Setefødsel

Babylykke nr. 3

Glad i forumet
Marsboerne 20 18
noen som har erfaring med setefødsel? Var på undersøkelse på sykehuset i kveld og fikk vite at babyen ligger i sete (37+6) skal inn igjen på tirsdag og legen ba meg ha gjort mine tanker rundt vagibal fødsel til det :wideyed:

Last edited:
Er du ute ettrer erfaringer med selve setefødselen eller tanker rundt fødsel kontra keisersnitt feks :)?

Last edited:
Har ikke egen erfaring, men svigerinnen min valgte ks ved seteleie, og en venninne valgte vaginal ved tvillinger i sete. Det gikk helt fint med begge. Med mine første ville jeg nok valgt vag. fødsel ved seteleie, mens nå ville jeg vært engstelig og valgt ks.

Hadde nettopp ei venninne som fødte sitt første barn i setefødsel og det gikk helt fint.
Det er jo det beste for dere begge så lenge bekkenet er bredt nok. :) Og det sjekker de jo.

Jeg valgte PKS pga seteleie, og var veldig fornøyd med det :) vendingsforsøket fungerte ikke og baby var estimert til ca 4 kg som er "grensen" for vaginal (riksen). Jeg ønsket derfor et PKS istedenfor en legestyrt setefødsel som det var en noe høy sannsynlighet for at ville endt opp i haste KS. Jeg satt igjen med en god opplevelse og kom meg veldig raskt etter KS! :) Jeg kjenner fire som har hatt seteleie, en valgte PKS som meg (førstegangsfødende), to forsøkte vaginal som endte i haste KS (førstegangsfødende) og en fødte i sete (andregangsfødende) :)

Last edited:
Kan gjerne få begge deler ☺️ Hadde helst sett å føde vaginalt med tanke på tiden etter, men kjenner jeg er svært usikker på det. Hehe
Oi jeg ser autocorekten var inne. SKulle stå keisersnitt ikke KrF o_O
Jeg har desverre barn i familien med senskader som følge av setefødsel som gikk galt. Av den grunn ville jeg personlig ha valgt keisersnitt om barnet mitt ikke hadde snudd seg.
Men såklart ting kan jo gå galt uansett hvilken fødsel man velger og ingen har garantier. Som regel går der jo fint om legene mener det :)

Her er baby i seteleie(38+2) og jeg har valgt pks, med mindre han plutselig snur seg før den dagen da [emoji4]
Jeg har utfordringer med kropp som gjør at jeg har fått anbefalt å ikke gjennomføre setefødsel.

Her er baby i seteleie(38+2) og jeg har valgt pks, med mindre han plutselig snur seg før den dagen da [emoji4]
Jeg har utfordringer med kropp som gjør at jeg har fått anbefalt å ikke gjennomføre setefødsel.

Kan jeg spørre når du skal ha pks? :happy:

Jeg tok stilling til det med eldste da han lå i sete til uke 36. Jeg valgte pks pga barn over snittet og fordi sjansen for at det ender med snitt uansett er stor.
(Han snudde seg heldigvis).
Hadde jeg stått i valget igjen hadde jeg valgt pks igjen.
Lykke til med valget, håper du blir fornøyd uansett hva du velger [emoji846]

Sniker fra august[emoji6] Jeg fødte vår første i seteleie. Hadde en fin fødselsopplevelse og baby var i god form etter fødsel. Oppdaget seteleie på overtidskontrollen, jenta var 3310g. Fødselen var legestyrt, og jeg følte at de hadde god kontroll undervegs. Hadde valgt det samme igjen[emoji4]

Tusen takk ☺️ Har vært på sykehuset og hatt en vellykket vending i dag. Men spørsmålet er hvor lenge babyen holder seg der. Hadde lagt seg i tverrleie til i dag, så jeg skal inn igjen 6 dager før termin skulle noe skje før den tid fikk jeg beskjed om å legge meg ned og ringe etter ambulanse ☺️
Krysser fingre og tær for at babyen holder seg der så du slipper det da:) Men kjempefint at du blir fulgt så godt opp :)

Min ligger også i sete (35+2). Skal sjekke på ultralyd i morgen og kontroll på fredag for å se om han fortsatt gjør det, og i tilfelle komme til samtale på sykehuset. Jeg kommer til å velge planlagt keisersnitt etter å ha gått nøye gjennom alt av info. Sinnsykt vanskelig beslutning, men vi fant ut at det var det beste for oss. Kommer til å takke nei til snuing pga statistikken og fordi jeg har foranliggende morkake, har hørt at det er en fare for at den løsner ved forsøk på ytre vending. Masse lykke til med eventuelle snuforsøk og med valget! =)

Back
Topp