Setefødsel

sabbeluska90

Første møte med forumet
Hei. Jeg er gravid i uke 32, å etter en ultralyd for et par dager siden fikk jeg vite at babyen ligger med rompa ned. Den kan jo fortsatt snu seg, men skal på en ny kontroll 18. desember. Har den ikke snud seg da, vil de forsøke å snu den. Mitt spørsmål er om en setefødsel er veldig annerledes fra en vanlig fødsel hvor barnet ligger med hodet ned? Har hørt mye forskjellig, så har mange tanker rundt dette. Har bandt annet hørt at det er en større påkjenning for barnet ved setefødsel, og at man lettere får alvorlige rifter.

Hei!
Jeg skjønner godt at du har mange tanker ifht setefødsel!
Når det gjelder det å føde i sete, foregår jo det på samme måte som ved et hodeleie ... bare at der er litt andre rutiner rundt det.
Åpningstiden vil være på samme måte, bare at det er rompa som presser mot mormunnen din. Når det blir full åpning, og du begynner å trykke; kommer rompa først, så beina, så kroppen og armene- tilslutt hodet.
Hvis du ikke har født før, vil de gjerne gjøre en CT us av bekkenet, for å være sikker på at du har store nok mål, til å kunne føde et barn i sete.
Har du født greit før, et normalt stort barn, pleier de ikke ta noe røntgen av bekkenet.
En setefødsel regnes "pr.definisjon" som en risikofødsel. Det høres jo kjempe skummelt ut - men det det betyr er, at de overvåker barnet mer kontinuerlig, du blir tilbudt en epidural bedøvelse, det vil være en lege som forløser barnet.
De har i det hele tatt "litt kortere lunte" for å gripe inn, og evt forløse barnet med keisersnitt, hvis de ser at barnet bør komme ut den veien istedenfor. :3some
Det er trygt å føde i seteleie, men de forskjellige sykehusene kan ha litt ulike rutiner.
Derfor vil du få god informasjon om hvordan det foregår, der du skal føde.

Masse lykke til!

Mvh jordmor Grethe

Back
Topp