Setefødsel?

Princess88

Glad i forumet
Var hos legen idag og da hun skulle kjenne på og måle magen min, presset lillegutt seg utover og man kunne tydelig kjenne at det var ryggen hans og at han lå med hodet oppover. Så sier jeg at det er som regel der han alltid ligger, si sier hun "Oisann, får håpe det ikke blir setefødsel da"
Er bare i  uke 27 så han kunne jo selvsagt snu seg, men er det mange her som har vært gjennom setefødsel?
Er det veldig mye verre en vanlig fødsel? :) (For dere som har opplevd begge deler)

Tror ikke du skal bekymre deg, alt for tidlig å si hviket leie babyen får!
Vet om ei som hadde setefødsel med nr 3, og det gikk helt fint.

Kan dessverre ikke gi deg no godt svar, men var på kontroll i går, og da lå snuppa mi med hodet ned i bekkenet, hadde neste festa seg:/ men, jordmora sa at det er ALT for tidlig å si noe som helst. De kan snu seg når man er på overtid også, så lenge babyen ikke har festa seg.

Jeg har ei venninne som ble påvisst at ungen lå med rompa ned, planla keisersnitt, men da de skulle ta ungen ut, hadde hun jammen meg snudd seg. Tror setefødsel kommer litt ann på størrelsen på babyen. Noen vil nok da anbefale å ta keisersnitt, men ufattelig mange har jo klart det;) så det gjør nok du også! men, igjen, ikke tenk no særlig på det du, før det nærmer seg.

Nummer to her snudde seg rundt uke 31, hun i magen nå ligger fortsatt på tvers, kjenner det godt når jeg får kynnere. har ingen erfaring med setefødsel, men av de jeg har hørt så har det fått helt fint :)

Hadde nettopp en samtale med ei venninne om dette. Hun er i uke 35 og barnet ligger foreløbig med rumpa ned. Hun har altså saumfart alt av artikler og tidsskriv for å sette seg litt inni dette. Det viser seg det at Norge er nesten det eneste landet av de vestlige landene som IKKE anbefaler keisersnitt ved setefødsel! Hvorfor gjør ikke vi det?
Jeg kommer nok til å sette meg litt mere inn i saken om det skulle bli aktuelt, for jeg kommer nok til å ville ha keisersnitt om hun ligger med rumpa først. Og da kan det være lurt å ha gode argumenter å slå i bordet med sånn at de skjønner at det er et gjennomtenkt valg og ikke bassert på synsing og informasjon man får gjennom ulike forum ( selv om forumene er GULL verdt, ikke misforstå). Om de ser at man har satt seg inn i saken, og kan vise til tidsskriv som leger selv leser, blir man vel tatt litt mer seriøst..

Men som sagt over- vi trenger ikke uroe oss enda. De små har enda god tid på seg til å snu seg :)

Ja jeg vil og sette meg godt inn i hva jeg evt gjør om snuppa legger seg i sete. Husker jeg tenkte sist at det føltes nesten som å velge mellom pest eller kolera.

Nummer 1 hos meg lå med hodet heeeelt ned i uke 26, og festet seg like etter. Nummer to lå fortsatt med hodet opp i uke 33. Han snudde seg han også. :) 

Jordmor fortalte at det er vanlig at babyene snur seg rett vei senere i svangerskapet når man er flergangsfødende. Tror ikke jeg ville tenkt så mye på det enda, og jeg synes det er unødvendig å si slikt til gravide så tidlig.. Hadde min vært i seteleie måtte jeg enten reist til Bodø eller tatt keisersnitt ved lokalsylehuset. Her får man ikke føde i sete.

dumidalia skrev:
Jordmor fortalte at det er vanlig at babyene snur seg rett vei senere i svangerskapet når man er flergangsfødende. Tror ikke jeg ville tenkt så mye på det enda, og jeg synes det er unødvendig å si slikt til gravide så tidlig.. Hadde min vært i seteleie måtte jeg enten reist til Bodø eller tatt keisersnitt ved lokalsylehuset. Her får man ikke føde i sete.

Ja, det er kanskje forskjellig fra sykehus til sykehus det der..godt å vite!
De burde passe seg litt for hva de sier til oss gravide..man kan jo bli helt rar:)

Real skrev:

dumidalia skrev:

Ja, det er kanskje forskjellig fra sykehus til sykehus det der..godt å vite!
De burde passe seg litt for hva de sier til oss gravide..man kan jo bli helt rar:)

Jeg har og hørt at de ikke tvinger noen til å føde i sete heller, men det virker som om mange leger her i landet på død og liv skal ha deg gjennom en vaginale fødsel uansett.

Back
Topp