmetode på setebarn, siden de har hatt bena feilstilt i fosterstadiet. Ikke noe mer dersom de kommer ved fødsel kontra KS. Så akkurat det har ikke så mye å si for valget mitt.

Jeg har ellers tenkt som så at vaginal fødsel alltid er det beste for barnet, mtp økt risiko for astma og andre ting ved KS. I tillegg er det nettopp den økte risikoen som gjør det mer «trygt» for både meg og baby - vi følges tett opp hele fødselen av et stort team med jordmødre og leger og ved den minste antydning til problem så gjøres det KS.

Når det er sagt syns jeg det var et vanskelig valg, og jeg skjønner de som velger KS akkurat like godt som jeg skjønner de som velger vaginal fødsel. Takk og pris for at vi føder i Norge! :)

Men en fødselskanal vaginalt er trangere, mer langsom og mer påkjennng på babyen og hoftene enn hva et keisersnitt er?

Jeg lå i seteleie , og mamma skulle ha setefødsel (jeg var nr 2)..Men jeg snudde meg utrolig nok 7 dager over termin og ble dermed født dagen etterpå med hodet først. Jeg har aldri hatt problemer med hoftene selvom jeg satt så lenge i seteleie, men vet jo ikke om jeg ville hatt problemer dersom det hadde blitt setefødsel.

Ønsker deg lykke til:)
 
Fødte første i sete og var aldri i tvil om at det var det jeg ønsket (selv om jeg bare hadde ca 24 timer på å bestemme meg).
Det gikk relativt fint det altså, men jeg vil anbefale deg å oppsøke en dyktig osteopat med babyen i etterkant da min hadde veldig stive hofter og låsninger i nakker (etter å ha blitt røsket litt hardt ut på slutten)
Kjenner også ei hvor sønnen, som ble født i sete, ikke krabbet før etter behandling hos osteopat, så det er greit å være obs på..
Lykke til uansett hva du velger :)

Takk for tips og lykkeønskinger! Det går nok bra :)
 
Men en fødselskanal vaginalt er trangere, mer langsom og mer påkjennng på babyen og hoftene enn hva et keisersnitt er?

Jeg lå i seteleie , og mamma skulle ha setefødsel (jeg var nr 2)..Men jeg snudde meg utrolig nok 7 dager over termin og ble dermed født dagen etterpå med hodet først. Jeg har aldri hatt problemer med hoftene selvom jeg satt så lenge i seteleie, men vet jo ikke om jeg ville hatt problemer dersom det hadde blitt setefødsel.

Ønsker deg lykke til:)

I følge fødselslegene var det ikke noen forskjell på om det ble KS eller fødsel mtp HD i alle fall. Men risikoen er uansett ikke stor, og vi får ekstra kontroll for å sjekke det :)

Jeg håper jo enda at min skal snu seg, men har ikke helt trua siden den har trivdes «feil» vei hele tiden. Men vet jo at noen babyer gjør det rett rundt termin så krysser fingrene!

Takk for lykkeønskinger :)
 
I følge fødselslegene var det ikke noen forskjell på om det ble KS eller fødsel mtp HD i alle fall. Men risikoen er uansett ikke stor, og vi får ekstra kontroll for å sjekke det :)

Jeg håper jo enda at min skal snu seg, men har ikke helt trua siden den har trivdes «feil» vei hele tiden. Men vet jo at noen babyer gjør det rett rundt termin så krysser fingrene!

Takk for lykkeønskinger :)

Vi kryssser fingrene for det!
Får du gå over termin? Kan jo hende at baby snur seg så sent som jeg gjorde.
Har de prøvd å vende baby? Det prøvde de på meg uten hell. (Edit: så nå at du svarte på dette i svaret over)
 
Vi kryssser fingrene for det!
Får du gå over termin? Kan jo hende at baby snur seg så sent som jeg gjorde. Har de prøvd å vende baby? Det prøvde de på meg uten hell.

Ja, de har ikke sagt noe om hvor lenge jeg får gå, men jeg skal i alle fall ha ny vektestimering like før termin. Så vi er sikre på at str er OK for å komme med rompa først!

Min søster ble faktisk snudd da hun satt i seteleie for snart 40 år siden. Vi hadde tilbudet, men takket nei da vi ble forespeilet igangsetting med det samme og det ble plutselig litt for reelt for oss! :D
 
Vi fikk tilbud om snuing, men ble forespeilet igangsetting av fødsel med det samme. Vi var litt frem og tilbake men endte med å takke nei til det :)
Okei, vil bare si at snuing gikk kjempebra for oss. Tok kanskje 2 minutter. Hadde to leger og en jordmor til stede som passet på med ultralyd og ctg måling under snuingen. Har hele seansen på film, veldig gøy å se på i ettertid:)Så lenge babyen ikke har festet rumpa i bekkenet er det ikke så vanskelig å få snudd. Kjenner også to andre som har snudd uten problem. Jeg ble ikke igangsatt etter snuing i uke 37. Gikk en uke på overtid uten at hun snudde seg tilbake.

Masse lykke til med fødsel:)
 
Okei, vil bare si at snuing gikk kjempebra for oss. Tok kanskje 2 minutter. Hadde to leger og en jordmor til stede som passet på med ultralyd og ctg måling under snuingen. Har hele seansen på film, veldig gøy å se på i ettertid:)Så lenge babyen ikke har festet rumpa i bekkenet er det ikke så vanskelig å få snudd. Kjenner også to andre som har snudd uten problem. Jeg ble ikke igangsatt etter snuing i uke 37. Gikk en uke på overtid uten at hun snudde seg tilbake.

Masse lykke til med fødsel:)

Ja, vi ønsket i utgangspunktet å prøve en snuing, men iom at dette kom rett i juletida var det kun en dag det var mulig mtp at legen som snur måtte være på jobb, og når det da ble så usikkert med evt igangsetting så valgte vi å ikke gjøre det. Ellers hadde vi nok gått for å prøve det! :)

Har enda et lite håp om at baby vil snu seg selv før den melder sin ankomst!

Takk for svar :)
 
Jeg hører ikke til her, men kjenner jeg er spent på hvordan dette går (har gått?) :) Tøft valg du har tatt, beundrer deg for det :happy:
 
Back
Topp