Setefødsel

Tresmåhjerter

Gift med forumet
Noen som vet om de setter i gang fødsel hvis babyen ligger i seteleie?eller om de ikke gjør det siden det er høyere risiko ved setefødsel

Termin 31.08.13
Sladrer med *lykkelige*

Skal du bli igangsatt før termin? Jeg trodde det var vanlig at man fikk velge mellom vanlig fødsel eller ks hvis babyen ligger i seteleie ved termin, er det jeg har hørt iallfall. Men så virker det kanskje som om det er opp til hvert enkelt sykehus...

Ja, skal bli satt i gang 2-3 uker før termin. Men min lille har ligget i sete i lange tider( og har jo fremdeles sjans til å snu seg) men hvis hun ikke skulle gjøre det, er jeg usikker på om de setter i gang hvis baby ligger i sete. Eller om det da blir ks i steden for siden jeg ikke skal gå til termin

Termin 31.08.13
Sladrer med *lykkelige*

Jeg vet ikke, men følger med på denne tråden. Her ligger også lille skatten i seteleie og har gjort det lenge!

De setter ikke i gang ved seteleie, da blir det KS hvis babyen må tas før termin :-) men babyen kan snu seg iallefall frem til uke 37, noen snur seg senere og. Hos med tok de til og med UL for å sjekke leiet da vannet gikk 38+6, fordi de ikke ville ta unødvendige keisersnitt :-p

Noen som vet om de setter i gang fødsel hvis babyen ligger i seteleie?eller om de ikke gjør det siden det er høyere risiko ved setefødsel

Termin 31.08.13
Sladrer med *lykkelige*

Tror det kommer VELDIG an på sykehus og lege. Min erfaring fra forige gang er at de prøver å unngå ignagsetting så langt det er mulig. De måler babyen i magen og ser om den er for stor osv. til å bli født i seteleie..er en viss grense(har fått høre i ettertid at det er 3,5 kg). Gutten min blei målt til 4,5 kg. Legen var sikkert 70 år og av den gode gamle skolen. Så her var det ikke snakk om igangsetting eller keisersnitt så lenge han va der. Han mente jeg var så ung og sprek og at ungen mest sansynlig var mindre enn målene på UL. Det endte med hastekeisersnitt. Og babyen som kom ut var hele 4,8 kg :P Og jeg fikk beskjed i ettertid at jeg skal være sjeleglad for at det endte slik.

Men jeg har mine tvil om at man kan veøge dette selv. De kommer nok til å måle babyen, bekkenet ditt..osv. først.

Jeg har heldigvis to valg:) så betryggende at jeg kan styre det selv! Men krysser for at hun snur seg å at vi kan følge plan A:)

Termin 31.08.13
Sladrer med *lykkelige*

Jeg har heldigvis to valg:) så betryggende at jeg kan styre det selv! Men krysser for at hun snur seg å at vi kan følge plan A:)

har du det ja.. Så greit ;) er mye nytt så kan godt hende man kan velge nå ;) i Bergen er det vertfall høy terskel for å ta keisersnitt Og bli satt i gang.

det går nok bra uansett ;)

Termin 31.08.13
Sladrer med *lykkelige*

De setter ikke i gang ved seteleie, da blir det KS hvis babyen må tas før termin :) men babyen kan snu seg iallefall frem til uke 37, noen snur seg senere og. Hos med tok de til og med UL for å sjekke leiet da vannet gikk 38+6, fordi de ikke ville ta unødvendige keisersnitt :p

Dette varierer fra sykehus til sykehus og sikkert også fra fødende til fødende, min kusine ble satt i gang med andremann som lå i seteleie, jeg regner med at jeg også blir satt i gang hvis lille ikke snur seg før termin, jeg er satt i gang to ganger før og responderer fint på kur og har jo også født før så vet at det er plass i bekkenet.

Dette varierer fra sykehus til sykehus og sikkert også fra fødende til fødende, min kusine ble satt i gang med andremann som lå i seteleie, jeg regner med at jeg også blir satt i gang hvis lille ikke snur seg før termin, jeg er satt i gang to ganger før og responderer fint på kur og har jo også født før så vet at det er plass i bekkenet.

Det kan være fordi jeg var førstegangs og, men jeg ble iallefall liggende ei uke på obs-posten med svangerskapsforgiftning siden de ikke kunne sette meg i gang på grunn av leiet til babyen. Planen deres var å indusere meg litt før termin på grunn av stort barn, men det var det ikke snakk om når han lå i sete.

Men kan hende med 2 normale fødsler bak meg og erfaring med kur at det hadde vært mer å snakke om :-) men fikk inntrykk av at sykehuset ikke induserte setefødsler på grunn av risiko, men igjen, kan være min manglende fødeerfaring :-)

Har oftere hørt om keisersnitt seteleie men kommer nok også litt an på barnets str. UteN at jeg er noen ekspert. Bare snakker av erfaring. Endte m haste K for meg da. MEn planen bar egentlig at eg skulle føde på vanlig måte ;)

Back
Topp